از متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در روستای مارین گاکساران پشتیبانی می شود



مجید صفایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان و گران قیمت برای ساخت اقامتگاه بوم گردی در این روستا از جمله برنامه های پشتیبانی این اداره کل در سال 1400 بود.

وی تصریح کرد: متقاضیان ساخت اقامتگاه های بوم گردی یا اردوگاه های عشایری در روستای مارین براساس طرح توجیهی چهار تا 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت دریافت می کنند.

صفایی اظهار داشت: مارین به دلیل همجواری با جاذبه هایی از جمله دشت دیل ، سد کوثر ، روستای زیبای رودبال از معدود روستاهایی است که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

کهگیلو و بویرامد ، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، تأکید کرد: وجود باغات باغی ، مجاورت با مزارع برنج ، آب و هوای مفرح در قلب مناطق استوایی ، سوغاتی های خاص محلی مانند پسته و محصولات حیوانی ، بافت پلکانی خانه های روستایی این امر موجب نجات زندگی بکر و کاملاً سنتی افرادی می شود که در خدمات گردشگری در روستای مارین سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت: در صورت رونق صنعت گردشگری در روستای مارین ، صنایع دستی ، غذاهای محلی ، روغن های محلی و محصولات باغی روستاییان بدون دخالت دلالان به فروش می رسد که این امر باعث رونق اقتصاد منطقه می شود.

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است که جاده سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در زمان هخامنشیان) از طریق آن از هفت کیلومتری این روستا می گذشت. وضعیت خاص روستای مارین در دوره هخامنشی ، اشکانی و ساسانی ، ساخت بسیاری از قلعه های صومعه در این روستا شد.

بیشتر بخوانید  هشدار مدیریت بحران به تهرانی‌ها نسبت به طغیان رودخانه‌ها

روستای مارین در شیب کمی از دره واقع شده است. واحدهای مسکونی در یک یا دو طبقه ساخته شده اند و سقف خانه حیاط خانه دیگری است و این ویژگی روستا را به ماسوله شبیه می کند.

برای معماری روستا سقف های مسطح ، ایوان ها ، پنجره های کوچک و دیوارهای ضخیم برخی از خانه های روستا چشمگیر است و از تیر ، سنگ ، خشت ، گل ، آجر و چوب در ساخت واحدهای مسکونی روستای مارین

تولید صنایع دستی و پارچه های پشمی در بین دهقانان و عشایر منطقه رایج است و انواع فرش ، جاجیم ، فرش و توبره از مهمترین صنایع دستی و هنری مردم روستای مارین است.

مشهورترین سوغات روستای مارین صنایع دستی ، انار ، رب انار ، کره ، ماست ، روغن ، پنیر محلی و مغزهای حاصل از دوغ و پسته است.

وجود آستان مقدس امامزاده بی بی حمیده خاتون (صلح مردم) از نوادگان امام موسی کاظم (صلح) در کنار این روستا بر جذابیت این منطقه می افزاید و گردشگران هنگام ورود به این بانوی بزرگوار دیدار می کنند روستای مارین.

گیاهان و جانوران منطقه شامل انواع گیاهان دارویی مانند کتیرا ، گل گاوزبان و بنفشه است و در اطراف روستا می توان حیات وحش و پرندگانی مانند گرگ ، روباه ، خرگوش ، قوچ ، میش ، گراز وحشی ، شاهین و کبک را مشاهده کرد.

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1080 متر است و آب و هوای مارین در بهار و پاییز معتدل و دلپذیر ، در تابستان گرم و در زمستان سرد و خشک است.

بیشتر بخوانید  پیش بینی ایلان ماسک درباره فروش تسلا در سال ۲۰۲۲

روستای مارین در 36 کیلومتری شمال شهر دو گنبدان در مرکز گچساران در استان کهگیلو و بویراحمد واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید