از عشق ناکام تا خودکشی فروغ فرخزاد



آنچه دیگران می خوانند:

فروغ فرخزاد در ظهر 17 دی ماه 1313 در خیابان معزالسلطنه، کوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران از پدری تفرشی و مادری کاشانی به دنیا آمد. پوران فرخزاد، خواهر بزرگ فروغ اخیراً اعلام کرد که فروغ در 17 آذر به دنیا آمده است و از محققان خواسته تا این اشتباه را اصلاح کنند. فروغ چهارمین فرزند توران وزیری الاصل و سرهنگ محمد فرخزاد است. دیگر اعضای خانواده او برادرش فریدون فرخزاد و خواهر بزرگترش پوران فرخزاد هستند. فروغ کار خود را با مجموعه های اسیر، دیوار و آسائیان در قالب چهار قسمت آغاز کرد.

فروغ فرخزاد

عروسی فروغ فرخزاد با پرویز شاپور

فروغ در سال 1330 در 16 سالگی با پرویز شاپور طنزپرداز ایرانی که پسر عموی مادرش بود ازدواج کرد. این ازدواج در سال 1334 به دلیل دخالت مردم منطقه به جدایی ختم شد. حاصل این ازدواج یک پسر به نام کامیار بود. فروغ قبل از ازدواج با شاپور با او نامه های عاشقانه می نوشت. این نامه ها به همراه نامه های فورو در زمان ازدواجشان و همچنین نامه های او به شاپور پس از جدایی از او، بعدها توسط کامیار شاپور و عمران صلاحی در کتابی به نام «اولین ضربان قلب عاشقانه من» منتشر شد.

سفر فروغ فرخزاد به اروپا

فروغ فرخزاد پس از جدایی از شاپور، برای فرار از شلوغی روزمرگی، زندگی بسته و یکنواخت روابط فردی و اجتماعی به سفری رفت. او در این سفر سعی کرد فرهنگ اروپایی را بشناسد. با اینکه زندگی روزمره اش سخت بود، به تئاتر، اپرا و موزه رفت. در این دوره ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی را آموخت. سفرهای فورو در اروپا و شناخت فرهنگ هنری و ادبی اروپا ذهن او را باز کرد و زمینه تحول فکری او را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید  حدس کلمه | تند و سریع حدس بزن این درون تصویر چه کلمه ای است!

فروغ فرخزاد

آشنایی و ارتباط فرخ فرخزاد با ابراهیم گلستان و آثار سینمایی او

ملاقات و همکاری با نویسنده و فیلمساز مشهور ایرانی، ابراهیم گلستان، دیدگاه های اجتماعی و در نتیجه تحولی فکری و ادبی در فروغ ایجاد کرد. نامه منتشر شده فورو به ابراهیم گلستان به وجود رابطه عاشقانه بین این دو اشاره دارد.

در سال 1337 سینما توجه فروغ را به خود جلب کرد. و در این راه با ابراهیم گلستان آشنا می شود و این آشنایی مسیر زندگی فرو را تغییر می دهد. چهار سال بعد یعنی در سال 1341 فیلم «خانه سیاه است» را در جذامیان بابا باغی تبریز جلوی دوربین بردند. فرو در سال 1342 در فیلم شش شخصیت در جست و جوی نویسنده لوئیجی پیراندلو به کارگردانی پری صابری بازی چشمگیری داشت. در زمستان همان سال اعلام شد که فیلم «خانه سیاه» برنده جایزه اول جشنواره اوبرهاوزن شد و در همان سال مروارید مجموعه تولد دیگری را با تیراژ بیش از سه هزار نسخه منتشر کرد.

فروغ در سال 1343 به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد. سال بعد، در دومین جشنواره فیلم مولف در پسارو شرکت کرد، جایی که تهیه کنندگان سوئدی به او پیشنهاد ساخت چندین فیلم را دادند و ناشران اروپایی مشتاق انتشار آثار او بودند. پس از این مدت او مجموعه تولد دیگری را منتشر کرد. اشعار او در این کتاب بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. پس از آن مجموعه ایمان بیاوریم را تا آغاز فصل سرما منتشر کرد.

ابراهیم گلستان در مصاحبه ای با سعید کمالی دهقان از گاردین در فوریه 2015 – پنجاه سال پس از مرگ فورو – گفت که رابطه او با فرورو دو طرفه بوده است. وی درباره اینکه آیا فروغ عضوی از خانواده شد یا خیر، گفت:

بیشتر بخوانید  تایید واکسن آبله میمونی در اتحادیه اروپا

“خانواده چیست؟” خانواده معنایی ندارد [تبدیل شده بود به] بخشی از شخصیت من.»

فروغ در فاصله سال های 43-1342 یک بار با خوردن یک جعبه قرص گاردنال خودکشی کرد، اما غروب غروب متوجه شد و او را به بیمارستان البرز برد.

فروغ فرخزاد

مرگ فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در ساعت 4:30 بعدازظهر روز دوشنبه 24 بهمن 1345 هنگام رانندگی با جیپ ابراهیم گلستان در جاده دروس – کلهک برای تصادف با خودروی مهدکودک منحرف شد و جان باخت.

سانسور آثار فرو فرحزاد

فروغ فرخزاد در زمان حیاتش در زمان محمدرضا شاه پهلوی سانسور نشد اما پس از مرگش آثارش در مقاطع مختلف سانسور شد.

آرزوی فروغ به قول خودش:

آرزوی من آزادی زنان ایرانی و برابری حقوق آنها با مردان است… من از رنجی که خواهرانم در این کشور از بی عدالتی مردان می کشند کاملاً آگاهم و نیمی از هنرم را برای تجسم دردها و رنج های آنها به کار می برم. آرزوی من ایجاد فضای مساعد برای فعالیت های علمی، هنری و اجتماعی زنان است.

با توجه به اینکه سیر تکاملی وجود فروغ در طول عمر کوتاهش به ما نشان می دهد که او به سرنوشت و سرنوشت از پیش تعیین شده برای خود راضی نبوده و با جسارت و آزادی اراده گامی در جهت تغییر ماهیت و راه برداشته است. آرا و شخصیت ها به نظر او با اشاره به اصل محو تقدم هستی بر ماهیت مکتب اگزیستانسیالیسم و ​​اشعار سروده او در پنج کتاب او می توان خوانشی اگزیستانسیالیستی از زندگی جهان فرو داشت.

بیشتر بخوانید  المپیک توکیو خبر خوب: بازی با لهستان را باید فراموش کرد / چند سال است تیم بزرگی نداریم


دیدگاهتان را بنویسید