مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از طرف دستیار دکتر! / کجا از پزشکان شکایت کنم؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان چالش انجام برخی اقدامات پزشکی توسط پزشکان، گفت: در حوزه افرادی که پزشک نیستند اما پزشکی غیرمجاز انجام می دهند. راه حل این است که با آنها شفاف برخورد شود.

دکتر محمد رائیز زاده در خصوص فعالیت پزشکان گفت: باید توجه داشت که آسیب مداخلات غیرمجاز در درمان افراد بیشتر از حوزه هایی است که پزشکان مرتکب سهل انگاری می شوند. یک نکته مثبت در مورد جامعه پزشکی این است که در جامعه پزشکی راه حلی برای شکایت وجود دارد و شفاف است. بنابراین اگر کسی از پزشکی که آنها را معالجه کرده شکایت کند، می تواند کار آنها را دنبال کند، اما برای کسانی که پزشک نیستند و در حوزه سلامت مداخلات غیرمجاز دارند، آمار بسیار بالاتر است و راه حل مشخص نیست و وجود دارد. جایی برای شکایت نیست، قانون در این زمینه بسیار ضعیف است. مثلاً اگر فردی در حوزه سلامت دخالت کند، هر گونه خسارتی که به شخصی وارد شود، حداکثر مجازات آن 10 میلیون تومان است و جالب اینجاست که این جرایم از چند سال پیش که تصویب شده، متناسب با تورم رشد نکرده است. بنابراین اصلاً بازدارنده نیستند. در این راستا با وزیر دادگستری و رئیس کل دادگستری و مجلس تلاش می کنیم تا از مجازات مداخلات نامشروع در حوزه سلامت جلوگیری کنیم. خسارت این امر بسیار بیشتر از هر خطای پزشکی است.

لزوم تغییر قانون در همکاری با پزشکان

رییس زاده گفت: بنابراین گام اول تغییر قانون است و اطلاع رسانی به مردم گام دوم است. ما انتظار داریم وقتی مردم برای درمان به جایی بروند. حتما به مجوزهای مناسب مراجعه کنید و دقت کنید و بررسی کنید که آیا این کلینیک یا مطب مجوز انجام چنین درمانی را دارد یا خیر و اگر مجوز دارد تاریخ منقضی نشده است، تاریخ مجوز مطب، کلینیک و آزمایشگاه و غیره فردی که می خواهد یک عمل پزشکی انجام دهد، چه اجازه داشته باشد یا نه، تاریخ مصرفش تمام نشده است. به همین دلیل بسیار مهم است که به مردم اطلاع داده شود که آسیب کمتری خواهند دید و قانون باید تغییر کند.

بیشتر بخوانید  پرواز هلیکوپتر به دلیل درگیری دو نفر در سوادکوه / فیلم

کجا از دکتر شکایت کنم؟

وی گفت: در عین حال سازمان نظام پزشکی مرجع رسیدگی به شکایات از اعضای سازمان است. در مورد کادر پزشکی باید برای تجدید نظر به دادگاه مراجعه کنید. در مواردی که شروع شده است، دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های نظام پزشکی اقدام و تحقیق کرده اند، اما بازدارنده نیست و متأسفانه برخی از این افراد در جاهایی حمایت می شوند. بنابراین باید به موضوع تغییر قانون و اطلاع رسانی به مردم در این حوزه توجه شود.

سن بازنشستگی پزشکان

رییس زاده درباره زمان بازنشستگی پزشک و همچنین عمل های انجام شده توسط پزشک معروف اما دستیار وی گفت: زمان بازنشستگی پزشک در رشته ای به رشته دیگر متفاوت است. مثلاً پزشکی که می خواهد عمل حساسی مانند جراحی چشم انجام دهد نباید کوچکترین لرزش دستانش داشته باشد، بلکه پزشک دیگری فقط باید به مطب مراجعه کند، این دو بسیار متفاوت هستند. از طرف دیگر، ممکن است فردی در دهه 50 یا 60 زندگی خود باشد، اما از نظر جسمی صلاحیت کار را نداشته باشد. بنابراین نمی توان عدد مطلق را در این زمینه در نظر گرفت. به همین دلیل از انجمن های علمی خواستیم که از انجمنی به انجمن دیگر و از رشته ای به حوزه دیگر تصمیم بگیرند. در عین حال از جامعه جراحان خواستیم تا نظرات خود را به صورت مکتوب در مورد جراحان هر حوزه ارائه کنند. بنابراین، سؤال را دنبال می کنیم.

از طرف دستیار دکتر!

وی افزود: اینکه فردی علاوه بر پزشک به عنوان دستیار پزشک کار کند جرم نیست اما اگر دستیار از جانب پزشک کار کند جرم است. ما تعداد زیادی پزشک داریم که این موضوع را در حوزه های مربوطه رصد می کنند. به عنوان مثال، فردی تکنسین است و به طور مستقل از طرف یک جراح درمان را انجام می دهد. این تخلف است و ما آن را دنبال می کنیم، اما اگر پزشک نظارت کند و کمک کند، یک موضوع روتین است و تخلفی وجود ندارد. کشف در زمینه پزشکی آسان نیست. سرپرست اتاق عمل باید در این زمان وارد اتاق عمل شود تا ببیند آیا پزشک در حال انجام عمل است یا خیر و ثابت کند که در آن زمان پزشک مراقبت های اولیه نبوده است. این کار یک دستیار درمان است و در صورت گزارش بررسی می شود. در این راستا با دادسرای ویژه جرایم پزشکی نیز جلساتی داشتیم تا کار روی این پرونده ها تشدید شود.

بیشتر بخوانید  تبلیغات وحشتناک یک زن اوکراینی

وی تاکید کرد: مردم می توانند قبل از تماس با پزشک با سایت سازمان نظام پزشکی تماس بگیرند. اسامی اعضای سازمان نظام سلامت با تاریخ صدور مجوز طبابت و تخصص آنها در سایت منتشر می شود و مشخص می شود که آیا پزشک در سازمان نظام پزشکی عضویت دارد یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *