مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از ضررهای تزریق بوتاکس بیشتر بدانید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





ضررهای تزریق بوتاکس




تزریق بوتاکس اگر با ماده استاندارد و مناسب انجام شود، می‌تواند آثاری را بر روی صورت باقی بگذارد که در حد اعمال زیبایی و لیفت صورت برای شما رضایت‌بخش باشد و بدون اینکه زخم یا دوران نقاهتی باقی بگذارد، چین و چروک را از بین می‌برد. آنچه در مورد بوتاکس باید ذکر شود، مدت زمان محدود بروز آن است. با توجه به نوع بوتاکس معمولاً نتایج مورد انتظار بین ۳ تا ۸ ماه باقی می‌ماند و بعد از این زمان نیازمند تزریق مجدد است.




تزریق این ماده باید با سوزن‌های بسیار ظریف و توسط فوق تخصص جراح پلاستیک یا متخصص پوست صورت بگیرد. پزشک باید آناتومی عضلات صورت، فیزیولوژی پوست، فیزیولوژی اثر سم وحتی مکانیسم چین و چروک را بشناسد. ضمن اینکه روش تزریق را هم به خوبی یاد گرفته باشد، چرا که اگر تخصص این کار را نداشته باشد، می‌تواند بیمار را دچار عوارض جدی کند. اگر تزریق بوتاکس به صورت مجاز و اندازه مناسب بر اساس تشخیص پزشک فوق تخصص جراح پلاستیک صورت بگیرد، استفاده از آن خطرناک نخواهد بود.




تزریق بوتاکس به علم و آگاهی بالایی نیاز دارد و باید متخصصان این امر از ترکیب و تشریح بدن بیمار آگاهی لازم را داشته باشند. تزریق این ماده توسط غیر پزشک متخصص که از تبحر لازم در این زمینه برخوردار نباشد، باعث عارضه‌های بسیاری می‌شود. در این زمینه فقط دو رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک و متخصص پوست می‌توانند با آگاهی از عوارض این ماده، استفاده درمانی یا زیبایی را از آن داشته باشند.




ضررهای تزریق بوتاکس می تواند حاصل تزریق دوز نامناسب بوتاکس باشد که تزریق آن در اطراف چشم باعث بیرون زدگی چشم، دوبینی یا ناتوانی در بستن ارادی چشم می شود. قوس غیرطبیعی ابرو و بروز حالت متعجب یا شیطانی یا افسرده در صورت فرد نیز نتیجه تزریق نادرست بوتاکس است.




عوارض تزریق بوتاکس




از آنجا که این ماده (بوتاکس) به هر حال یک سم است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد. سم بوتولونیوم با از بین بردن انتقال پیام عصبی به عضله موجب کاهش قدرت انقباض عضله می‌شود.




دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است، چرا که میزان زیاد این سم به‌ علت ایجاد فلج عضلانی، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. مقادیر خیلی کم و کنترل شده از این سم در بیماران مبتلا به اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرار گرفته که با شل کردن عضله موجب کنترل مشکل بیمار می‌شود، اما اگر به میزان زیاد و غیرکارشناسانه تزریق صورت گیرد، حتی می‌تواند مرگ را به ‌دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید  علت پایین بودن ذخیره آهن در بدن + خطرات کمبود فریتین خون




گاهی حتی تزریق بوتاکس مسمومیت زاست و علائم حساسیت بروز می کند که در این شرایط تزریق مجدد بوتاکس توصیه نمی شود بروز مشکلاتی در بلع یا تغییر صدا نیز از جمله عوارض تزریق بوتاکس به گردن برای رفع چروک های این ناحیه است. برخی عوارض بوتاکس، نسبتا شایع و موضعی هستند؛ مثل افتادگی پلک، کبودی یا خونمردگی، سرخی صورت، حالت تهوع و سردرد که در عرض چند روز تا چند ماه برطرف می شود. برخی عوارض نیز شیوع کمتری دارند؛ مثلا تزریق بیش از اندازه بوتاکس، انتشار دارو به اطراف و رسیدن به نقاطی که غیرقابل پیشگیری اند، باعث از کارافتادگی یا ضعف عضلات اطراف ناحیه و غیرطبیعی شدن چهره فرد یا از بین رفتن تقارن می شود.


عوارض بوتاکس




اشتباهات در تزریق بوتاکس


عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می‌شود. برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می‌شود فشار و ماساژ داده شود یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به‌وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان‌های نامناسب مثل آرایشگاه‌ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می‌کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد. اگر هم عارضه‌ای داشته باشد برای مثال سبب سردرد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می‌شود یا یک مقدار افتادگی پلک می‌دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست. البته یادتان نرود افتادگی پلک ممکن است به سبب عدم مهارت کافی پزشکی در تزریق هم پیش بیاید.


انواع بوتاکس‌های (دیسپورت) موجود در بازار کشورمان از کشور انگلیس، کره و کاناداست اما بوتاکس‌های نوع کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین است و در بعضی بیماران سبب ایجاد عوارض آلرژی می‌شود. این نوع بوتاکس‌ها نه تنها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه قیمت پایینی هم دارند و به همین دلیل متاسفانه برخی پزشکان با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت هزینه‌های بالایی را از بیماران و اشخاص علاقه‌مند به تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید  فواید بی‌شمار مصرف سوپر پروتئین پرن (POREN SUPER PROTEIN)




مشکلات حاصل از تزریق بوتاکس


1. مشکلات محل تزریق




به دلیل اینکه این سم با سوزن وارد عضلاتتان می‌شود، می‌تواند باعث کبودی آن ناحیه گردد. حتی ممکن است دردتان هم بگیرد. این مسئله می‌تواند توسط خود سوزن و یا ماده‌ بوتاکس ایجاد شود. همچنین ممکن است در محل تزریق، ورم و قرمزی هم دیده شود. عضلاتی که بوتاکس به آنها تزریق شده احتمال دارد ضعیف یا برعکس عین چوب شوند. این اثرات جانبی که جزو انواع بی اهمیت دسته‌بندی می‌شوند، معمولا موقتی هستند و ظرف چند روز یا یک هفته از بین می‌روند.




2. پخش شدن سم




بهرحال بوتولینوم نوع A نوعی سم است، پس می‌تواند به اطراف عضله مورد نظر هم گسترش یابد و علائمی ایجاد کند که خاص بوتولیسم هستند.

این اثرات جانبی می‌توانند شامل تنگی نفس، دشواری تکلم و صحبت کردن، مشکلات بلع غذا و ضعف عضلاتتان باشند. اینبار، این موارد عوارض جانبی مهمی هستند، پس سریعا آنها را به پزشکتان بگویید.




3. استرس




وقتی که نخستین تزریق بوتاکس را دریافت می‌کنید، دارو ممکن است کمی شما را عصبی کند و باعث استرس شود. شما ممکن است نگران چیزهایی شوید که درحالت عادی برایتان بی اهمیتند و دلیلی هم برای احساستان ندارید. این یک اثر معمولی داروست و بعد از چند روز از بین می‌رود.




4. تاری دید




بوتاکس ممکن است مشکلاتی برای بینایی‌تان هم ایجاد کند. بدلیل اینکه بوتاکس اصولا سبب شل شدن عضلات صورت می‌شود، می‌تواند تمرکز دیدتان را بر اجسام دور یا نزدیک یا هر دو مشکل کند. این حالت را به عنوان عارضه‌ای موقتی گزارش می‌کند. همچنین ممکن است چشمانتان به علت تزریق دارو حساس و خشک شوند.




5. اثراتی مشابه علائم سرماخوردگی




تزریق بوتاکس می‌تواند عوارض جانبی موقتی ایجاد کند که شبیه علائم آنفولانزا یا یک سرماخوردگی معمولی هستند. مثلا، ممکن است دچار گرفتگی یا آبریزش بینی شوید. احتمال دارد که تب و لرز بگیرید یا سرفه کنید. در صورت ادامه یافتن این علائم تا بیش از چند روز، آنها را به دکتر گزارش کنید.

بیشتر بخوانید  ۱۰ مورد از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان سریع گلودرد


ضرر بوتاکس


در چه کسانی و درچه موقعیت هایی نباید بوتاکس تزریق کرد؟




در خانم های باردار و شیرده، کسانی که مبتلا به فلج عضلات هستند یا عفونت فعال در محل دارند یا به آلرژی های فعال مبتلا هستند، تزریق بوتاکس ممنوع است.




تزریق بوتاکس در خانم باردار




به هر حال بوتاکس نوعی سم است و احتمال دارد به جنین برسید. وقتی فردی به بوتاکس حساسیت نشان می دهد، به این معنی است که آنتی ژن این سم وارد مویرگ های ریز خونی شده و واکنش های پوستی نشان داده است. این احتمال وجود دارد که آنتی باید ها بعد از تزریق بوتاکس فعال شوند و به جنین آسیب برسد.




تزریق بوتاکس در افراد دچار نقص سیستم ایمنی




بله، کسانی که بیماری های خودایمنی دارند بهتر است بوتاکس تزریق نکنند زیرا سیستم ایمنی در این افراد ضعیف است و هر عامل جدید می تواند واکنش های ایمنی ایجاد کند و باعث تشدید بیماری قبلی شود.




تزریق بوتاکس در افراد مبتلا به قند خون یا فشار خون




کسانی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین مصرف می کنند، بهتر است از یک هفته قبل از بو تاکس مصرف دارو را قطع کنند تا موقع تزریق خونریزی نداشته باشند. در افرادی که بیماری زمینه ای کنترل شده دارند، تزریق بوتاکس مشکلی ایجاد نمی کند اما همیشه بهتر است با پزشک مشورت کنند.کسانی که اگزماهای پوستی دارند نیز بهتر است صبر کنند تا بیماری خاموش شود. به دنبال تزریق بوتاکس، اگزما و عفونت فعال در هر ناحیه از صورت می تواند سیستم ایمنی را درگیر کند.




در سالمندان تزریق بوتاکس منعی ندارد؟




همانطور که در مورد نوجوان ها بوتاکس زدن را بی مورد دانستیم، در سالمندی هم بوتاکس به تنهایی اثربخش نیست و کمکی به رفع چروک های عمقی نمی کند. این افراد باید به کمک سایر درمان ها، افتادگی ها را درمان کنند. لیزر، رایوفرکوئنیس، کرم های موضعی، ژل و پرکننده ها و در نهایت بوتاکس در این سن در کنار هم به جوانسازی صورت کمک می کنند.


divider


بیشتر بخوانید:


فواید تزریق بوتاکس زیر بغل


تزریق بوتاکس در واژن و فواید درمانی آن برای واژینیسموس


درمان فلج مغزی کودکان با داروی بوتاکس


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *