از سد سیمره ایلام چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، سد سیمره در استان ایلام یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی استان است که بر روی رودخانه سیمره احداث شده است. این سد منظره زیبایی را در شهرهای دره شهر و بدره ایجاد کرده است که هر ساله گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت در کنار رودخانه زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد به این مناطق سفر می کنند.

از سد سیمره ایلام چه می دانید؟

رودخانه سیمره یکی از رودهای غربی ایران است که در مرز استان های ایلام و لرستان واقع شده و یکی از سرچشمه های مهم رودخانه کرخه به شمار می رود. این رودخانه از ارتفاعات برفی شمال غرب ایران سرچشمه گرفته و در پل کشکان با رودخانه کشکان یکی شده و رودخانه کرکه را تشکیل می دهد. این رودخانه مهم از کوه ها و صخره ها و دره های پیچ در پیچ سخت و دست نخورده می گذرد تا در نهایت مناظر بی نظیر و مناظر خیره کننده ای را خلق کند. رودخانه سجمره به طول 417 کیلومتر از تلاقی رودخانه های کارسو و گاماسیجاب تشکیل می شود و مهمترین شاخه های آن چرداول و شیروان هستند. رودخانه سیمره در کنار درختان سرسبز، جنگل های در هم تنیده و کهن و چشمه های جوشان، منطقه ای منحصر به فرد از طبیعت را پدید آورده است. سدی بر روی رودخانه سجمره ساخته شد که بخش زیادی از آب این حوضه را به خود اختصاص داده است.

از سد سیمره ایلام چه می دانید؟

سد 180 متری سیمره تقریباً در 700 کیلومتری جنوب غربی تهران، بین استان های ایلام و لرستان و 40 کیلومتری شمال غربی شهر دره شهر بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. این سد از نوع بتنی دو قوسی بوده و توانایی تولید انرژی سالانه 673 گیگاوات ساعت را دارد. ظرفیت انباشت آب این سد در تراز نهایی 3 میلیارد و دویست میلیون متر مکعب است. تولید برق آبی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به تثبیت شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه ها، تامین جریان های پایین دستی، کنترل سیلاب، توسعه کشاورزی منطقه ای و ایجاد اشتغال از اهداف احداث سد سیمره است. اما به آثار تاریخی و روستاهای استان ایلام نیز آسیب وارد کرد.

بیشتر بخوانید  گزارش کاترین کمالی از "آبشار کبودوال" در استان گلستان

از سد سیمره ایلام چه می دانید؟

پشت سد سیمره یک مکان طبیعی بسیار بکر در کنار رودخانه برای گردشگری است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این سد منظره زیبایی را در شهرهای دره شهر و بدره ایجاد کرده است که هر ساله گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت در کنار رودخانه زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد به این مناطق سفر می کنند. تاریخ کهن منطقه سیمره و زندگی مردم از قدیم الایام در این منطقه حکایت از آب و هوای مطبوع آن دارد که برای گردشگران جذاب و دیدنی است. قایق سواری بر روی رودخانه سیمره لحظات هیجان انگیزی را برای شما رقم می زند و تماشای آب های فیروزه ای سد سیمره در کنار آب و هوای مطبوع منطقه آرامشی وصف ناپذیر را برای شما به ارمغان می آورد. یکی دیگر از جاذبه های سد سیمره وجود پرندگان مهاجر است زیرا به دلیل تشکیل این دریاچه زیبا هزاران پرنده از نقاط مختلف کشور به سیمره مهاجرت کردند. در عین حال وجود ماهی های مختلف در این رودخانه می تواند وسیله ای برای ماهیگیری و تکمیل کننده تفریح ​​باشد. البته شنا در سدها و رودخانه ها بسیار خطرناک و حرام است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید