از زوایای چرخ ماشین چه می دانید؟!


تنظیم زاویه چرخ عامل بسیار مهمی برای ایمنی خودرو و عمر لاستیک است. تراز مناسب و تعادل چرخ ها، پایداری خودرو را تضمین می کند و تماس تایر را با سطح جاده به حداکثر می رساند.

زوایایی که موقعیت نقاط را در سه زاویه بیان می کنند کمبر، کستر من تئو تقسیم می شود.

زوایای چرخ ماشین

کمبر:

شاید بیشتر از دو زاویه دیگر در مورد زاویه تمایل شنیده باشید. این زاویه ای است که از فرمان سمت راست روی سطح جاده و در امتداد لاستیک (از جلو به ماشین) به دست می آید.

اگر لاستیک ها کاملا عمود بر سطح جاده باشند، زاویه شیب (شیب صفر) وجود نخواهد داشت. زاویه کمر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت بالای لاستیک به بیرون از خودرو خم شده باشد و زاویه کمر منفی زمانی رخ می‌دهد که قسمت بالایی تایر به سمت داخل خم شود. (با نمای جلوی ماشین)

زاویه شیب منفی

از زوایای چرخ ماشین چه می دانید؟!

زاویه مثبت تسمه زمانی استفاده می شود که بار روی وسیله نقلیه مورد نیاز باشد. در این حالت زمانی که خودرو به طور کامل بارگیری می شود، زاویه شیب صفر است. زاویه کمر منفی به دلیل ظاهر بهتر نسبت به زاویه کمر مثبت و البته به دلیل ویژگی های فرمان بهتر بیشتر در خودروهای اسپرت استفاده می شود.

بیشتر رانندگان ماهر زاویه کمر منفی را ترجیح می دهند زیرا ماشین در پیچ های سخت به زمین می چسبد. اما هنگامی که خودرو در یک خط مستقیم شتاب می گیرد، زاویه شیب منفی زاویه تماس خودرو با کف جاده را کاهش می دهد.

زاویه چرخش چرخ ماشین

متأسفانه زاویه شیب منفی منجر به پدیده ای به نام شیب می شود. زمانی که هر دو لاستیک روی محور منفی قرار می گیرند تا زمانی که هر دو چرخ با سطح جاده در تماس باشند در کنار یکدیگر رانده می شوند که فعلا مشکلی نیست. هنگامی که یکی از لاستیک ها به هر دلیلی تماس خود را با جاده قطع می کند، لاستیک دیگر دیگر نیروی مخالفی را به لاستیک اول وارد نمی کند که منجر به از دست دادن کشش می شود.

بیشتر بخوانید  چه کسی در داستان های کودکانه به من کمک می کند؟

زاویه کمر صفر باعث سایش بیشتر لاستیک در مدت زمان طولانی می شود. با این حال، این اثر خوبی برای ما به ارمغان نمی آورد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که زاویه بهینه تسمه به سبک رانندگی شما و وضعیت خودرو بستگی دارد.

چرخ:

شاید تصور زاویه چرخ کمی دشوار باشد، اما به زاویه ای اشاره دارد که محور فرمان در امتداد محور عمودی تایر گسترش می یابد. چرخ مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که کشش محور فرمان در بالای لاستیک به سمت خودرو باشد و چرخ منفی زمانی رخ می‌دهد که کشش محور فرمان در بالای لاستیک به بیرون از خودرو کج شود.

زاویه چرخ منفی

زاویه مثبت چرخ باعث می شود که خودرو در سرعت های بالا بسیار پایدارتر شود و همچنین تمایل به چسبندگی لاستیک ها را افزایش می دهد. این عامل دستورات متعددی را راه اندازی می کند.

چرخ تراز

اکثر خودروها دارای چرخ متقاطع هستند. کاستور متقاطع با زوایای شیب و چرخ ها کمی متفاوت است. عاملی که باعث می شود هنگام غلتیدن ماشین به سمت راست تاب بخورد پرتاب عرضی است.

این یک ویژگی ایمنی است که وقتی راننده کنترل وسیله نقلیه خود را از دست می دهد به سمت راست جاده می کشد تا از برخورد با ترافیک روبرو جلوگیری کند.

تئو:

شاید ساده ترین ایده بین دو گوشه دیگر تئو باشد. Theo از لاستیک هایی تشکیل شده است که در یک خط موازی با لاستیک اصلی (از بالا تا ماشین) امتداد دارند. انتخاب زاویه مناسب می تواند تاثیر قابل توجهی بر عمر لاستیک و فرسودگی لاستیک داشته باشد. با این حال، زمانی که لاستیک ها به سمت داخل یا خارج هدایت شوند، مطمئناً ساییدگی لاستیک رخ می دهد، اگرچه صحبت زیادی در مورد عملکرد بهتر خودرو و فداکاری پایدارتر تایر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول استاد محمدرضا شجریان

زاویه مثبت تئو زمانی است که هر تایر در دو طرف به موقع به یکدیگر نگاه می کند! زاویه تئو مثبت هر دو لاستیک را مجبور می کند تا نیروی مخالف یکدیگر را تولید کنند که در واقع توانایی دور زدن را کاهش می دهد. با این حال، مثبت بودن در این زاویه، ویژگی های رانندگی در خط مستقیم را بهبود می بخشد.

زاویه مثبت تئو

لاستیک های عقب معمولا دارای زاویه Theo مثبت برای کاهش مقاومت غلتشی هستند. زاویه تئو منفی معمولا در لاستیک های جلو استفاده می شود و دقیقا برعکس دلایل قبلی است.

زاویه تئو منفی

زاویه تئو منفی امکان دور زدن خودرو در سرعت های بالا را افزایش می دهد. هنگام چرخاندن چرخ ها در داخل خم، زاویه بیشتری را به خود اختصاص می دهند، بنابراین شعاع چرخش چرخ های داخلی بیشتر از چرخ های بیرونی است و این عامل باعث چرخش بهتر خودرو می شود.

زاویه انگشت انگشت به سمت داخل

در نهایت زاویه منفی امکاناتی را که خودرو در رانندگی مستقیم به آن نیاز دارد کاهش می دهد. هر گونه تغییر در جهت حرکت می تواند منجر به کج شدن خودرو از جهتی به جهت دیگر شود.

نتیجه:

تنظیمات کارخانه روی خودروها مطمئناً دلایل خود را دارد. ساعت ها مطالعه، تحقیق و توسعه اجزای سیستم تعلیق منجر به نتایج فوق شده است. تلاش برای تغییر هر یک از زوایای بالا از موقعیت استاندارد خود می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص زمانی که به مسیر درست نگاه کنید.

کمبر دیجیتال

به عنوان یک تیونر، می توانید هر یک از زوایا را از حالت عادی و استاندارد خارج کنید. در چنین مواقعی با افراد متخصص مشورت کنید تا هر گونه تغییر زاویه متناسب با شرایط و شغلی که منتظرش هستید باشد.

بیشتر بخوانید  حرکت عجیب و غیرعادی استاد اینفلوئنسر تستر ایرانی!


دیدگاهتان را بنویسید