از روستای خانقاه کرمانشاه چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، روستای زیبا و منحصر به فرد خانقاه یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان پاوه و حتی اوراماناتا است. این روستای زیبا با مناظر جذابی که در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد تبدیل به یک منطقه گردشگری شده است. روستای خانقاه به دلیل داشتن آب و هوای معتدل، معماری پلکانی، خانه‌های سنتی، چشم‌اندازها و مناظر بی‌نظیر دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است. به همین دلیل گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان به این روستا سفر می کنند. روستای خانقاه به همراه روستاهای هجیج، شمشیر و زردوی از روستاهای هدف گردشگری پاوه در استان کرمانشاه هستند.

از روستای خانقاه کرمانشاه چه می دانید؟

روستای خانقاه در بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه و در دو کیلومتری شهر پاوه و 120 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. اطراف این روستا را دالان ها و شومینه ها احاطه کرده است، روستای خانقاه در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

روستای قدیمی

پیدایش روستای خانقاه که در داخل شهر قدیم پاوه می گریزد را به دوره سوم ساسانی جزگرد نسبت می دهند. قلعه و دژ ساسانی در نزدیکی شهر پاوه و ارتباط تاریخی آبادی های آن با شهر قدیمی پاوه مؤید این فرضیه است. ساختمان استخر قدیمی این روستا نشانه دیگری از قدمت تاریخی روستاست.

از روستای خانقاه کرمانشاه چه می دانید؟

نام نام

خانقاه یا خانگاه کلمه ای مرکب از خانه – و گاه – مانند خانه است که به معنای محل سکونت بزرگان و دراویش و صوفیان و خانه یا محل زندگی و عبادت و ذکر و اندیشه این گروه است. در ایران حدود 34 روستا به نام خانقاه وجود دارد. بر اساس اطلاعات حدود هشتصد سال پیش امامزاده ای به نام شیخ عثمان معروف به باباغازی و ملقب به رشادالدین در اینجا سکونت داشته است. وی به سید قاضی بکر نیز معروف بود و در سال 701 هجری قمری از روستایی بزرگ واقع در حجاز عربستان (نزدیک مدینه) و پس از مدتی در ناحیه سرپل ذهاب که بعدها به قلعه قاضی شهرت یافت به اصفهان آمد. و حالا ولیکو سلو رفت و بعد از آن به صومعه آمد. فرزند امامزاده بابا قاضی به نام سید حسین ملقب به بهاءالدین در کنار پدرش بابا قاضی در مرکز روستا به خاک سپرده شد. فرزند امامزاده سید حسین به نام بابا شیخ حسن با کنیه تاج الدین که نوه بابا قاضی است. مردم چهارشنبه ها برای رفع حاجت بر سر قبر می روند. سادات اهل روستای خانقاه عموماً منسوب به باباشیخ حسن خانقاه و از تبار سادات حسینی هستند. ماندگاری این امامزاده ها باعث ظهور جمعیت و کثرت آن در این مکان شد و به دلیل توجه بیشتر به نیازهای پنهانی و عبادت و ذکر و اندیشه و در واقع با هدف اصلی رهبری به این کشور کوچ کردند. . مردم و رهبری دینی مسلمانان شک: پیروان و ارادتمندان و اصحاب آنان نیز اهل عبادت و حافظه و اندیشه بودند و در کنار آن بزرگواران در محلی به نام خانقاه جمع می شدند و به انجام مراسم مذهبی می پرداختند. به نوادگان این زیارتگاه های خانقاه سجدی می گویند. نسب او بر اساس شجره نامه باباغازی به امام علی عریضی می رسد که از فرزندان امام جعفر صادق است.

بیشتر بخوانید  رامین رضاییان به پرسپولیس پیوست+عکس

اقتصاد روستایی

درآمد اکثریت اهالی این روستا از طریق فعالیت های کشاورزی، دامداری، باغداری و خدماتی محقق می شود و گروهی از اهالی روستا نیز به تولید صنایع دستی می پردازند.

از روستای خانقاه کرمانشاه چه می دانید؟

معماری روستا

روستای خانقاه در منطقه ای کوهستانی و دارای بافتی متمرکز است. خانه های این روستا در شیب ملایم و پلکانی ساخته شده اند به طوری که سقف خانه ای حیاط خانه دیگری است و بیشتر خانه ها دو طبقه هستند.

کوچه های روستا با درختان سرسبز و بلند به ویژه در فصل بهار و تابستان مسیرهای دلگیرانه ای هستند که برای رفع خستگی و جایگزینی نشاط و شادابی از آنها می گذرند.

جاذبه های گردشگری روستایی

چشمه شلم ناو از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد و زمین ها و باغ های روستایی را سیراب می کند. در فصل بهار درختان بلند، گل های وحشی، گیاهان دارویی و گیاهان رنگارنگ جلوه ای بدیع و منحصر به فرد از خود نشان می دهند.

کوه دالانی با ارتفاع 2564 متر در زمستان پوشیده از برف است و شهرت و شکوه خاصی پیدا می کند. کوه دالانی محیطی جذاب و دلنشین برای دوستداران طبیعت و کوهنوردان است.

کوه آتشگاه در مقابل روستای خانقاه قرار دارد که با فرا رسیدن فصل بهار با پوشش زیبا و رویایی از بلوط های بلند و گل های وحشی و… چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

مناظر بکر و طبیعی مانند آبشار شلم ناو، گارا، بیار و جنگل زیبای اطراف از جاذبه های گردشگری این روستا هستند.

آبشار شلم ناو در غرب روستای خانقاه (6 کیلومتری غرب شهرستان پاوه) از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می گیرد که باغ ها و زمین های کشاورزی را آبیاری می کند. حاشیه کوه منطقه پوشیده از گل هایی است که آن را به باغ گل تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا و سکه در هفته ای که گذشت + فیلم

جنگل ها و باغ های زیبای بلوط اطراف روستا طراوت و زیبایی وصف ناپذیری به روستا بخشیده بود. رودخانه خانقاه از میان روستا می گذرد و اطراف آن را درختان بلند و باغ های سرسبز احاطه کرده است.

معماری پلکانی این روستا یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا است که در میان درختان بلند و باغ های انبوه قرار گرفته است.

سفر تفریحی و رویایی از صومعه به گالالا نیز رویایی بسیار دلپذیر است.

امامزاده بوشیخ حسنا یکی دیگر از جاذبه های روستای خانقاه است. این بنا از سنگ، چوب و خشت ساخته شده و زیارتگاه و زیارتگاه و احترام اهالی است.

خانه قدیمی با استخر یکی دیگر از بناهای ارزشمند روستای خانقاه است که دلیل دقیق ساخت و قدمت آن مشخص نیست.

از روستای خانقاه کرمانشاه چه می دانید؟

گمرک

از بازی های معمول در روستای خانقاه می توان به کلاورفنک، اختران، گورا، خزلوکه اشاره کرد.
موسیقی نیز در بین اهالی روستای خانقاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به طوری که مراسم یادبود و شنیدن دراویش همراه با موسیقی اجرا می شود. در عروسی ها و جشن ها، موسیقی این روستا ریتمی شاد و طوفانی دارد. مهمترین آلات موسیقی این روستا شمشال و داف است.

لباس و غذای محلی

لباس های مورد استفاده در این روستا بیشتر لباس های محلی کردی است. یکی از مهم ترین غذاهای روستای خانقاه کلانه و بیجی برسک است.

صنایع دستی

قالی بافی یکی از صنایع دستی و هنرهای مهم این منطقه است.

مسیر دسترسی

روستای خانقاه در دو کیلومتری شهر پاوه قرار دارد و دارای جاده آسفالته و مناسب است.

بیشتر بخوانید  حمله وحشیانه گرگ به یک معلم در خلخال + فیلم +14

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید