از خواص جالب یونجه چه می دانید؟


از خواص جالب یونجه چه می دانید؟

از خواص جالب یونجه چه می دانید؟

یونجه به دلیل انواع ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها، سلطان گیاهان نامیده می شود.این گیاه عمدتاً در آسیا رشد می کند و یکی از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای انسان است.

«یونجه» که در فارسی «سپاست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «سپیشتا» و به ترکی «یونجه»، در رومی «مدیکی»، در مصری «غزب» و در. عربی به آن «رطبه» یا «فصه» می گویند، گیاهی است علفی، چند ساله و از تیره پروانه ها و شبدرها که ارتفاع آن به یک متر می رسد. دارای ساقه های بلند و برگ های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است. گلها بیشتر بنفش، کوچک یا گاهی زرد رنگ به شکل سیر هستند.

میوه «یونجه» مانند صدف است و دانه درون میوه مانند لوبیا است اما کمتر از آن. یونجه ریشه های بسیار عمیقی دارد که تا عمق 3 متری نفوذ می کند و در نتیجه ویتامین ها و مواد معدنی را از خاک تامین می کند. این گیاه یکی از علف های مرغوب مرتعی است و بهترین گونه آن آملس سبز (نرم) است، این گیاه در اکثر نقاط جهان می روید و در برخی از مناطق معتدل آسیا و شمال آفریقا به صورت وحشی می روید که دارای واریته های مختلفی است. مزاج یونجه تازه در پایان اول گرم و خشک و گرم و خشک است و قوت آن تا 5 سال باقی می ماند.

یونجه یک غذای مغذی کامل است که شما را تغذیه می کند و حاوی آهن زیادی است و خوردن آن باعث تقویت تمام اعضای بدن می شود، یونجه در درمان ضعف عمومی، ضعف، کم خونی و اعصاب مفید است، تقویت کننده مغز و ستون فقرات است. این گیاه خوراکی با خواص تغذیه ای عالی، منبع غنی از ویتامین های B، K، E، D، A و همچنین املاح معدنی مانند کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم است و البته مصرف خشک آن کارآمدتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  جراحی لاغری به روش لیپوست چگونه انجام می شود ؟

یکی دیگر از مزایای یونجه این است که مقدار قابل توجهی پروتئین دارد. علاوه بر این ریشه یونجه توانایی رشد تا عمق 18 متری را دارد و ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب می کند، مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف یونجه می تواند در پاکسازی روده ها از سموم موثر باشد. یونجه همچنین کلسترول بد خون را کاهش می دهد و در تصفیه خون شرکت می کند.

از خواص جالب یونجه چه می دانید؟

مروری بر خواص یونجه

* یونجه برشته ملین و خشک است، قابض است، فقط میل جنسی را باد می کند و میل جنسی را زیاد می کند، مخصوصاً مفید است زیرا آن را در غسل یا بعد از آن می خورید و برای سینه های قوی و سرفه نیز نافع است.

* رژیم غذایی او باعث افزایش میزان شیر و دانه ها به خصوص دانه یونجه می شود. * میزان ویتامین C 2 برابر گل پامچال و 4 برابر لیموترش است و ویتامین A آن از شب کوری پیشگیری می کند. * یونجه مقداری ویتامین D نیز دارد. سرشار از ویتامین K است که از خونریزی غذا جلوگیری می کند و پخته آن برای رفع یبوست مفید است * کمپرس یونجه پخته دو بار در روز برای لرز مفید است.

ترکیبات شیمیایی

ترکیب شیمیایی یونجه بسته به پوسیدگی گیاه جوان (قبل از گلدهی)، در ابتدای گلدهی یا بعد از گلدهی متفاوت است. بنابراین در گیاه جوان میزان پروتئین بیشتر از شروع گلدهی است و بالعکس مواد سلولزی و کربوهیدرات آن کمتر است. آنزیم های زیادی در یونجه یافت می شود، از جمله اینورتاز و پکتیناز.

یونجه حاوی حدود 20 درصد پروتئین است. به علاوه حاوی کربوهیدرات، دیاستاز، نوعی ساپونین با اثر عطسه، ستون، دو رنگدانه، اسید فسفریک و ویتامین های مختلف است. خاکستر آن حاوی مقدار زیادی آهک، پتاس، اسید فسفریک، کمی منیزیم، آهن و به میزان کمتری «آرسنیک» و «دی اکسید سیلیکون» است.

بیشتر بخوانید  علائم خارش ریش چیست؟

طرز تهیه شربت یونجه

برای تهیه شربت یونجه 300 گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب بجوشانید تا نصف شود سپس با فشار صاف کرده و با 900 گرم شکر یا شکر شیرین کنید و روزانه 200 تا 300 گرم مصرف کنید.یونجه قابل پخت و پز است. به شکل چای می توان آن را هم به صورت کپسول و هم به صورت قرص مولتی ویتامین روزانه مصرف کرد.

از خواص جالب یونجه چه می دانید؟

دست از اعتیاد به یونجه بردارید

روش پزشکان باستانی ایران در درمان اعتیاد این بود که داروهایی می ساختند که فرد معتاد را نسبت به خود اعتیاد منفور و حساس می کرد و برای این منظور بیشتر از رایحه یونجه، افسنطین و برخی گیاهان دیگر استفاده می کردند. اخیراً داروسازان سنتی هندی، یونجه تازه را خرد می کنند، آن را به مدت 2 ماه در الکل خیس می کنند، سپس در زمان خماری به فرد معتاد یک لیوان آب می دهند و سپس تجویز می کنند.

برای استفاده از یک ماده اعتیاد آور. محلول الکلی یونجه به دلیل داشتن ماده صابونی (ساپونین) باعث ناراحتی انسان می شود و او را از ماده ای که باعث اعتیاد می شود متنفر و بیزار می کند و برای مدت طولانی از آن متنفر می شود. این روش زمانی در ایران برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شد، اکنون برای درمان معتادان به تریاک، سیگار و حتی هروئین استفاده می شود و نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

تاریخ

یونجه از زمان های قدیم در ایران کشت می شد و در حدود قرن پنجم قبل از میلاد از جاران به یونان برده شد و در قرن هفتم میلادی به اروپا راه یافت. یونجه در مرکز و جنوب ایران به تعداد زیاد کشت می شد. زنبور عسل یونجه را دوست دارد و شهد زیادی از آن می گیرد و آن را به عسل تبدیل می کند. این گیاه در گذشته برای تهیه علوفه کاشته می شد و اکنون به دلیل داشتن مواد مغذی از آن برای مصرف خوراکی نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن در Pro BNP آزمایش خون

ترکیبات شیمیایی

یونجه سرشار از ویتامین های A، C، E، K است. مقدار ویتامین C آن 2 برابر جعفری و 4 برابر لیموترش است و ویتامین آن از شب کوری جلوگیری می کند همچنین یونجه دارای مقداری ویتامین D و سرشار از ویتامین K است که از خونریزی غذا جلوگیری می کند و پخته آن برای گرفتن مفید است. رهایی از یبوست بسته بندی پخته شده یونجه دو بار در روز برای لرز مفید است همچنین حاوی آمیلاز است، آنزیمی که برای هضم نشاسته استفاده می شود. آنزیم های زیادی در یونجه یافت می شود،

به عنوان مثال می توان به آمیلاز، اینورتاز و پکتیناز اشاره کرد. یونجه حاوی حدود 20 درصد پروتئین است.اسیدهای آمینه موجود در یونجه عبارتند از: لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین، همچنین یونجه حاوی اسید فسفریک است، در جیره غذایی بسیار قوی است و غذای خوبی برای انسان و حیوان است.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید