از خواص جالب عرق نعناع چه می دانید؟


از خواص جالب عرق نعناع چه می دانید؟

از خواص جالب عرق نعناع چه می دانید؟

این نوع نعناع که کمتر مصرف می شود دارای مقدار زیادی ترکیب مهم به نام منتول است. اگرچه این نوع نعناع دارای خواص بسیاری از انواع نعناع است، اما به دلیل داشتن مقدار زیادی منتول دارای خواص ضد درد، ضد درد موضعی و ضد تشنج قوی تری نسبت به سایر انواع نعناع است.

لازم به ذکر است که تاکنون حدود 34 گونه نعناع در جهان شناسایی شده است که حدود نیمی از این گونه ها در ایران رشد می کنند. اگرچه خوردن این نعناع اثر ضد درد برای بدن دارد، اما در سال های اخیر اسانس این نعناع در صنایع داروسازی به صورت فرمولاسیون مایع استخراج می شود.

جهت استفاده هر چه صحیحتر محصول این نوع نعناع در ایران با نام منتول قطره موجود است که در تمامی داروخانه ها موجود است. قطره منتول یکی از موثرترین مسکن های موضعی برای سردرد، درد اندام و کمر و گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی یا خستگی ناشی از کار یا درد رانندگی و غیره است که می تواند

به روش های مختلفی استفاده می شود. البته این قطره موضعی است و با تنفس یا مالیدن روی اعضای بدن و یا به عنوان ماساژ قابل استفاده است.از دیگر موارد استفاده از قطره منتول در داخل منزل ضدعفونی کننده فضا و کاهش میکروب های سرماخوردگی، رفع خستگی و ایجاد خواب راحت است.

درمان نفخ، دل درد و دل پیچه با کومنتا

«نعناع کومی» نوعی نعناع است که نام علمی آن Mentha spicata است. این نوع نعناع دارای بو و طعم مطبوعی است و بیشتر از سایر سبزیجات خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.این نعناع با وجود خواص فراوانی که دارد به دلیل دارا بودن ترکیب کاروانی قابل توجه در برابر نفخ، نفخ و نفخ عمل می کند.نعنا می تواند این گونه مشکلات را به خوبی برطرف کند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و فواید پودر روتارین (Rotarin)

این گیاه طعم خوبی دارد و برای جلوگیری از نفخ و سوزش معده می توان آن را به طور مداوم مصرف کرد. امروزه صنعت داروسازی عصاره این نعناع را که اثر بسیار قوی دارد به قطره های خوراکی تبدیل کرده است به طوری که به دلیل مایعی که دارد به سرعت و در عرض چند دقیقه جذب و عمل می کند.

محصولی که در ایران از این نوع نعناع به دست می آید «قطره کارمینت» (Carmint) نام دارد و به دلیل خوراکی بودن نعناع در هر سنی (از نوزاد تا سالمند) بدون محدودیت قابل مصرف است. گونه های نعناع هیچ عارضه ای ندارند، اما اثرات سریع دارند و با دارو و غذا تداخل ندارند.

آنچه از نظر اثربخشی فرآورده های نعناع در درمان نفخ و سوزش معده حائز اهمیت است این است که ترکیبات حاصل از اسانس (عطر) این گیاه در عرض چند دقیقه (حدود 10 تا 15 دقیقه) جذب شده و در هنگام غذا خوردن از بروز مشکلات جلوگیری می کند. همزمان با غذا از نفخ و سوزش معده جلوگیری می کنند، بنابراین خاصیت درمانی دارند و از نفخ و دل درد جلوگیری می کنند.

فرآیند تولید عرق از نعنا چگونه است؟

عرقیات گیاهی را می توان از هر گیاهی مانند برگ نعناع، ​​بیدمشک، ریحان، رزماری یا زیره که دارای عطر و اسانس هستند تهیه کرد. برای تولید عرق گیاهی ابتدا آب و یک ماده معطر که همان گیاه است می جوشانند. پس از تبخیر آب به صورت سنتی یا صنعتی عملیات بخار یا تقطیر انجام می شود و مایع حاصل از تقطیر همان آب معطری است که ما ایرانی ها به آن عرق نباتی می گوییم. در طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و عطر گیاه به داخل مولکول های آب نفوذ می کند و از نظر علمی آب معطر مقطر تولید می شود. این آب های معطر مقطر علاوه بر طعم و عطر خوب، خواصی برای بدن نیز دارند. ما ایرانی ها معمولا فقط به مایعی که از گلبرگ های گل محمدی تهیه می شود گلاب می گوییم و به آب های معطر مقطر دیگر عرق نباتی یا دارویی می گوییم.

بیشتر بخوانید  همه آنچه باید در مورد چای رویبوس (چای قرمز) بدانید

عرق نعناع چه خواصی دارد؟

عرق نعناع تنها حاوی بوی نعناع مخلوط با آب است که خاصیت ضد نفخ، ضد درد و ضد اسپاسم دارد. از آنجایی که تمام ترکیبات نعناع وارد عرق او نمی شود، نمی توان تمام خواص برگ نعنا را به عرق او نسبت داد، اما مصرف عرق این گیاه بعد از غذا برای رفع دل درد و نفخ یا هضم بهتر غذا مفید است.

دوست گوارشی

عرق نعناع ضد نفخ است و می تواند درد معده را کاهش دهد و به خوبی برای مسکن ها استفاده می شود و محصول خوبی برای برخی دردها، سوزش سر دل، سوء هاضمه و بیماری های مشابه است. این گیاه برای هضم غذا بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند می توانند از عرق نعنا استفاده کنند. نعناع تازه چون اسانس بیشتری دارد قطعا خواص درمانی بیشتری دارد اما حرارت دادن از خواص آن می کاهد. از برگ های این گیاه برای طعم دادن به ماست و دوغ نیز استفاده می شود که مفید است. از عرق نعنا نیز برای تقویت معده و روده استفاده می شود.

دهانشویه

اگر عرق نعناع به صورت خوراکی وارد بدن شود در رفع بوی بد دهان تاثیری ندارد، اما اگر شخصی از اسانس نعناع به عنوان دهانشویه استفاده کند، مسلما مفید است. این گیاه اثر ضد میکروبی دارد. بنابراین، اگر روزی چند بار از آب نعناع به عنوان دهانشویه استفاده کنیم یا از آدامس نعناع استفاده کنیم، اشکالی ندارد، اما به نظر نمی رسد که خوردن گیاهان دارویی تأثیر خوب یا خاصی بر بوی بد دهان داشته باشد. نصف فنجان عرق نعنا یا مثلاً یک قرص نعنا مشکلی ندارد، اما اگر زیاد از نعنا استفاده کنید، دستگاه گوارش را تحریک می کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی انواع بیماری های قلبی و علت بروز آنها

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید