از جمهوری خواهان آمریکایی گرفته تا ایرانیان نگران. موانع توافق هسته ای در وین چیست؟


از جمهوری خواهان آمریکایی گرفته تا ایرانیان نگران

روز جدید : جمهوریخواهان نگرانند که با لغو تحریم ها صادرات نفت ایران افزایش یابد و موقعیت ایران به عنوان رئیس جمهور و افراط گرایان تقویت شود

بخش عربی اسکای نیوز گزارش داد: “دیگر مخفی نیست که تصمیم ایران برای به تعویق انداختن مذاکرات هسته ای در وین تا زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعدی ایران ،” اختلافات بین جناح های مختلف سیاسی در ایران مانع پیشرفت مذاکرات وین شده است.

به گزارش آفتاب نیوز؛ اسکای نیوز افزود: “فشار زیادی بر مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران وارد شده است.” استراتژی تهران توقف گفتگوها و ادامه دادن به مذاکرات فرسایشی و انتقال پرونده مذاکره به دولت اصلی است.

حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران که مدت وی به زودی منقضی می شود ، اخیراً از از دست دادن توانایی کشور برای دستیابی به توافق هسته ای جدید ابراز نارضایتی کرده است. روحانی با انتقاد از افراط گرایان در ایران ، آنها را ضعیف و شکست گفتگوهای هسته ای خواند.

گزارش اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به کمیته امور خارجه و امنیت ملی پارلمان ایران نیز نشان می دهد که اختلافات زیادی بین جناح های مختلف ایران در مورد مذاکرات هسته ای وجود دارد. در این دوره شش دور مذاکره بدون توافق جدید انجام شد.

موتیبا ذوالنوری ، نماینده مجلس و رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، در پاسخ به انتقاد ظریف از خرابکاری در مذاکرات هسته ای توسط افراط گرایان گفت که دولت اصلی سیاست روحانی را در مذاکرات دنبال نخواهد کرد.

از جمهوری خواهان آمریکایی گرفته تا ایرانیان نگران. موانع توافق هسته ای در وین چیست؟

از طرف دیگر ، تندروهای ضد ایرانی در ایالات متحده نگران توافق احتمالی هسته ای با ایالات متحده هستند ، زیرا این امر منجر به لغو تحریم ها و افزایش صادرات نفت از ایران و احیای اقتصاد آن می شود.

بیشتر بخوانید  روستای دشت به مرحله نهایی انتخاب روستای قرآنی کشور رسیده است

در همین حال ، روحانی در هفته های اخیر با طرح پرسش توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم تا 90 درصد برای سرعت بخشیدن به روند مذاکره و به دست آوردن حرکت در آخرین روزهای حکومت خود ، سعی در تحریک آمریکایی ها داشته است.

با شکست شش دور مذاکرات ، جمهوری خواهان دولت بایدن را تحت فشار قرار دادند تا گزینه های دیگری را ارائه دهد. جمهوری خواهان از بایدن می خواهند که از مذاکرات هسته ای با ایران خارج شود و تحریم ها را لغو نکند.

دیدگاهتان را بنویسید