مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از تنها کویر آذربایجان چه می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، کوم تپه نام تپه های کویری و تنها کویر آذربایجان است. مردم روی تپه ها به طور قابل توجهی با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت دارند. اوج گرما در طول روز به افراد احساس تجربه ای شبیه به کویر می دهد. تپه های ماسه ای مردم تپه هزاران سال است که شکل گرفته اند و از طرفی وسعت چندانی ندارند. در روستای اطراف نیز شتر نگهداری می شود. این کویر با مساحتی حدود شش کیلومتر مربع در 30 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد.

از تنها کویر آذربایجان چه می دانید؟

اینجا آذربایجان است، سرچشمه زیبایی، زیبایی یخچال های طبیعی ساوانا (طرحآب و هوای تابستانی سهند و کارا داغ، لباس‌های سبز مانند جنگل‌های ارسبارا و منطقه وسیعی به نام دریاچه ارومیه، از انار و انجیر و زغال‌اخته گرفته تا سیب، گیلاس و زیتون در این منطقه تاریخی یافت می‌شود پنبه، عدس و کلزا از دیگر محصولات آذربایجان است. . ارتفاعات متفاوتی از 4850 متر تا 300 متر از سطح دریا دارد. انطباق با اکوسیستم های مختلف که منجر به زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه از کشور شده است.

https://fa.tripiar.com/uploads/picture/1939/4.jpg

بازدید از سرزمین داوطلبان تپه.
اما از سوی دیگر، اگر هوس کوهنوردی در کویر را دارید، می توانید تپه های شنی کویری را در جغرافیای آذربایجان پیدا کنید. مکانی با شگفتی های فراوان که در دل آذربایجان سر بر آورده است، کویری به نام کوم تپه.

کوم تپه در موقعیت جغرافیایی 50 درجه و 48 دقیقه شرقی و 35 درجه و 48 دقیقه شمالی در استان آذربایجان شرقی و شمال شرقی شهر تبریز قرار دارد. کوم تپه نام تپه ای در منطقه کویری نزدیک شهر تبریز است که با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت چشمگیری دارد. ناحیه کویری جهت شمال غربی – جنوب شرقی دارد و در وسط آن نمکزار کوچکی دارد. در این منطقه تپه های شنی تنها و کوچکی وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. این منطقه به دلیل وزش بادهای منطقه و تجمع خاک و گرد و غبار در منطقه به طور طبیعی متراکم است.

بیشتر بخوانید  ازدواج در ماه محرم و صفر؛ مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

وزش بادهای شدید از سمت جنوب غربی به شمال شرقی و بالعکس باعث دسته بندی (الک) در ذرات می شود. به این ترتیب تثبیت انرژی باد در منطقه کومتپا باعث حرکت ذرات ریز و تجمع ذرات بزرگتر در آن منطقه و تشکیل تپه های شنی می شود. علت حرکت تپه های مذکور در روزها و ساعات معین به سمت صوفیان و یا بالعکس در همین مطلب است. تپه های ماسه ای مردم تپه هزاران سال است که شکل گرفته اند و از طرفی وسعت چندانی ندارند.

این تپه ها از نظر گردشگری، آموزشی و آشنایی مردم با محیط های کویری و کویری حائز اهمیت هستند چرا که با ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم در تپه های ماسه ای تپه ها می توان از آن به عنوان مکانی برای افراد استفاده کرد. برای گذراندن اوقات فراغت موضوع ژئوتوریسم در این منطقه گسترش یافته است. یا با ارسال تورهای دانشجویی به منطقه، اطلاعات مفیدی در مورد کویر و چگونگی پیدایش تپه های شنی در اختیار آنها قرار می داد.

متأسفانه بیابانی که طبیعت هزاران سال ایجاد کرده توسط کارخانه هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند در حال نابودی است.

https: //fa.tripiar.com/uploads/picture/1939/img_1718.jpg

ماشینی که آمد شن کویر کوم تپ را برد تا نابودش کند.

مسیر دسترسی:

کوم تپه در ۳۵ کیلومتری شبستر تا تبریز یا ۵ کیلومتری صوفیان تا تبریز بعد از پل راه آهن روبروی ترمینال کارخانه سیمان صوفیان قرار دارد.
در جاده تبریز به صوفی در سمت چپ تابلویی از روستا به نام کوم تپه وجود دارد. برای رفتن به روستا باید مسیر تبریز را به سمت راست تغییر دهید. کوه میشا در غرب مسیر باقی مانده است و مروداق مسیر شمال را مشاهده می کند. وقتی به روستای کوم تپه رسیدید می توانید محل دقیق کویر را از اهالی جویا شوید. سپس با جاده خاکی 10 دقیقه به تپه های ماسه ای خواهید رسید.
در نزدیکی تپه کارخانه هایی ایجاد شده که کارگاه های تولید مصالح ساختمانی با جاذبه های طبیعی است که می تواند نقش مهمی در رونق اقتصاد گردشگری آذربایجان داشته باشد.

بیشتر بخوانید  روزنامه ایران | ایران آنلاین

https://fa.tripiar.com/uploads/picture/1939/6.jpg

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *