مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم / دعوت روسیه برای حضور ایران در نشست مسکو در حال بررسی است –

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت روز حافظ و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته سیاست خارجی، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیر امور خارجه به لبنان درخواستی برای فروش نفت به این کشور از سوی دولت این کشور مطرح شده است، گفت: ایران و لبنان روابطشان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده‌اند و روابط مان تاب آورانه نسبت به تحریم‌هاست. در این سفر هم گفت‌وگو در همین فضا بود که چگونه می‌توان گفت‌وگوهای فیمابین را بدون تحریم و فشار طرف ثالث تنظیم کرد. اراده دو پایتخت بر گسترش روابط بوده و این روابط در حال گسترش است. 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص ادعای خبرنگار لبنانی مبنی بر عدم سوخت‌رسانی فرودگاه بیروت به هواپیمای وزیر امور خارجه و سفر وزیر امور خارجه به سوریه برای سوخت‌گیری گفت: سوال دوم شما مبنی بر یک خبرسازی است؛ سفر به سوریه از قبل تنظیم شده بود که دوستان به یاد دارند که من تاکید کردم ایشان بعد از مسکو دو ایستگاه توقف خواهند داشت که این مقصد دوم سوریه بود و اساسا ما درخواستی برای سوخت رسانی نداشته‌ایم.

خطیب‌زاده در خصوص موضع تهران درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری آن که در زمان مناسبش برگزار شد را خوب دانسته و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است. 

بیشتر بخوانید  روسای جمهور ایران و ترکیه دیدار کردند / عکس

وی درباره حمله به پایگاه‌های ضد ایرانی در عراق هم گفت: بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسأله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه‌هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این مسأله را اقلیم و دولت بغداد می‌دانند. این پایگاه‌ها نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می‌کنیم. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نشستی در مسکو در خصوص افغانستان برگزار خواهد شد، گفت: در خصوص افغانستان، در اولین جلسه که بصورت برخط برگزار شد توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای امور خارجه در تهران برگزار شود و این نشست همسایگان مبتنی بر همان توافق است و در دستور کار است و نمی‌دانیم چه زمانی شرایط برگزاری این نشست به صورت حضوری مهیا شود. دعوت روسیه برای حضور ایران در نشست مسکو نیز در حال بررسی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص محور سفر وزیر امور خارجه به سوریه نیز گفت: رابطه ایران و سوریه سال‌ها است که وارد فاز راهبردی و ممتاز شده است و طی سال‌هایی که می‌خواستند تروریسم را بر جغرافیای شامات حاکم کنند ایران اجازه نداد بهشت تروریست‌ها ایجاد شود. ابعاد روابط ایران و سوریه ابعاد بزرگی است. ما در حوزه همکاری‌های اقتصادی با سوریه دچار عقب ماندگی هستیم و بخش عمده ای از مباحث در سفر وزیر امور خارجه به سوریه در خصوص پروژه هایی است که باید پیگیری شود. بخش خصوصی ما این درخواست را دارد که فعالیت ها اجرایی و عملیاتی شود و ماموریت ویژه ای هم به سفیر داده شده است. 

بیشتر بخوانید  چاپلوسی در ارتش ممنوع است / فیلم -

ادامه دارد….

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *