مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از اصغر فرهادی تا رضا عطاران انتقاد تند جمعی از سینماگران در سوگ علی سلیمانی / سردارکرونا را محاکمه کنید –

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو تینا جلالی در روزنامه اعتماد نوشت: به روال هر صبح اینترنت گوشی را روشن می‌کنم تا از خبرهای روز مطلع شوم که ناگهان عکس علی سلیمانی مقابل چشمانم ظاهر می‌شود، بلافاصله از ترس گوشی را می‌بندم. نه اینکه نخواهم برایم قابل باور نیست، همین چند روز پیش بود از کوچ غیرقابل باور ارشا اقدسی و آیدین الفت و حمیدرضا صدر نوشتیم ….کمی صبر می‌کنم ولی طاقت نمی‌آورم با تمام انرژی مثبت دوباره به نمایشگر موبایل نگاه می‌کنم، بلکه خبرها خوش باشد ولی افسوس… چند روزی بود کرونا هشدار داده بود و خبر حال وخیم علی سلیمانی در فضای مجازی دست به دست می‌شد؛ همسرش میزان درگیری ریه او را اعلام نکرده بود اما مشخص بود بدنش در جنگ تن به تن با هیولای ترسناک بدجور گرفتار شده با اینکه جوانسال بود خیلی‌ها امید داشتند که با سن و سالی که دارد از پس این بیماری بربیاید اما درنهایت این‌گونه نشد و سلیمانی تاب نیاورد. بازیگر مهربان و صمیمی با بیان شیرین و خوشایند؛ بچه مذهبی باصفای معتقد و بی‌ریا که همیشه با تاکید می‌گفت: «عاشق امام حسینم» فوت کرد. بازیگری با نقش‌های به‌یادماندنی در فیلم‌هایی نظیر «سگ‌کشی» بهرام بیضایی، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی، «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله و «قارچ سمی»، «سفر به چزابه»ی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و… خبر فوت یا بیماری اهالی فرهنگ و هنر با کرونا تازگی ندارد و تاکنون هنرمندان زیادی به دلیل ابتلا به کرونا جان‌شان را از دست دادند و هر درگذشتی هم اندوه و یأس زیادی را بر مردم و خاصه این قشر جامعه تحمیل می‌کند از فوت مرحوم خسرو سینایی گرفته تا اکبر عالمی، کریم اکبری‌مبارکه، چنگیز جلیلوند، کامبوزیا پرتوی، پرویز پورحسینی، علی انصاریان و… هر کدام غم‌های جانکاه بودند، اما آنچه خبر فوت علی سلیمانی را کمی متفاوت کرد، انتقاد تند سینماگران و صراحت نوشتارشان بود و مهم‌ترین دلیل آن هم همزمانی خبر فوت علی سلیمانی با اظهارات جنجالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا دکتر علیرضا زالی (اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است) و البته تعداد بالای جانباختگان کرونا در کشور بود. واکنش‌ها تا جایی بالا گرفت که آنها به جای انتشار عکس علی سلیمانی؛ تصویر سعید نمکی وزیر بهداشت را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند و خواهان محاکمه او در دستگاه قضایی شدند. در ادامه بخشی از نوشتارهای سینماگران (به شکل استوری و پیام‌های مجزا در صفحات مجازی) را می‌خوانید. 
اصغر فرهادی: جان عزیز دیگری از دست رفت، شرم بر آنان که چنین سرنوشت دردناکی را برای این سرزمین رقم زدند .
اشکان خطیبی (بازیگر): لعنت به روزی که با مرگ رفیقان آغاز میشه، لعنت به شما که یکی‌یکی از ما کم می‌کنید، لعنت به ما که دم نمی‌زنیم.
مازیار میری (کارگردان): من ایمان دارم آه این مادران و همسران داغدار دامنتون رو می‌گیره ایمان دارم .
کیهان ملکی (بازیگر): ‌ای کاش آرزوی محاکمه مسببین این بلوا را به گور نبرم.
حمیدرضا آذرنگ (بازیگر): واکسن نمی‌خوایم، تیر که به قدر کافی هست، بزنید خلاصمون کنید، زجرکش نکنید نامردا، ما دیگه نه آه‌مون گیراست، نه دلمون آرزومند، خلاصمون کنید خلاص…
شبنم مقدمی (بازیگر): ما داریم تمام می‌شویم و این بساط مرگ جمع نمی‌شود که نمی‌شود، علی؛ واکسن گران بود نخریدند جان من و تو اما ارزان است به هیچ می‌انگارندش.
پوریا پورسرخ (بازیگر): باز هم یک عکس دیگه و یک تسلیت دیگه و تمام … اما همه اینها برای خانواده و بازماندگان تعریف بسیار متفاوتی داره … به اندازه تفاوت مدل زندگی مردم با شما … شمایی که جای ما تصمیم می‌گیرید ولی جای ما نمی‌میرید، حتی مریض هم نمی‌شید، نمی‌دونم عکس بعدی چه کسی است… نمی‌دونم ولی مطمئنم شما نیستید …نه خودتان و نه خانواده‌های‌تان… باز هم به هم تبریک بگید در جایی که باید محاکمه کنید، مراسم تقدیر بگیرید و با القاب مسخره به هم این موفقیت عظیم را تبریک بگید… سردار کرونا، سردار مبارزه با کرونا بود، ‌ای کاش…
امیرمهدی ژوله (بازیگر): به جای عکس رفقای مقتول‌مان، عکس قاتل را بگذاریم و خواستار محاکمه نمکی باشیم برای یک‌سال و اندی مدیریتی که کشور را این‌چنین سیاهپوش و مردمش را چنین داغدار کرده، برای واکسن‌هایی که وارد نکرد، داروهایی که تامین نکرد، برای پروتکل‌هایی که بر اجرای‌شان نظارت نکرد، برای صدهزار (ضربدر دونیم) کشته، برای داغ دل مادرها، اشک بچه‌ها، برای همه بی‌تدبیری‌ها و اهمال‌ها و کثافت‌کاری‌های که حالا صدایش از زالی و ظریف و اتاق بازرگانی در می‌آید. برای این روزهای چهل هزار مبتلا، برای هزار و اندی کشته در روز، برای رخت سیاهی که از تن‌مان در نمی‌آید، برای دل پاره‌پاره‌مان محاکمه کنید این سردار عرصه کرونا را.
سحر دولتشاهی (بازیگر): این جان‌های نازنین، این دل‌های عزادار، این حجم از غم و ناامیدی این حق ما نیست. 
مونا فرجاد (بازیگر): علی سلیمانی عزیزم آسمانی شد. شرم بر شما باد، شرم بر شما باد. شرم بر هر کسی که مسوول این غم‌های ناتمام است.
امیرحسین رستمی (بازیگر): یعنی حق تو یه واکسن ۱۵ دلاری نبود؟ 
امیر جعفری (بازیگر): علی سلیمانی مهربان و رفیق واقعی هم یکی از پونصد و چند نفر مقتولِ … قتل‌های سیاست شد. لعنت به شما که شما زندگی و امید و هست و نیست ما را نشانه گرفتید و قیمت‌گذاری کردید… برای تمام این مرگ‌ها و از دست دادن‌ها و داغ‌های بی‌پایان این قتل‌ها مسوولید! علی جان قلبم از نبودنت و غم خانواده و عزیزانت درد می‌کند، امیدوارم دستی از «واقعیت عدالت و آه ستان» برای تسلی روی شانه خانواده‌ات و ما باشد.
محسن تنابنده (بازیگر): واقعا دولتمردان، نمایندگان مجلس و اعوان و انصارشون که ماه‌ها قبل واکسن زدن برای کدوم اهمال‌کاری خونشون از تو رنگین‌تر بود؟
پرستو گلستانی (بازیگر): چه کردند با تو؟ لعنت به باعث و بانی و هر چه مسوول بی‌کفایت و کثیف و بی‌شرمه. دستم نمیره چیزی بنویسم فقط دعا می‌کنم یه روزی تقاص پرپر کردن تو و خیلی‌های دیگه رو پس بدن. ‌ای کاش اون روز زنده باشم و ببینم.
کوروش تهامی (بازیگر): علی جان متاسفانه تو هم مثل خیلی عزیزان دیگر قربانی بی‌تدبیری شدی اونایی که اینقدر اهمال کردن در ورود واکسن، آخه چطور میخوان جواب این همه آدم و خانواده‌هاشون رو بدن.
احسان کرمی (بازیگر): یک هنرمند، پدر، انسان مهربان مومن و معتقد به دلیل بیماری‌ای که در بیشتر کشورهای جهان فروکش کرده درگذشت؛ چون مردان تصمیم‌گیر در سرزمینی که او عاشقش بود سرگرم دعواهای سیاسی هستند. 
سید غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده): با تاسف سینما و تئاتر هنرمند دیگری را به خاطر تاخیر در واکسینه کردن مردم و گروه‌های خاص از دست داد .پاسخگوی این مرگ‌ها کیست. چه کسانی وظیفه دارند با بانیان این وضع برخورد کنند. 
رضا عطاران (بازیگر): آدم کم میاره، شرم کنید، به داد مردم برسید. 
دنیا مدنی (بازیگر): خدا از باعث و بانی این رفتن‌ها نگذره، خدا جای حق نشسته. 
 سام درخشانی (بازیگر): زبونم بند اومده و نمی‌دونم چی بگم فقط جا داره سلام مخصوص خودم و حداقل هفتاد میلیون ایرانی رو تقدیم سردار کرونا بکنم و بگم دنیا دار مکافاته بد تقاصی پس می‌دین.
نیما رییسی (بازیگر): کتاب‌های تاریخ را این‌بار مردم می‌نویسند تا این دوره سیاه برای آیندگان عبرت‌آموز باشد.
 پرستو صالحی (بازیگر): الهی نفستون بند بیاد که تو آوردن واکسن کوتاهی کردین، الهی داغ ببینید که ما رو داغدار کردین، الهی خدا جوابتونو بده که علی و از ما و خانواده‌اش گرفتین، نه می‌بخشیمتون نه یادمون میره، تاریخ به عنوان قاتل مردم مظلوم ازتون یاد خواهد کرد… چقدر گفتیم بازیگرا جزو مشاغل پرخطرن چون ماسک نمی‌زنن… .
بهرنگ علوی (بازیگر): لعنت به اون آقا و خانوم هنرمندی که از سر خودشیرینی و مردم‌داری دروغین و فیک، اومدن اعلام کردن مگه ما خونمون رنگین‌تر از بقیه است. شما امروز مسوول خون امثال علی سلیمانی هستی… لعنت به اونایی که می‌تونستن واکسن وارد کنن و جلوگیری از این قتل‌عام کنن اما به خاطر منافع سیاسی و اقتصادیشون نکردن و لعنت به کسانی که هنوزم با این شرایط بساط مرگ می‌چینند.
کامبیز دیرباز (بازیگر): علی رفت نه به خاطر کرونا؛ به خاطر بی‌کفایتی مسوولان مملکتش رفت به همین راحتی یک دختر یتیم شد.
کمند امیرسلیمانی (بازیگر): چرا همه انسان‌های باشعور و درستکار و اهل فن از دست می‌روند؟ خدایا ما آدم‌های به درد نخور هم زیاد داریم که فقط رفتن بقیه را تماشا می‌کنند و تو دل‌شان نمی‌دانم به ما می‌خندند یا نه. امروز عزیز دیگری رفت و یک خانواده از هم پاشید.
پیش‌بینی عاشورای واقعی کرونا
در همین راستا کانون کارگردانان سینمای ایران هم هشدار داد که به نسل‌کشی مردم ایران پایان دهید و ضمن تسلیت فوت علی سلیمانی نوشت: «کانون کارگردانان طی ماه‌های گذشته مثل خانه سینما و دیگر سینماگران تقاضای واکسیناسیون اهالی سینما را داشت ولی متاسفانه همه این درخواست‌ها با جواب منفی ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت روبه‌رو شد. هم‌اکنون با دیدن شرایط گسترش افسارگسیخته کرونا در جامعه درحالی که کاملا از عملکردهای مسوولان ارشد و غیرارشد ناامید شده‌ایم و به‌رغم فداکاری‌ها و تلاش بی‌وقفه کادر درمان غیور کشور در ۱۸ ماه گذشته می‌بینیم که متاسفانه وزیر بهداشت، آقای دکتر نمکی، در این یک‌سال و نیم دشوار و طاقت‌فرسا برای مردم بی‌دفاع ایران، مدام ناکارآمدی خود و مدیرانش را پشت گزافه‌گویی‌های بی‌پایه و اساس و وعده تولید و توزیع سریع چندین واکسن داخلی و ادعای مدیریت جهانی کرونا پنهان کردند. کانون کارگردانان سینمای ایران پیش از این تقاضای واکسیناسیون اهالی سینما را داشت که در دوران سخت کرونا مشغول به کار در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی برای مردم هستند، ولی هم‌اکنون نگران همه مردم ایران است و امیدوار است در این دوران شور و شوکه که آمار کشتگان کرونا نشان می‌دهد به سرعت به روز عاشورای واقعی فاجعه کرونا نزدیک می‌شویم، هر چه زودتر مسوولان «سیاسی و سلامت» نظام از خواب خرگوشی بیدار شوند و با واکسیناسیون فوری مردم با هر واکسنی که می‌توان وارد یا تولید کرد و با کنترل این شرایط وخیم و دردناک، جلوی نسل‌کشی مردم ایران را بگیرند. همچنین انجمن بازیگران هم نوشت: «جامعه هنری کشور در کنار همه مردم ایران این روزهای پر درد و رنج را فراموش نخواهند کرد، روزهایی که بیماری مرگبار کرونا با همراهی مدیران بی‌کفایت و بی‌لیاقت؛ جان هزاران تن از مردم بی‌پناه کشورمان را گرفته و سیاه‌ترین روزها را در تاریخ این سرزمین رقم زده است. انجمن بازیگران سینمای ایران ضمن تسلیت به همه خانواده‌های داغدار از جمله خانواده ده‌ها تن از دست‌اندرکاران سینما که قربانی بی‌واکسنی و کمبودهای بی‌شمار امکانات درمانی شده‌اند، خواهان پایان دادن به دروغ‌های وقیحانه مسوولان و اتخاذ و اعلام برنامه‌ای فوری و مشخص و واقعی برای ورود واکسن و برنامه‌ای دقیق در مورد استفاده از امکانات لازم پزشکی برای مقابله با این بیماری مرگبار و درمان درد و رنج و مصائب مردم این سرزمین است.»

بیشتر بخوانید  ایجاد زمینه ارتباط با پلیس برای ناشنوایان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *