مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از آرامگاه ملک سنگر چه می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، آرامگاه ملک در استان کرمانشاه که در شهرستان سنقر قرار دارد بر روی تپه ای در یک کیلومتری مرکز شهر ساخته شده است. این بقعه دارای ساختاری هشت ضلعی و گنبدی آجری است. در قدیم اهالی محل ندانسته این بقعه را به مالک اشتر سردار معروف امام علی (ع) نسبت می دادند. احتمالاً این مقبره در قدیم محل دفن یکی از صاحبان بزرگ سنگر بوده است. قدمت این بنا مربوط به دوره ایلخانی است و برخی آن را به سلجوقیان نسبت می دهند.

از آرامگاه ملک سنگر چه می دانید؟

در شهرستان سنقر در استان کرمانشاه آثار تاریخی متعددی وجود دارد که مهمترین آنها آرامگاه ملک است. قبر صاحب آن هنوز تاریخ گذاری نشده است. منابع متعدد قدمت این بنا را به دوره سلجوقی، ایلخانی یا تیموری می دهند. هویت صاحب مقبره مالک نیز مشخص نیست. برخی احتمال می دهند مردی به نام سنقر که بر شهر سنقر حکومت می کرد در آنجا دفن شده است. آرامگاه ملک هر ساله پذیرای مهمانان بسیاری از نقاط کشور است و همین موضوع شهر سنقر را به یکی از مهمان نوازترین شهرهای استان کرمانشاه تبدیل کرده است.

از آرامگاه ملک سنگر چه می دانید؟

معماری

مقبره مالک بر روی تپه ای برجی شکل قرار دارد. مقبره هشت ضلعی و دارای گنبد آجری است. طول هر ضلع ساختمان 3.5 متر است. این بنا دارای دو قسمت است. قسمت پایین آرامگاه، سرداب، از سنگ تراشیده شده و قسمت فوقانی آن از آجر ساخته شده است. در هر طرف ساختمان یک پیاز با یک پیاز بریده دیده می شود. در داخل طاق تزئینات آجری دیده می شود و طاق نما با کاشی فیروزه ای به صورت لچک تزئین شده است. آرامگاه مالک نیز اکنون ورودی به طبقه بالا دارد و به طبقه پایین یا سردابه دسترسی ندارد. از سال 1980 در سرداب بسته شده است و نمی توان وارد آن شد. می گویند دو طبقه دیگر زیر طبقه بالای بقعه است و بقعه در مجموع از سه طبقه تشکیل شده است که آخری آن به سردابه منتهی می شود که به طبقه بالا منتهی می شود. در سال 1390 کتیبه ای از قبرستان اطراف آرامگاه ملک در شهر سنقر کشف شد که پس از تأسیس موزه مردم شناسی سنقره همچنان در این موزه نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید  تالاب گندمان یکی از ده تالاب برتر پرنده نگری در ایران است

آخرین مرمت آرامگاه در سال 1980 بود. در ژانویه 2017 برنامه مرمتی جدیدی در دستور کار قرار گرفته است که شامل تعمیر گنبد، تعویض ستون ها، تعمیر قسمت هایی از سرداب داخل ساختمان، تعویض ورودی آرامگاه و سرداب، بستن دیوارهای آرامگاه و … می باشد.

https: //fa.tripiar.com/uploads/picture/3034/malek-tomb-11.jpg

اکتشافات

در جریان پاکسازی سرداب در سال 1346، 25 تابوت چوبی بدون تزئینات در داخل محوطه بنایی و حصارکشی شده زیر مقبره کشف شد که در داخل آن اجسادی بسیار قدیمی تر از مقبره وجود داشت که طبق سنت اسلامی دفن شده بودند. داریوش فرمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سنقر با تایید این کشف در سال 1393 عکس هایی از این تابوت ها را منتشر کرد که هم اکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است. او همچنین تایید کرد که مشخص نیست تابوت ها کجا برده شده اند.

از آرامگاه ملک سنگر چه می دانید؟

مناسبت ها

گفته می شود در سال 1379 شخصی بر اساس مطالب یک کتاب قدیمی موجود تصور می کرد که زنجیر 8 کیلویی که از سقف قبر آویزان شده بود از طلا است. زنجیری که سال ها بر اثر آتش سوزی در قبر کاملا سیاه شده بود توسط فردی ناشناس به سرقت رفت. علاوه بر این، یکی از معماران، سنگورا را در سال 1370 به دلیل سرقت از مقبره ای که توسط خارجی ها و ایرانی ها با ماشین و در شب حدود 30 سال قبل از آن تاریخ انجام شده بود، یاد می کند که طی آن افراد ناشناس سنگ را خارج کردند. به در ورودی مقبره رفته و اشیای تاریخی زیادی از قبیل زیور آلات، شمعدان، اشیاء طلا و حتی سنگ مرمر را از مقبره به سرقت بردند. علاوه بر این، شنیده ها حاکی از وجود تونلی مخفی در زیر شهر سنقره است که آرامگاه ملک را به امامزاده احمد در این شهر متصل می کند. اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سنقره به احتمال وجود قنات قدیمی در زیر شهر سنقره اشاره کرد که از آن به تونل تعبیر می کردند و حفاری آن در دوران ایلخانی و صفویه بسیار رایج بوده است. اطلاعات دقیقی از صحت و سقم وجود چنین قناتی در دست نیست و حفاری نیازمند مجوز از موسسه تحقیقات باستان شناسی ایران است.

بیشتر بخوانید  توسعه مهارت های دریایی منجر به اشتغال پایدار می شود

محل

آرامگاه ملک در استان کرمانشاه قرار دارد که در شهر سنقروکلیایی در یک کیلومتری مرکز شهر بر فراز تپه ای قرار دارد.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *