مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اره زنجیری چیست و چه کاربردی دارد ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اره زنجیری یا اره برقی


اره برقی یا به عبارت صحیح‌تر اره زنجیری نوعی اره‌ی قابل حمل مکانیکی است.


این اره دارای یک زنجیر دوران کننده است که روی این زنجیر دندانه‌هایی برای برش قرار گرفته است.


این اره برای کار با چوب و مخصوصا کار روی تنه و کنده درختان زنده یا قطع شده یا قطعات بزرگ چوب و همچنین هرس درختان استفاده می‌شود.


مشابه چنین ابزاری برای اولین بار در سال ۱۸۳۰ توسط پزشکی آلمانی برای بریدن استخوان ساخته شد که البته آن وسیله توسط نیروی دست کار می‌کرد.


در ادامه و در دهه ۱۹۲۰ میلادی برای اولین بار اره زنجیری‌هایی که توسط نیروی برق یا بنرین کار می‌کردند به تولید رسید.


این اره در ایران با نام اره برقی معروف شده اما اره زنجیری عنوان صحیح‌تری برای این ابزار است چون همان طور که در ادامه نیز خواهیم گفت این وسیله ممکن است با برق، بنزین یا هر منبع انرژی دیگری کار بکند.


اگرچه اختراع این وسیله کمک زیادی به روند نابودی جنگل‌ها در سرتاسر دنیا کرده اما همچنان استفاده‌های مفید زیادی از آن می‌شود و در حوادث مختلف برای نجات جان افراد، باز کردن مسیر‌های بسته شده توسط درختان سقوط کرده، هرس درختان، بهره برداری پایدار از درختان جنگل، جلوگیری از انتشار آتش وسوزی، و حتی برای ساخت مجسمه‌های چوبی یا یخی و بسیاری موارد دیگر کارکرد بسیار موثری دارند.


مزایای استفاده از اره زنجیری


اره زنجیری از یک مجموع تیغه‌ که به صورت یک زنجیر به هم متصل شده اند ساخته شده است.


این زنجیر معمولا از حدودا ۳۰ عدد تیغه تیز تشکیل شده که دور یک صفحه فلزی پیچیده شده و به دور همان صفحه دوران می‌کند.


یک موتور بنزینی یا برقی دارد که انرژی لازم برای اره را فراهم کرده و توسط یک جعبه دنده این انرژی را به زنجیر منتقل می‌کند.


موتور‌های بنزینی معمولا یک سیلندره و دو زمانه هستند که با کاربراتور کار می‌کنند.


علت اصلی محبوبیت این وسیله سرعت بالای آن است.


در مقایسه با اره دستی یک اره زنجیری سرعت بسیار بالاتری دارد به نحوی که می‌شود گفت کار با آن بیشتر از ۱۰ برابر سریع‌تر است.


به علاوه از آن جا که نیروی لازم برای اره کردن توسط یک موتور تامین می‌شود مقدار انرژی مصرف شده توسط نیروی انسانی در زمان کار به شدت کاهش پیدا می‌ کند که خود همین مسئله هم به تنهایی باعث بالاتر رفتن سرعت کار می‌شود.


در کنار مزایایی که این وسیله دارد موضوع ایمنی در زمان کار با آن از مسائل بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  مسافرخانه های سمنان + آدرس و تلفن


اره زنجیری ابزاری خطرناک به حساب می‌ آید و مطابق آمار‌ها فقط در ایالات متحده موجب بیش از ۳۰ هزار حادثه شده.


به علاوه این اره‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات دارند و باید به طور منظم تمیز کاری بشوند تا خرده‌های چوب و ذرات خاک اره وارد بخش‌های مکانیکی دستگاه نشود و آسیبی به بخش‌های مختلف آن نرساند.


طول تیغه اره از فاکتورهای مهمی است که می‌توان با توجه به آن یک اره مناسب برای کاربرد مورد نظر را پیدا کرد.


اره‌هایی که بلند‌تر اند برای بریدن چوب‌های با قطر بیشتر مناسب اند و کار را راحت‌تر می‌کنند.


اره‌هایی با طول ۱۵ تا ۵۰ سانتیمتر برای استفاده معمولی و اره‌های با طول بیش از ۵۰ سانتیمتر توسط کاربران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.


همچنین وزن دستگاه و توانایی بدن فرد هم از موارد مهمی است که خریدار در زمان تهیه ابزار باید به آن توجه بکند.


از نظر شکل دسته هم دو مدل مختلف وجود دارد.


یک مدل دسته بالای اره قرار گرفته که کنترل و تعیین مسیر حرکت دستگاه را از بالا اماکن پذیر می‌کند و برای کسانی است که بالاتر از محل برش قرار می‌گیرند.


اما مدلی که دسته آن در پشت اره قرار گرفته برای استفاده روی زمین و در سطح محل برش مناسب‌تر است.


انواع اره زنجیری (اره برقی) و کاربرد آنها


اره‌های زنجیری در انواع مختلفی ساخته می‌شوند اما به طور کلی بر حسب نوع موتور می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد.



  • 1. اره زنجیری بنزینی


اره زنجیری بنزینی معمول و متداول‌ترین نوع این ابزار است که در دستان افراد حرفه‌ای گرفته تا کسانی که به شکل موردی از این وسیله استفاده می‌کنند دیده می‌شود.


یک موتور دو زمانه بنزینی دارد که به کمک ‌ترکیب سوخت و روغن موجود روان کاری می‌شود. موتور‌های بنزینی عموما قدرتمند‌ترین نوع اره زنجیری ها هستند و در نتیجه سریع‌تر از سایرمدل‌ها کار می‌کنند.


اما در مقابل سنگین‌تر اند، صدا و لرزش بیشتری ایجاد می‌کنند و به سرویس و نگهداری بیشتری هم احتیاج دارند و به عنوان مثال تهیه روغن‌های مختلف و تهیه سوخت و تعویض به موقع فیلتر هوا و بنزین از جمله مواردی است که باید به طور منظم پس از کار با این نوع اره به آن‌ها رسیدگی بشود.


این نوع از اره برای کسانی که به طور مداوم و به عنوان یک ابزار حرفه‌ای با آن کار می‌کنند یا در محیط‌های با مساحت بالا و یا فضاهایی مثل جنگل که دسترسی به منابع انرژی به راحتی امکان پذیر نیست، مناسب‌ترین انتخاب است. طبیعی است که هر چه حجم موتر بالاتر باشد موتور قوی‌تر است.



  • 2. اره زنجیری برقی


اره زنجیری برقی از مدل‌های بنزینی کوچک‌تر اند. یک موتور برقی دارند که با یک سیم به برق متصل می‌شود بنابراین احتیاجی به سوخت و منبع سوخت (باک بنزین) ندارند.


از اره زنجیری‌های موتوردار دیگر ارزان‌تر اند، دود و صدای کمتری تولید می‌کنند و سبک‌تر هم هستند و به نوعی انتخاب بهتری برای افراد تازه کار و کسانی است که از این وسیله در خانه یا کارگاه خود استفاده می‌کنند.


اما به خاطر وجود سیم، قدرت حرکت پایینی دارند و نمی‌توان به راحتی و درهر موقعیتی از آن‌ها استفاده کرد.


موتور الکتریکی موجود در این نوع ابزار قدرت کمتری در مقایسه با مدل بنزینی فراهم می‌کند، به همین خاطر برای کارهای محدود‌تری که نیاز به چنین قدرت زیادی نیست از آن‌ها استفاده می‌شود.


در دستگاه‌های سیمی قدرت دستگاه با آمپراژ یا توان آن مشخص می‌شود.


3. اره زنجیری شارژی


اره زنجیری شارژی یا بی سیم نوع دیگر اره زنجیری برقی است که به جای وصل شدن مستقیم به جریان برق در آن از باطری‌های قابل شارژ استفاده می‌شود.


این مدل‌ها اگرچه به سوخت و سیم برق نیاز ندارند اما شارژ موجود در باطری بسیار محدود است و زمان زیادی نمی‌توان با این ابزار بی وقفه کار کرد به علاوه وزن زیاد باطری‌ها موجب سنگینی دستگاه هم می‌ شود.


می‌توان گفت این سری کم قدرت‌ترین نوع اره زنجیری‌های موتور دار است و معمولا برای کار‌هایی مثل هرس درختان یا بریدن درختان کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


قدرت یک اره زنجیری شارژی از روی ولتاژ آن معلوم می‌شود. همچنین این مدل گران‌ترین نوع از اره‌های زنجیری را تشکیل می‌دهد.


4. اره سر شاخه زن


یک نوع از اره زنجیری است که ممکن است برقی، شارژی یا بنزینی باشد. از یک اره زنجیری کوچک تشکیل شده که به یک پایه بلند متصل شده تا دسترسی به سرشاخه و شاخه‌های بلند درختان را امکان پذیر بکند.


انواع زنجیر اره برقی


علاوه بر تمامی مواردی که ذکر شد شکل زنجیر نیز در کارایی این وسیله برای افرادی که به طور حرفه‌ای و روزمره از این ابزار استفاده می‌کنند، بسیار موثر است. تمامی زنجیر‌ها هم شکل نیستند وانواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد.



  • 1. زنجیر full chisel


دندانه‌های برنده کاملا صاف و عمودی دارد که بیشتر برای بریدن چوب‌های نرم استفاده می‌شود و در بریدن الوار و تنه درختان عملکرد مناسبی دارد.


اما این نوع زنجیر دوام پایین‌تری دارد، در مقابل خاک حساس است و المان‌های ایمنی که در زنجیر‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود در این نوع زنجیر وجود ندارد به همین خاطر امکان پس زدن و ضربه زدن در هنگام برش با این نوع اره وجود دارد.



  • 2. زنجیر Semi chisel


گوشه‌های نرم‌تری دارد. سرعت پایین‌تری در زمان برش دارد و برای بریدن چوب‌های سخت بسیار مناسب است.


بر خلاف مدل قبلی از آن برای بریدن چوب‌های خاک گرفته، یخ زده یا چوب خشک هم استفاده می‌شود. خطر لگد زدن کمتری دارد و ایمن‌تر است.


زنجیر دندانه کوتاه معمول‌ترین نوع زنجیر است.


ایمن است و از المان‌هایی که از لگد زدن اره جلوگیری می‌کند داخل این زنجیر به کار رفته. برای افراد کم تجربه مناسب‌ترین نوع است اما زود‌تر از دیگر زنجیر‌ها کند می‌شود و باید آن را مجدد تیز کرد.


علاوه بر شکل قطعات برنده زنجیر چینش قطعات زنجیر هم فاکتور مهمی است.


دندانه‌های کمتری روی یک زنجیر دارد اما در مقابل هر دندانه برنده مقدار بیشتری از چوب را می‌برد و در نتیجه بازدهی و سرعت کار با این نوع زنجیر بالاتر است.


برای کسانی که قطعات بزرگ چوب را می‌برند مناسب‌تر است به این معنی که مخصوص اره‌های با سایز بزرگ‌تراست و روی اره های کوچک به خوبی جواب نمیدهد.


کار با این اره اگرچه سرعت بیشتری دارد و راحت‌تر است اما سطح تمام شده پس از برش سطحی خشن و بدون ظرافت خواهد بود.


دندانه‌های بیش‌تری دارد. کار با آن به راحتی مدل قبلی نیست و می‌توان آن را چیزی معمولی که تعادل بین سرعت و تمیزی سطح تمام شده را برقرار می‌کند بدانیم.


جنس زنجیر هم یک فاکتور تعیین کننده دیگر است زنجیر‌های فولادی برای کار در دماهای بسیار پایین ساخت شده. به علاوه برای بریدن سیمان، سنگ و حتی فلز نوعی زنجیر به عنوان زنجیر الماسه ساخته شده.


نوک دندانه‌های برنده این نوع اره الماسه است تا بتواند سطوح بسیار سخت را برش بدهد. این اره‌ها به جای روغن با آب روان کاری می‌شوند تا هم خاک محل برش را شست و شو بدهند و هم گرمای بسیار بالای ناشی از برش را کاهش بدهند.


این اره‌ها ابزارهای بسیار حرفه‌ای هستند که در صنعت ساختمان و عملیات نجات استفاده‌های زیادی دارند.


بیشتر بخوانید:


لیست قیمت انواع اره برقی در بازار


بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف در شهر بستان آباد آذربایجان شرقی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *