ارز و چالشی که رفاه جامعه را هدف گرفت/رویش فاجعه از شکاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد!



گزارش کردن تو خبر: کسری اسکندری: اگر جزو افرادی هستید که نرخ ارز و قیمت ارز و به طور کلی اخبار را در بازار ارز دنبال می کنید، باید به روز باشید. بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارز صادراتی باید با نرخ اسمی و از طریق سامانه نیما عرضه و با قیمت توافقی به فروش برسد. در بازار غیرقانونی است.

چرا بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ضروری است؟

اگر ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردانده نشود طبیعتا صادرات عینیت و معنای واقعی خود را از دست می دهد. بر اساس تعریف مبادلات تجارت خارجی، هر چه قیمت کالاهای صادراتی به خارج از کشور برود، بیشتر گرفتار پدیده فرار سرمایه در پوشش صادرات خواهیم شد.

مجازات متخلفان از قانون صادرات ارز

متخلفان از قانون بانک مرکزی به ضبط ارز صادراتی، پرداخت جریمه نقدی معادل دو برابر ارز مکشوفه و در صورت عدم توانایی پرداخت به حبس محکوم خواهند شد.

دلیل فروش ارز صادراتی به قیمت توافقی و راهکارهایی برای آن

یکی از دلایل وسوسه فروش توافقی ارز صادراتی، فاصله بین نرخ ارز سامانه نیما با بازار آزاد است. به گفته ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران، تفاوت قابل توجه نرخ ارز آزاد با نیمی از بازار ارز به شدت بر تراز تجاری، تولید کالا و تراز بازار کالا تأثیر می گذارد. کاهش آن تاثیر زیادی بر توسعه صادرات خواهد داشت. بهادرانی همچنین بر لزوم صدور مجوز خرید مواد اولیه به قیمت بازار برای تولیدکنندگان، کمک به مصرف کنندگان در پرداخت نقدی و افزایش تدریجی نرخ ارز معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید  اعلام تاریخ و نحوه خرید بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و رای گیری مردمی

راهکارهای بازگشت ارز صادراتی به کشور

کشورهایی غیر از ایران نیز با مشکل خروج ارز از صادرات دست و پنجه نرم می کنند و بر اساس اطلاعات موجود در کتابخانه ملی اقتصادی آلمان یا ZBV، برخی از آنها به جای ابزارهای تنبیهی برای بازگرداندن درآمدهای ارزی حاصل از صادرات به روش های تشویقی متوسل شده اند. . زیمبابوه و هند از جمله کشورهایی بودند که از مکانیسم تشویقی برای کنترل این وضعیت اقتصادی استفاده کردند.

پیامدهای صادرات بدون درآمد ارزی برای جامعه

پیامدهای خروج ارز صادراتی از یک کشور یک مثال علمی را در ذهن تداعی می کند. به عنوان مثال اهدای خون فوایدی دارد، اما اگر انسان مواد مغذی لازم برای جایگزینی خون از دست رفته را دریافت نکند، به تدریج می میرد. نظام اقتصادی کشور نیز به همین منوال است، صادرات منافعی را به همراه خواهد داشت، اما اگر ارز به دست آمده از آن به کشور بازنگردد، این چرخه مختل می شود.

اگر صادرات منجر به درآمد در کشور شود، قطعا رشد اقتصادی و رفاه شهروندان را به دنبال خواهد داشت. حمایت از تولید ملی همواره مورد تایید و تاکید است، اما به عنوان مثال گاهی برخی از کالاهای مورد نیاز شهروندان در کشور موجود نیست و در صورت بازگشت درآمد حاصل از صادرات به کشور، امکان واردات کالاهای مذکور از خارج از کشور وجود دارد. به کمک همین سرمایه که ممکن است . تولید آنها به هر دلیلی وجود ندارد. ناگفته نماند که تامین نیازهای ارزی و افزایش حجم مبادلات تجاری از دیگر مزایای بازگشت ارز صادراتی به کشور است.

بیشتر بخوانید  قبل از بارداری در پاییز باید این نکات را بدانید | نکات ضروری قبل از بارداری در پاییز

برهم خوردن تراز ارزی، فشار بر ارزش پول ملی، افزایش تقاضای بالاتر از حد استاندارد و عدم پاسخگویی به دلیل خروج منابع مصرفی برای صادرات کالا و تورم کنترل نشده از پیامدهای صادرات بدون بازده است. از درآمدهای ارزی هر کدام از این موارد مانند زخمی بر پیکر اقتصاد کشور است که در نهایت بر اثر خونریزی منجر به یخ زدگی می شود. بنابراین حفظ درآمد صادراتی در کشور یک موضوع شخصی نیست، بلکه به زبان ساده حق جامعه و شهروندان آن است، زیرا همانطور که گفته شد پیامدهای این اتفاق به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر رفاه و آسایش مردم تاثیر خواهد گذاشت. مردم، و موضوع تامین نیازهای اساسی آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ضرورت پیشگام بودن در کنترل ارز صادراتی

حدود یک هفته پیش خبرهای امیدوارکننده ای از یک شرکت دانش بنیان منتشر شد. این شرکت که در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت می کند با نصب 16 هزار دستگاه نصب شده در کشورهای خارجی از خروج 25 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد. بنابراین رعایت قانون مصوب کنترل و حفظ درآمد ارزی صادراتی مرهمی را که بانک مرکزی به موقع بر زخم ارز صادراتی زده است تقویت می کند تا این پدیده شوم اقتصادی رفاه شهروندان جامعه را هدف قرار ندهد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید