ارزش معاملات الکترونیکی دولت در 4 ماه نخست سال به 90 هزار میلیارد تن رسید


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، علی رهبری امروز در اولین همایش نخستین رویداد جایزه تجارت الکترونیکی ملی اظهار داشت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دارای سه محور اصلی است. این مرکز در زمینه صدور گواهینامه الکترونیکی تعریف شده است که نمونه های زیادی در کشور ما دارد. توسعه سیاست نظارتی ، توسعه زیرساخت های الکترونیکی و توسعه برنامه ها و در این سه محور نزدیک به 25 پروژه مهم تعریف شده است و ما سعی کردیم این ساختار سلسله مراتبی صدور مجوز الکترونیکی کشور را تکمیل و توسعه دهیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: مجموعه تلاش ها منجر به افزایش بسیار جدی تعداد گواهینامه های الکترونیکی صادر شده شده است ، به طوری که در سال 1998 نسبت به سال 1997 44٪ و 224٪ افزایش داشتیم 3.2 برابر در 99 افزایش یافته است. “فقط یک سوم سال 1400 عقب مانده از سال ، بیش از کل گواهینامه های امضای الکترونیکی که در سال 1999 در سال 1400 داشتیم ، بیشتر بود.

وی گفت که در حوزه دوم ما دو سیستم داریم ، به عبارت دیگر ، یک سیستم فوق العاده به نام یک سیستم تجارت جامع و یک سیستم خرید الکترونیکی دولتی و همچنین تعدادی سیستم دیگر مانند سیستم شکایات ، بازرسی ها و ضمانت ها ، که در آینده نزدیک سیستم تضمین محتوا خواهد بود. حالت خوبه می شنوید و امیدوارید که گفته می شود ضمانت در ایران معنی ندارد ، با استفاده از این زیرساخت ها تا بتوانیم تسلط ارائه دهندگان ضمانت را افزایش دهیم و مردم خدمات لازم را از این بخش دریافت کنند.

بیشتر بخوانید  فیلم/ اجرای دلهره‌آور مرحوم ارشا اقدسی در عصر جدید

وی گفت: به طور کلی ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئول زیرساخت های دولت الکترونیکی در وزارت صمت در خوشه تجارت است.

مدیریت گفت: “ما روزانه 5.4 میلیون درخواست آنلاین از بازرگانان در کل سیستم تجارت دریافت می کنیم که بیش از 600،000 مورد نیاز به استعلام از سایر ارگان های دولتی مانند بانک مرکزی و گمرک دارد.”

وی افزود: در حال حاضر کلیه اسناد تجاری در روند تجارت خارجی و داخلی نسخه الکترونیکی است. که ما سیستم دولتی برای خریدهای الکترونیکی الکترونیکی را ایجاد و ایجاد کرده ایم که انواع مناقصه ها را انجام می دهد و کلیه معاملات به صورت الکترونیکی در این سیستم انجام می شود.

مدیریت گفت: ارزش معاملات دولت به صورت الکترونیکی در سال 1399 در مجموع به 182 تریلیون تن رسیده و در 4 ماه نخست امسال به نزدیک به 90 هزار میلیارد تن رسیده است که نشان می دهد در سال 1400 افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: در قسمت سوم سیستم توسعه تجارت الکترونیکی ، توسعه و تنظیم سیاست ها ، توسعه زیرساخت ها و توسعه برنامه ها داریم.

وی افزود: در سال 1399 ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در کشور به یک میلیون و 97 هزار میلیارد تن رسید که نسبت به سال گذشته 160 درصد افزایش و 2.5 برابر افزایش داشته و رشد تعداد معاملات نزدیک به 108 درصد است و تعداد فعالان تجارت الکترونیکی که این مجوز را دارند در پایان سال 99 حدود 89 هزار نفر بود و در سال 99 تعداد انتشارات نسبت به 98 برابر شد. بنابراین امسال و تاکنون 100000 شرکت دارای این مجوز هستند .

بیشتر بخوانید  سخنگوی گردان قدس: گنبد آهنین توسط گروه های مقاومت شکست خورد

رهبری گفت: زیرساخت های اعتماد یکی از زیرساخت های اصلی توسعه تجارت الکترونیکی است ، اگر بتوانیم سیستم هایی طراحی کنیم که اعتماد مصرف کننده را در فضای تجارت الکترونیکی افزایش دهد ، مسلما مسیر توسعه ادامه خواهد داشت و به نقطه مورد نیاز و رشد می رسد. تجارت الکترونیکی در مقایسه با سایر کشورها بسیار چشمگیر است.

وی افزود: اولین گام برای رتبه بندی تجارت الکترونیکی در مرکز بسیار ساده بود و سه شاخص در نمایه منتشر شد که یکی از آنها سوابق شکایات بود و بنابراین مصرف کننده با بررسی این سوابق از این تجارت خرید می کند. ”

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ما باید در زمینه رتبه بندی تجارت الکترونیکی برای رشد پایدار و متعادل در کشور گام های بیشتری برداریم و اولین مورد به روزرسانی مدل و شاخص های رتبه بندی مطابق با بهبود کیفیت محیط تجارت الکترونیکی. “و مطمئناً شاخص های طراحی شده برای دو سال آینده باید بازنگری و آستانه های رتبه بندی بهتر ، و همچنین افزایش تعداد عوامل رتبه بندی و اطمینان از کیفیت ، دستورالعمل ها در یک مرکز توسعه ایجاد شده برای حسابرسی از کارایی شرکت ها تعیین کننده رتبه بندی و عملکرد دقیق کسب و کار اطمینان از تعیین رتبه بندی اختصاص یافته با کمترین خطا را تضمین می کند.


دیدگاهتان را بنویسید