ارتباط بین ویتامین D و چاقی؟


کمبود ویتامین D خطر چاقی را در دراز مدت افزایش می دهد. مطالعه جدیدی که در مجله اروپایی تغذیه منتشر شده است نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر از دیگران در معرض چاقی هستند.

وقتی بدن به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن ویتامین D تولید می کند. البته قسمت کوچکی از این ویتامین از طریق غذا نیز تامین می شود. مصرف مکمل های این ویتامین در فصل زمستان که آفتاب کم است و البته با نظر پزشک ضروری است. در فرانسه حدود 80 درصد مردم دچار کمبود ویتامین D هستند.

ارتباط بین ویتامین D و چاقی؟

این مطالعه بر روی 1200 اسپانیایی انجام شد و به مدت 12 سال به طول انجامید.

محققان دریافتند افراد چاق که در این مطالعه شرکت کردند افرادی بودند که کمبود ویتامین D داشتند. آنها می خواستند بدانند که آیا کمبود ویتامین D باعث چاقی می شود یا اینکه چاقی منجر به کمبود این ویتامین می شود؟

برای پاسخ به این سوال، محققان تحقیقات گسترده ای را بر روی افرادی که در 12 سال گذشته چاق بوده اند آغاز کرده اند. آنها دریافتند افرادی که در ابتدای مطالعه اضافه وزن نداشتند و سطح ویتامین D کمتری داشتند، بیشتر در معرض چاقی بودند.

محققان بر این باورند که هر چه وزن بدن بیشتر باشد، به آن بیشتر نیاز است ویتامین دی نیز در حال افزایش است. بنابراین توصیه می کنیم 10 دقیقه قبل از یک و چهار ساعت بعد از ظهر خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

محققان بر این باورند که مقدار کافی ویتامین D در بدن می تواند از چاقی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  علت توده زیر بغل چیست؟

ارتباط بین ویتامین D و چاقی؟

با این حال، بررسی ارتباط بین چاقی و ویتامین D کمی پیچیده است. به نظر می رسد کمبود این ویتامین نتیجه قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید، عدم تحرک، ذخیره ویتامین D در بافت چربی و غیره باشد.

محققان معتقدند هر چه وزن بدن بیشتر باشد، نیاز به ویتامین D بیشتر می شود.

بنابراین توصیه می کنیم 10 دقیقه قبل از یک و چهار ساعت بعد از ظهر خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که نور خورشید برای تولید ویتامین D باید مستقیماً با پوست شما تماس داشته باشد.

از غذاهای حاوی این ویتامین غافل نشوید: قارچ، ماهی، تخم مرغ، روغن جگر ماهی و …

منبع: تبجان


دیدگاهتان را بنویسید