ادامه صادرات برق و گاز ایران به عراق/ تعطیلی صنعت به قیمت صادرات برق به عراق!



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، منابع عراقی ادامه این خبر را از روز گذشته اعلام کردند. صادرات برق گاز ایران نیز به این کشور گزارش شده است. پیش از این نیز سهل انگاری عراق در تسویه بدهی، صادرات گاز ایران به این کشور را قطع کرد.

دولت ایران بارها بدهی چند میلیارد دلاری عراق برای واردات برق و گاز را اعلام کرده است. البته دولت عراق چندین بار این موضوع را تکذیب کرده و اعلام کرده که این پول واریز شده است. اما ایران به دلیل تحریم ها قادر به برداشت این منابع نیست.

این در حالی است که اخیرا سخنگوی وزارت برق عراق گفته است که این کشور 1.642 میلیارد دلار برای خرید برق به ایران بدهکار است. عراق نیز آماده است تا بدهی های خود را به زودی تسویه کند. به نظر می رسد قطعی برق آنها را مجبور به پرداخت بدهی خود کرده است.

همانطور که دولت عراق زمستان گذشته اعلام کرد، ایران صادرات گاز به این کشور را کاهش داد که باعث کاهش 3400 مگاواتی برق شد.

ایران و عراق توافق کردند؟

اکنون با گرم شدن هوا، به نظر می رسد عراقی ها دوباره دست به دامان ایران شده اند تا برق مورد نیاز خود را تامین کنند. خبرگزاری دولتی عراق به نقل از عادل کریم وزیر برق این کشور گفت که دو کشور روز پنجشنبه به توافق رسیدند. به این ترتیب صادرات گاز ایران به عراق ادامه خواهد داشت.

کریم روز سه شنبه در راس هیاتی از وزارتخانه خود در تهران با وزرای نفت و انرژی ایران رایزنی کرد. رسانه های طرفدار دولت این نشست ها را به عنوان “تزریق گاز به نیروگاه های عراق و پرداخت بدهی های عراق به بخش برق و نفت ایران” پوشش دادند.

بیشتر بخوانید  شوک غیر منتظره به معامله گران طلا/ چشم‌انداز طلا دوباره درخشش خواهد یافت؟

اکنون به نظر می رسد که هیئت عراقی با دست پر به کشور خود باز می گردد. از سوی دیگر ایران ادعای یک میلیارد دلاری از صادرات برق همچنین به زودی حل خواهد شد. اما مشخص نیست این واگذاری اموال در شرایط تحریم بر چه اساسی صورت می گیرد.

تعطیلی صنعت به قیمت صادرات برق به عراق!

ایران قصد دارد بار دیگر گاز و برق را به نیروگاه های عراق تزریق کند که در سال گذشته شاهد تعطیلی 110 کارخانه فولادسازی به دلیل قطعی گسترده برق بودیم. امسال نیز وزارت نیرو زودتر از سال های گذشته از اتلاف برق در صنایع خبر داد.

در حالی که وزارت نیرو و نفت به فکر است صادرات برق و گاز در کشورهای همسایه، صنایعی مانند فولاد و سیمان به دنبال راهی برای بقا هستند. در این میان تنها راه حل وزارت صمت مهاجرت فولادسازان به سوریه بود.

شاید این وزارتخانه ها اکنون در اجرای طرحی برای جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی صنعت داخلی بهتر از تامین نیازهای نیروگاه های عراق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید