اخراج بشوید عیدی می گیرید یا نه؟



آنچه دیگران می خوانند:

به بحث امتیاز دهید عیدو امسال یکی از معضلات اقتصادی دولت در پایان سال است. هر سال عید به یکی از چالش برانگیزترین رویدادهای پایان سال تبدیل می شود. میزان عیدی همیشه باعث نارضایتی مردم به ویژه کارمندان بخش خصوصی می شود. عید هر سال اندکی افزایش می یابد. با آخرین اخبار در مورد افزایش به روز باشید جایزه ما پرداخت خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای عالی شوراهای اسلامی کارگران و یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار گفت: طبق قانون هر کارگر باید دوبرابر عیدی پایان سال و خروج از کار را دریافت کند. به هر دلیلی مانع از پرداخت عیدی کارگر نمی شود.»

خدایی افزود: محاسبه عیدی و سال بر اساس میزان کارکرد است. کارگر هر زمان که به هر دلیلی از کارگاه خود جدا شود در عیدی و سنوات برابر است. حتی اگر کارگری در پایان فروردین کار خود را ترک کند، عیدی یک ماهه باید محاسبه و پرداخت شود.

بر این اساس، اگر فردی یک سال کامل کار کرده باشد، عیدی کامل می‌گیرد، اما اگر کسی کار کمتری داشته باشد، باید طبق عملکرد، عیدی بگیرد. به این ترتیب سقف بالای مبلغ عیدی ۱۲ ماه محاسبه و بر تعداد ماه های کار کارگران تقسیم می شود.

یکی از اعضای شورای عالی قضایی با تاکید بر اینکه هیچ قراردادی تاثیری در پرداخت عیدی ندارد، گفت: عیدی و سنوات کارگران روزانه و ساعتی بر اساس دستمزد و ساعت کاری روزانه آنها محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید  دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شد /طرح صیانت با شورا هماهنگ نشده است

خدایی در خصوص میزان عید سعید فطر توضیح داد: طبق قانون عیدی پایان سال به ازای هر نفر دو برابر حقوق یک کارگر است مشروط بر اینکه کمتر از 2 برابر حداقل دستمزد مصوب و کمتر نباشد. حداقل 3 دستمزد بیشتر نباشد.»

با توجه به اینکه حداقل حقوق امسال 2 میلیون و 655 هزار و 495 تن است، با احتساب دو برابر حداقل حقوق، آستانه عیدی امسال 5 میلیون و 310 هزار و 990 تن و حداکثر 7 میلیون و 966 هزار و 485 تن است.

لازم به ذکر است که طبق قانون کار واژه کارگر برای کلیه فعالیتهای داوطلبانه انسانی به کار می رود. یعنی شامل کلیه مشاغل انجام شده در شرکت های تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و غیره می شود. در صورت سوء استفاده یا امتناع کارفرما از پرداخت دستمزد، عیدی و سنوات کارمند، کارمند می تواند برای یافتن و احقاق حقوق خود به دادگاه کار مراجعه کند.


دیدگاهتان را بنویسید