اختراع محققان موسسه تحقیقاتی سیستم های حمل و نقل فضایی تأیید شده است


گواهینامه ثبت اختراع محققان موسسه تحقیقاتی سیستمهای حمل و نقل فضایی در انستیتوی تحقیقات فضایی ایران با عنوان “تهیه نانو الیاف کاربید هافنیم (HfC) به روش الکتریکی PVP / Hf برای بازسازی کارخانه های پیش ساخته” توسط دولت صادر شد مرکز مالکیت معنوی. سازمان ثبت املاک.

به گزارش ایسنا، دکتر رحیم احسانی ، رئیس انستیتوی تحقیقات سیستم های حمل و نقل فضایی در انستیتوی تحقیقات فضایی ایران ، با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال های اخیر نیاز به مواد جدیدی وجود داشته است که علاوه بر توانایی کار در اکسیداسیون و جو خورنده ، در برابر دمای بالاتر از دو هزار درجه سانتیگراد مقاومت می کنند برای مدت طولانی به شدت در صنایع مختلف ، به ویژه در صنایع فضایی احساس می شود.

کاربید هافنیم (HfC) یکی از سرامیک های مهندسی نسوز است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار عالی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با دمای ذوب 3890 درجه سانتیگراد ، این ترکیب دارای خواص نسوز عالی است و حتی دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به ترکیبات معمولی آلیاژ باینری است.

وی در مورد اهمیت و کاربرد کاربید هافنیم افزود: مجموعه منحصر به فرد از ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی و مکانیکی این ماده ، آن را به کاندیدای مناسبی برای استفاده در صنایع هوافضا و ساینده ، ابزار برش و توربین ، ذوب و ذخیره سازی مذاب تبدیل می کند. “این باعث افزایش فلزات می شود.

رئیس انستیتوی تحقیقات سیستم های حمل و نقل فضایی همچنین در مورد نحوه تهیه الیاف نانو توضیح داد: تلاش زیادی برای طراحی و سنتز نانومواد یک بعدی مانند نانومیله ها ، نانوسیم ها ، نانولوله ها و نانوالیاف انجام می شود. روش الکتروریسی یکی از مهمترین روشها برای بدست آوردن الیاف نانو است و به دلیل سرعت کششی بسیار بالا و میزان کرنش زیاد در هنگام سنتز ، این الیاف دارای جهت گیری مولکولی بسیار بالایی در امتداد محور طولی الیاف هستند.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

به دلیل تبلور بیشتر و جهت گیری مولکولی بالاتر به دلیل تأثیر نیروی الکتریکی بر محور طولی نانو الیاف الکتروسپین و احتمال نقص سطح کمتر در واحد طول نانوالیاف ، این نانوالیاف دارای ویژگیهای مکانیکی به مراتب بهتری از جمله مقاومت کششی ، ماژول و بالاتر هستند دوام. آنها میکروفیبر دارند.

وی در توضیح این اختراع افزود: “به منظور دستیابی به نانو الیاف کاربید هافنیم ، نانو الیاف سرامیکی با خلوص بالا و سطح خاص بالا با استفاده از روش الکتروپینینگ و سپس با کاهش کاربوترمال سنتز شدند. از مواد اولیه ارزان و سازگار با محیط زیست ، از جمله تتراکلرید هافنیوم ، پلی وینیل پیرولیدون و اتانول ، به عنوان منابع مشترک هافنیوم ، کربن و حلال استفاده شد. نانو الیاف HfC با مورفولوژی مناسب و بدون دانه ها توسط عملیات حرارتی دو مرحله ای بر روی الیاف خام برقی (PVP-Hf) تهیه می شوند ، از جمله تثبیت هوا ، پیش اکسیداسیون در هوا و سپس کاهش کاربوترمال در دمای 1500 درجه سانتیگراد در جو آرگون و نانوالیاف. . با تجزیه و تحلیل EDX ، FESEM ، BET ، TG / DSC XRD مشخص می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید