اخبار مهم در مورد توزیع کوپن های الکترونیکی


به گزارش سلام نو، کارت های الکترونیکی یا کوپن های الکترونیکی در واقع همان کوپن های کاغذی هستند که دولت در گذشته برای حمایت از مردم در خرید کالاهای مصرفی استفاده می کرد. کوپن های الکترونیکی هم اکنون تقریبا همین نقش را خواهند داشت.کوپن های الکترونیکی همان کارت های بانکی مردم است.در مورد کوپن های الکترونیکی نظرات مختلفی در بین کارشناسان وجود دارد. یکی از ویژگی های این طرح عدم پرداخت مستقیم پول به مردم است. کوپن های الکترونیکی پرداخت خواهیم کرد.

سید احسان کندوزی در حاشیه جلسه کمیته مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار درباره نحوه اعطای یارانه نقدی یا کالایی در ماه های آینده گفت: دولت تا گزارش نهایی تصمیم جدیدی نخواهد گرفت.

وی افزود: امیدواریم در تیرماه گزارش دوره آزمایشی به دولت ارسال شود و پس از آن دولت در ماه های آینده در مورد نحوه اقدام تصمیم گیری کند.

محمدمهدی سبحانیان گفت: در صورت پرداخت کالابرگ، یارانه ها به صورت کارت اعتباری برای افراد پرداخت می شود که بر اساس آن مردم می توانند از آن اعتبار برای خرید در سوپرمارکت ها، مغازه ها و فروشگاه ها استفاده کنند.

سبحانیان گفت: در میزان و افرادی که یارانه دریافت می کنند تغییری ایجاد نمی شود. همان افرادی که تاکنون یارانه دریافت کرده اند و افرادی که بنا به درخواست به لیست دریافت کنندگان اضافه شده اند حق دریافت برگه را خواهند داشت.

در پرداخت های نقدی می توان به هر کاربری اعم از سینما و پارک یارانه داد اما دولت معتقد است مردم می توانند از این منابع برای تهیه جدول خود استفاده کنند و به همین دلیل از کاربرگ استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  ارزهای دیجیتال دوباره ریختند

کوپن های الکترونیکی

به گفته وی، آنچه دولت در قانون بودجه موظف به انجام آن است، پرداخت یارانه مجلس از طریق روزنامه های الکترونیکی است. این امر مستلزم زیرساخت های لازم در سراسر کشور بود و امکان انجام فوری آن وجود نداشت، بنابراین مقرر شد در دو ماهه اول سال پرداخت نقدی انجام شود و به محض آماده شدن زیرساخت های لازم و در نظر گرفتن سایر جوانب، تصمیم گرفته شد از این روش و یا تخصیص کاربرگ های الکترونیکی اتخاذ شود.

سبحانیان گفت: در میزان و افرادی که یارانه دریافت می کنند تغییری ایجاد نمی شود. همان افرادی که تاکنون یارانه دریافت کرده اند و افرادی که بنا به درخواست به لیست دریافت کنندگان اضافه شده اند حق دریافت برگه را خواهند داشت. عزم دولت این است که کمترین تفاوت و تغییر در نحوه خرید مردم ایجاد کند و رضایت مردم را در این زمینه تضمین کند. همچنین تا به امروز در هیچ مجمعی درباره تغییر یارانه بنزین بحثی صورت نگرفته است.

اردیبهشت امسال دولت تصمیم گرفت تا نحوه پرداخت ارز ممتاز به کالاهای اساسی را تغییر دهد تا یارانه از واردکنندگان به مصرف کنندگان پرداخت شود. به همین دلیل میزان یارانه پرداختی افزایش یافته است.

اما ملکی، دستیار وزیر اقتصاد گفت: به دولت دستور داده شده که کالابر را از ماه سوم به جای یارانه مالی به مردم بدهد. این روش مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.»

وی افزود: مردم باید با یارانه دولت فقط کالاهایی را خریداری کنند که به دلیل حذف ارز ترجیحی گران شده است.

ملکی در خصوص مشکل این پروژه گفت: تهیه کالای ارزان برای خرید با کالابرگو در شهرها و روستاهای دور افتاده بسیار سخت و پیچیده است.

بیشتر بخوانید  شوک شدید برجام به بازار ارز/ دلار سقوط کرد

اگرچه یارانه خرداد هنوز برداشت نشده است، اما خیلی ها این سوال را داشتند که یارانه تیرماه چه زمانی پرداخت می شود و آیا اصلاً یارانه وجود دارد یا خیر.

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید 300 و 400 هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. فاز اول این مستمری برداشته شده و مرحله دوم هنوز برداشت نشده است.

اما سوال اینجاست که آیا مرحله سوم یارانه جدید به مردم پرداخت می شود یا واریز نقدی متوقف و به مردم گواهی می دهند؟

از ابتدا قرار بود دولت برای 9 دهک درآمدی دو فاز یارانه 300 و 400 هزار تومانی پرداخت کند تا زیرساخت های پرداخت کالا فراهم شود. پس از آن قرار شد این کمک مالی به صورت کوپن الکترونیکی در اختیار خانوارها قرار گیرد.

اندکی بعد گفته شد که احتمالاً زیرساخت های کالابریگ در آینده نزدیک فراهم نخواهد شد و یارانه های مالی همچنان در حال واریز است.

اما روز گذشته مدیر کل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرای طرح محصول روزنامه الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی گفت: پرداخت یارانه مالی تنها تا دو ماه دیگر انجام می شود و پس از آن وارد فاز دوم یعنی پرداخت کاربرگ خواهیم شد.

به گفته مسئولان، این بدان معناست که یارانه مالی در تیرماه لغو و به جای آن کارت پرداخت خواهد شد.

به گفته براتعلی، این کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس مردم هنگام خرید مقدار کالا را به قیمت قبلی (یارانه) خریداری می کنند و مابقی را دولت به حساب فروشنده واریز می کند و یا مبالغ را به کارت بانکی مردم واریز می کند، اما فقط موارد ذکر شده است. می توان از او کالا خرید.”

بیشتر بخوانید  شاهین بیانی: فینال حذفی دلچسب نبود

بر این اساس، اگر دولت بتواند زیرساخت های کالابریگ را در ماه باقی مانده فراهم کند، خانوارها نباید در تیرماه منتظر یارانه نقدی باشند و فقط می توانند کالابریگ دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید