اخبار مهم برای متقاضیان وام منتشر شد / شرایط و مدارک وام تا سقف 200 میلیون تومان + جزئیات



به گزارش سلام نو، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی تخصیص تسهیلات خرد» برای اجرای شبکه بانکی را منتشر کرد، این دستورالعمل با هدف فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد منافع متقاضیان از اشیای خرد بانک ها از طریق استقرار سامانه وثیقه تهیه شده بر اساس اعتبارسنجی.

در این دستورالعمل سقف بالای میزان ریزابژه ها دو میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین در دستورالعمل مذکور به همراه فهرست ضمانت‌نامه‌ها و اوراق قابل دریافت از متقاضی برای اخذ تسهیلات خرد، پیش‌بینی شده است که به متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتباری بر اساس اعتبارسنجی، تسهیلات خرد تعلق گیرد. در ازای گرفتن بیشترین دو وسیله امنیتی.

یکی از برنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات پولی و بانکی یعنی توسعه شمول مالی است. برای این منظور تاکنون اقدامات مختلفی انجام شده است. از جمله با ابلاغ «دستورالعمل حدود و نحوه ارائه خدمات پایه غیر حضوری به مشتریان در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» طی بخشنامه شماره 376911/00 مورخ 3 اسفند 1400، شرایط «ارائه غیر حضوری» خدمات بانک و مؤسسات اعتباری غیربانکی ارائه شده به اشخاص حقیقی.

همچنین با هدف افزایش امنیت در تبادل اطلاعات بانکی و تسهیل استفاده از گواهی امضای الکترونیکی برای اعضای شرکت، بخشنامه ای در پایان سال گذشته در خصوص «گواهی امضای الکترونیکی» ابلاغ شد که به بانک ها و غیربانک ها اجازه می دهد. موسسات اعتباری برای پذیرش گواهی. امضاهای الکترونیکی صادر شده توسط مراکز واسط تحت نظارت مرکز مبدأ دولتی خدمات بانکی را به دارندگان گواهینامه های فوق ارائه می کنند.

همچنین با همکاری مراجع ذیصلاح اجرایی در بانک های منتخب از طرح سفته الکترونیکی استفاده شد که از طریق آن کلیه مراحل خرید، صدور و ظهر نویسی سفته به صورت آنلاین در سامانه مدیریت یکپارچه سفته و سفته الکترونیکی انجام می شود. .

8 دستورالعمل اجرایی تخصیص تسهیلات خرد منتشر شد

با هدف تسهیل دسترسی اقشار مختلف جامعه به تسهیلات خرد مصوب شبکه بانکی کشور، «دستورالعمل اجرایی تخصیص تسهیلات خرد» که از این پس «دستورالعمل» نامیده می شود، به شرح زیر تدوین می شود.

بیشتر بخوانید  احترام السادات گیلدخت اشک همه را درآورد

مقاله 1- در این راهنما از عناوین زیر به جای اصطلاحات مرتبط استفاده شده است:

11- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛

12- مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی و تحت نظارت آن بانک تأسیس شده است.

1-3- اشیای خرد: اشیای واقعی با هدف غیرتجاری و برای رفع نیازهای اولیه اشخاص حقیقی که در شرایط مقرر در این دستورالعمل در اختیار مشتری قرار می گیرد.

1- 4- مشتری: شخص حقیقی متقاضی دریافت اشیاء خرد از یک موسسه اعتباری.

1-5- اعتبارسنجی: فرآیند تعیین امتیاز اعتباری افراد با استفاده از مدل‌های کمی و کیفی.

1-6- امتیاز اعتباری: شاخص کمی است که بر اساس متدولوژی معینی محاسبه و توسط کمیته ریسک مؤسسه اعتباری تأیید شده و به تأیید هیئت مدیره مؤسسه اعتباری می رسد و نشان دهنده احتمال عدم پرداخت به موقع (پیش فرض) توسط افراد است.

1-7- رتبه اعتباری داخلی: شاخصی است که از سیستم رتبه بندی اعتبار داخلی مؤسسه اعتباری به دست می آید که نشان دهنده اعتبار مشتری است.

1-8- حد اعتبار: حداکثر اعتباری که موسسه اعتباری در قالب اشیاء خرد به مشتری اعطا می کند.

محدودیت ها و روش تخصیص اشیاء خرد

ماده 2- موسسه اعتباری موظف است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به پرداخت تسهیلات خرد واگذار شده به مشتری بر اساس شرایط، رتبه اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتباری مشتری در قالب قرارداد فروش اقساطی اقدام کند. ، اجاره. با شرط خرید و مرابحه و جعل و قرض.

ماده 3- حداکثر مبلغ خرد قابل پرداخت به هر مشتری در سطح کلیه موسسات اعتباری دو میلیارد ریال (2.000.000.000 ریال) می باشد.

ماده 4- ضوابط، شرایط و سایر جزئیات اجرایی مربوط به تخصیص تسهیلات خرد از قبیل مدت و نحوه بازپرداخت اقساط یا تسویه تسهیلات، نحوه محاسبه سود، کارمزد، تعهدات دیرکرد حسب مورد. باشد، مشمول مقررات ابلاغی مربوطه از جمله مفاد دستورالعمل اجرایی قراردادها و درخواست‌ها می‌باشند. در قالب های منحصر به فرد قرارداد اعطای تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید  صعود ۲۲ پله ای پتروشیمی شیمی بافت در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران

اعتبار سنجی و تضمین

ماده 5- موسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات، سابقه چک های برگشتی و بدهی های بلند مدت مشتری را استعلام کند.

توجه داشته باشید – ارائه اقلام خرد به مشتری دارای چک برگشتی یا بدهی بلندمدت تا رفع اثر سوء چک برگشتی و تعیین انتقال بدهی بلندمدت طبق آن ممنوع است. به قوانین ابلاغی مربوطه.

ماده 6- مؤسسه اعتباری می تواند در هنگام اعطای تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و امتیاز اعتباری، با رعایت تعهدات قانونی و مقررات مربوط و همچنین شرایط مندرج در این دستورالعمل، با توجه به امتیاز اعتباری مشتری، مبلغ تسهیلات خرد تایید شده و میزان نقدینگی وثیقه و ضمانت نامه داده شده، حداکثر دو فقره ضمانت نامه و کار به شرح نمونه های زیر از کاربر یا ضامن دریافت کنید.

6-1- اوراق تجاری مانند چک یا سفته مشتری؛

6-2- اوراق بدهی، از جمله اوراق قرضه پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیره.

6-3- سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس، از جمله سهام عدالت؛

6-4- واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری معامله شده در بورس اوراق بهادار؛

6-5- چک یا پیش نویس ضامن؛

6-6- دارایی های مشهود با ارزش عادی مانند اتومبیل، جواهرات یا مصنوعات طلا؛

6-7- پرداخت یارانه برای اشخاص حقیقی؛

8-6- تایید کسر از حقوق توسط خریدار یا ضامن.

6-9- ضمانت یک واحد تجاری با مجوز برای انجام فعالیت های اقتصادی در زمان اعطای موضوع.

6-10- در مناطق روستایی ضمانتنامه از طرف یکی از اهالی روستا که صلاحیت و صلاحیت وی به تایید شورای اسلامی روستا می رسد ممهور به مهر شورای اسلامی روستا.

6-11- سیم کارت دائمی ثبت شده متعلق به مشتری؛

6-12- برای روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، مجوز چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت زمین کشاورزی، ضمانت زنجیره ای؛

6- 13- ضمانت نامه صادر شده توسط شرکتی که مشتری در آن شاغل است، که شامل تضمین بدهی وام گیرنده است.

بیشتر بخوانید  قالیباف خواستار تقویت مراودات اقتصادی ایران و غنا شد

6-14- قرارداد الزام آور؛

6-15- سایر ضمانت ها با توجه به امتیاز اعتباری مشتری و تشخیص موسسه اعتباری.

ماده 7- مؤسسه اعتباری می تواند در هنگام ارائه تسهیلات خرد به مشتری بدون سابقه و رتبه اعتباری، با توجه به سطح درآمد مشتری و توانایی بازپرداخت اقساط از وی، حداکثر دو مورد از اوراق و ضمانت نامه ها را از هنر دریافت کند. 6) برای اولین بار تا سقف یک میلیارد ریال اعطای تسهیلات خرد در سطح کلیه موسسات اعتباری.

ماده 8- مؤسسه اعتباری موظف است پردازش الکترونیکی قرارداد اعطای تسهیلات بانکی را در چارچوب اعلام شده از سوی بانک مرکزی انجام و نسخه ای از آن را به مشتری تحویل دهد.

ماده 9- مفاد این دستورالعمل به منظور تسهیل و استانداردسازی فرآیند اعطای اشیای خرد و عدم ایجاد حق و تعهد برای مشتری و موسسه اعتباری تدوین شده است و اعطای مزایا بر اساس شرایط و منابع صورت می‌گیرد. . و اولویت های موسسه اعتباری

ماده 10- دریافت وجوه تأمین مالی از مشتریان در قالب سپرده های مختلف در هنگام تخصیص اشیاء خرد ممنوع است.

ماده 11- برای تخصیص تسهیلات خرد، استفاده از سایر قراردادهای تسهیلات به جز مواردی که در این دستورالعمل مشخص شده است، ممنوع است. مؤسسه اعتباری موظف است محدودیت های پیش بینی شده در این بخشنامه را در سامانه های مناسب کنترل و نظارت اعمال کند.

ماده 12- مزایای وام ازدواج تابع مقررات قوانین و مقررات مربوط می باشد.

ماده 13- تسهیلات خرید و فروش آپارتمان تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشد.

ماده 14- سایر الزامات مربوط به تخصیص تسهیلات خرد، غیر از مواردی که صریحاً در این دستورالعمل ذکر شده است، تابع قوانین و مقررات مربوط است.

«دستورالعمل اجرایی تخصیص تسهیلات خرد» مشتمل بر 14 ماده و یک تبصره در دومین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات و نظارت بر مؤسسات اعتباری بانک مرکزی در تاریخ 1301/1/28 به تصویب رسید. سال و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می شود. .

دیدگاهتان را بنویسید