مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

احیای مجدد مشاغل طبیعی به توسعه اکوتوریسم بستگی دارد

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ایسنا / خراسان رضوی یک استاد دانشگاه بینالود مشهد گفت: با توجه به ظرفیت خوب ایران از نظر طبیعی ، توسعه بوم گردی می تواند مشاغل محلی و خارجی را براساس طبیعت در سطح ملی و محلی احیا کند.

دکتر سیامک منصوری وی در گفت وگو با ایسنا ، در مورد اهمیت و نقش اکوتوریسم در ایجاد فرصت های شغلی صحبت کرد و گفت: امروزه از صنعت گردشگری به عنوان بازوی قدرتمند برای افزایش درآمدزایی و کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه یاد می شود.

وی ادامه داد: در تعریف بوم گردی “سفر مسئولانه به مناطق بکر و دست نخورده” نامیده می شود که جامعه محلی را تشویق و سود می بخشد.

یک استاد دانشگاه بینالود مشهد گفت: در واقع جامعه جهانی بر مسئله احترام به جامعه محلی تأکید دارند. براساس این تعریف ، بوم گردی به عنوان یک مدل فضایی در دوره جدید برای پویایی اقتصادی جامعه محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

منصوری افزود: همانطور كه ​​اشاره كردیم ، صنعت گردشگری یكی از مشاغل ایجاد كننده و سودآورترین صنایع است و در واقع بوم گردی یكی از سازگارترین انواع این صنعت یا نوع گردشگری است.

وی افزود: از این صنعت می توان برای ایجاد فرصت های شغلی یا اشتغال زایی و افزایش درآمد مردم محلی در مناطق مختلف استفاده کرد و بوم گردی قطعاً منجر به رونق بازار کار در کشورهای در حال توسعه خواهد شد.

وی گفت: “با توجه به پتانسیل خوب ایران از نظر طبیعی ، توسعه بوم گردی می تواند بنگاه های طبیعی محلی و خارجی را در سطح ملی و محلی احیا کند.”

تأثیر توسعه اکوتوریسم با افزایش درآمدهای محلی بر توسعه صنایع دیگر

بیشتر بخوانید  ۲۵ مدل شینیون بسته پایین ۲۰۲۴ | ساده و شیک برای هر سلیقه‌ای

منصوری توضیح داد: درآمد بوم گردی در سطح بین المللی جنبش چشمگیری پیدا کرده و حتی از تجارت جهانی پیشی گرفته است. قدرت و فرصت های بوم گردی زمینه ای پویا و فعال برای توسعه فراهم می کند.

وی افزود: مطالعه جغرافیای طبیعی و امکان سنجی هر یک از نشانه های طبیعی ایران یک فرصت ویژه سرمایه گذاری در کشور است و نشان می دهد اکوتوریسم ایران یک منبع اقتصادی منحصر به فرد محسوب می شود و در این زمینه بسیار با استعداد است.

استاد دانشگاه بینالود گفت: “تا حد زیادی می توان گفت كه بوم گردی را تنها گذاشتیم.” توسعه بوم گردی می تواند با افزایش درآمد محلی ، توسعه سایر صنایع محلی را افزایش دهد. این مهم با افزایش قدرت خرید مردم و با افزایش قدرت سرمایه گذاری در بوم گردی به ویژه در قطب های طبیعی کشور حاصل می شود.

منصوری اظهار داشت: فعالیت های گسترده ای كه گردشگری و بوم گردی ایجاد می كنند بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر فرصت های شغلی را فراهم می كند ، زیرا صنعت گردشگری و بوم گردی عمدتا یك خدمات است و به تعداد زیادی از افراد نیاز دارد.

وی اظهار داشت: به طور كلی بوم گردی تأثیر مستقیمی بر صنایع خدمات گردشگری و به ویژه گردشگری پایدار دارد و بوم گردی نیز تأثیر غیرمستقیم بر صنایع پاك مانند استفاده از انرژی های پاک و تولید محصولات با تأثیرات زیست محیطی کم دارد.

این استاد دانشگاه افزود: مزایای اقتصادی – اجتماعی اکوتوریسم بسیار چشمگیر است. برخلاف گردشگران عادی ، گردشگران بوم گردی مایل به پرداخت هزینه بیشتر بوده و انتظارات کمتری دارند. گردشگران طبیعت گردی نیازی به محل اقامت ، خدمات پذیرایی و رستوران های مجلل ندارند و حاضرند برای حفاظت از محیط زیست و بهبود سطح زندگی مردم محلی کمی هزینه کنند.

بیشتر بخوانید  اصل ماجرای دروغ سیزده چیست؟ | دروغ سیزده یا دروغ اول آوریل

منصوری گفت: در بخش اقامت و تسهیلات تا حدی با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی توانستیم از موقعیت بوم گردی و فرصت های شغلی در ایران بهره ببریم که عملکرد خوبی بود اما کافی نبود.

وی افزود: همانطور که اشاره کردیم ، بوم گردی روشهای مختلفی برای درآمدزایی دارد که در حال حاضر عمدتا در زمینه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به توجه و سرمایه گذاری بیشتر در محیط زیست و درآمدزایی دارد.

اکثر کشورها از نظر درآمد اکوتوریسم موفق بوده اند

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بینالود ، در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی با سبک صنعت توریسم از توسعه بوم گردی استفاده می کنند ، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ، در یک منطقه جنگلی در کاستاریکا ، سالانه حدود 15000 بازدید کننده از بخش بوم گردی بازدید می کنند. ، و همه مایل به پرداخت هزینه های اضافی برای حفظ منطقه هستند.

منصوری افزود: بسیاری از کشورها عملکرد خوبی در زمینه بوم گردی داشته و توانسته اند درآمد خوبی برای بهبود معیشت مردم داشته باشند. به عنوان مثال کشورهای آفریقایی در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند ، اما در ایران با وجود ظرفیت مشابه و پتانسیل مناسب برای رونق اکوتوریسم ، تاکنون از این فرصت ها به درستی استفاده نشده است. موفقیت اکوتوریسم به برنامه ریزی کلی و هماهنگی کامل بین بخشهای خصوصی و دولتی بستگی دارد.

وی گفت: در این فرآیند لازم است شناخت مناسبی از فرصت های اقتصادی ، زیست محیطی و فرهنگی مناطق مختلف داشته باشیم و از این موارد در برنامه ریزی های آنها استفاده شود.

بیشتر بخوانید  «از برج خلیفه چه می‌دانید»، تهدیدی که اگر عملی شود اقتصاد امارات نابود می‌شود

دانشکده دانشگاه بینالود گفت: توسعه توانایی های بوم گردی باید در سطح جامعه هماهنگ و مکمل باشد ، به این معنی که تهیه برنامه جداگانه برای هر منطقه امکان پذیر نیست.

منصوری ادامه داد: “تأثیر اصلی بوم گردی بر محیط زیست است و محیط زیست یک زنجیره است ، ما نمی توانیم برای هر منطقه برنامه داشته باشیم و به مناطق دیگر توجه نکنیم. این برنامه ها باید جامع و شامل همه اهداف مشترک در سیستم اکولوژیکی باشد.

وی در پاسخ به این سال که آیا توسعه تجارت بوم گردی می تواند بر محیط زیست و سایر صنایع محلی تأثیر منفی بگذارد ، گفت: هر توسعه ای که نامتعادل و بدون برنامه باشد می تواند تأثیر منفی داشته باشد. اگر به دامنه و ظرفیت تحمل در منطقه توجه نکنیم ، اکوتوریسم می تواند تأثیر منفی بر سایر صنایع محلی و حتی بر محیط زیست بگذارد که حتی برخی از آنها غیرقابل جبران خواهد بود.

رشد صنعت بوم گردی در دوران تاجگذاری

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بینالود با بیان اینکه گردشگران در کرونز بیشتر به بوم گردی سفر می کنند ، گفت: “بیشتر مردم ترجیح می دهند از تورهای طبیعت گردی دیدن کنند و این بخش از صنعت گردشگری رشد بیشتری داشته است.”

منصوری اظهار داشت: بیشتر کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که در زمینه اکوتوریسم فعالیت می کنند با استفاده از تورهای طبیعت گردی و بوم گردی موفق به بهبود بخشهای گردشگری خود در دوران رکود اقتصادی در تاج شده اند.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *