احیای بافت تاریخی منطقه 14 تهران در دوره جدید بلدیه



به گزارش سلام نو و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 14، «هویت» شهر تهران همواره یکی از موضوعاتی بوده که زاکانی در رأس مدیریت شهری پایتخت برای تحقق چشم انداز تهران بر آن تاکید داشته است. «کلان شهر الگوی جهان اسلام است.

یکی از مصادیق همذات پنداری با پایتخت، احیای بافت های تاریخی تهران است. چرا که بافت های تاریخی تهران بخشی از هویت فرهنگی، تاریخی و اسلامی این شهر است که اکنون خوابیده و فراموش شده است.

پیشینه تاریخی منطقه 14 تهران

منطقه 14 تهران یکی از مناطقی است که بخش قابل توجهی از هویت تاریخی کلان شهر تهران را تشکیل می دهد. محدوده کنونی این منطقه تا قبل از قرن حاضر خارج از حصار نصیری بوده و در آن زمان فقط بخش‌های روستایی دولاب و سلیمانیه را شامل می‌شده است.

پس از گسترش و توسعه مراکز مسکونی در تهران و اطراف، این منطقه نیز در راستای دو محور شرقی خیابان پیروزی و جنوب خیابان 17 شهریور به بدنه شهری پایتخت پیوست.

انتهای یک در دوتایی

دروازه دولاب یکی از دروازه های 12 گانه تهران، یکی از عناصر تاریخی منطقه 14 تهران است که به دستور شهردار وقت در زمان تاگوت تخریب شد و تا به امروز نام آن باقی مانده است. این دروازه در حصار شاه طهماسبی در شرق تهران و در قسمت شرقی آبادی چال میدان و در ورودی بازار نجب السلطنه واقع در خیابان ری امروزی قرار داشت.

باغ سلیمانیه یکی دیگر از عناصر تاریخی 150 ساله است که در منطقه 14 شهرداری تهران قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و توسط حسن خان معروف به وثوق الدوله ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  امروز ته چین بادمجان بپز | طرز تهیه ته چین بادمجان خوشمزه و مجلسی + ترفندهای حرفه ای خوشمزه تر شدن ته چین

وعده های پوچ برای احیای باغ سلیمانیه

پارک این ویلا در آذرماه ۱۳۹۵ با حضور شهردار وقت تهران به طور رسمی افتتاح شد و مدیریت شهری قول بازسازی ساختمان را داد اما در عمل کاری برای بازسازی ساختمان انجام نشد.

با تغییر مدیریت شهری و رویکرد آن به همذات پنداری با پایتخت، مرمت بناهای قدیمی موجود از جمله دروازه دولاب و باغ سلیمانیه دوباره در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس، طرح احیای بافت پایتخت قدیم مانند دولاب در دستور کار قرار گرفت. گیت برنامه ریزی شده است و در حال حاضر در مرحله تامین منابع مالی است تا در صورت تامین اعتبارات لازم وارد فاز عملیاتی شود.

احیای بافت تاریخی منطقه 14 در دستور کار حکمرانی شهری

احیای بناهای تاریخی موجود در شهرداری منطقه 14 به ویژه دروازه دولاب و باغ سلیمانیه از برنامه های اصلی مدیریت شهری منطقه در سال جاری است.

در حال حاضر محیط و اطراف باغ ویلا سلیمانیه بازسازی شده است. اما خود ویلا با توجه به بافت تاریخی خود نیازمند اقدامات تخصصی در زمینه مرمت است و در این راستا شهرداری منطقه 14 با سازمان میراث فرهنگی و فرهنگی هنری شهرداری تهران مکاتبه کرد.

در حال حاضر ویلای باغ سلیمانیه به سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شده است و شهرداری منطقه 14 برای واگذاری این ویلا به منظور تعمیر و بازسازی و در اختیار عموم قرار گرفته است. .

دیدگاهتان را بنویسید