مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

احکام شرعی کاشت ناخن و مژه از دیدگاه اسلام

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: این روزها در دنیای مد، کاشت ناخن و اکستنشن مژه در بین خانم ها بسیار محبوب شده است.

در هر دوره ای از گذشته، زنان از ابزارهای مختلفی برای زیباتر شدن خود استفاده می کردند. این ابزارها معمولاً به صورت حنا، برنزه، رژگونه و … متراکم می شدند، اما با گذشت زمان، تنوع این وسایل افزایش یافت، به طوری که امروزه علاوه بر توسعه لوازم آرایشی، شاهد نصب مژه و ناخن، لیفتینگ، بوتاکس، و غیره. ویژگی تکنیک‌های زیبایی این است که به راحتی از بین نمی‌روند، مثلاً ناخن‌های کاشته‌شده را نمی‌توان با حلال‌هایی مانند استون یا لاک پاک‌کن ناخن پاک کرد و برای از بین بردن آن‌ها باید صبر کرد تا ناخن‌ها دوباره رشد کنند. و همچنین اکستنشن مژه حداقل به مدت 6 ماه به موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست.

این سرویس جدید چند سالی است که با تبلیغات گسترده در سالن های زیبایی اجرا می شود، اما ارائه این نوع خدمات باعث می شود خانم ها در مورد احکام شرعی خود مانند وضو و استحمام با سوالاتی مواجه شوند، مثلاً می پرسند کاشت ناخن آیا مژه ها از وضو گرفتن جلوگیری می کند. و آب غسل از رسیدن به پوست و ناخن؟

تصمیم گیری در مورد کاشت ناخن

حکم در مورد کاشت ناخن و اکستنشن مژه

کاشت یا اکستنشن مژه تکنیکی است که در آن هر رشته مژه مصنوعی با چسب مخصوص به مژه چسبانده می شود و با شستن از آن جدا نمی شود. این روش اگر چه فی نفسه اشکالی ندارد، اما اگر مانع از رسیدن آب به مژه ها شود، هر چند کوچک باشد و در هنگام وضو یا غسل جدا کردن آن ممکن نباشد و با مشکل همراه باشد، انجام آن جایز نیست. و عسر و حرج.اما اگر چسب آخر اگر مژه نباشد و روی پوست نیفتد غسل و وضو بدون اشکال است البته این فرض بسیار نادر است.

بیشتر بخوانید  ۸ عادت عجیب پادشاه جدید انگلستان که شما را متحیر می کند! + تصاویر

کاشت ناخن نیز یک ابزار جدید زیبایی است که طرفداران زیادی دارد. اما برای تایید یا رد این موضوع از نظر شرع و اسلام باید به فتوای و سخنان مراجع تقلید که توانایی تصمیم گیری در این زمینه را دارند مراجعه کرد.

توالی کاشت مژه

پاسخ به سوالات حکم شرعی کاشت ناخن و مژه

1- آیا کاشت ناخن یا مژه در اسلام مشکل دارد یا خیر؟

طبق نظر اکثر فقها، صرف سوهان زدن ناخن، مژه و سایر روش های آرایشی اعضای بدن به خودی خود اشکال شرعی ندارد و این موضوع در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می کند. اما در مورد کاشت ناخن و مژه باید توجه داشت که:

بر اساس نظر اکثر مراجع تقلید و فقها، اگر میخکوبی زینت محسوب می شود، باید دست ها را از دید نامحرم پوشاند. البته دانشمندان تصمیم گیری در مورد کاشت یا عدم کاشت ناخن را به عرف جامعه واگذار کردند. با توجه به اینکه در حال حاضر افراد از کاشت ناخن برای زیباسازی ناخن های خود استفاده می کنند، مگر در مواردی که پزشک برای رفع مشکلات و بیماری های حاد تشخیص دهد و طبق نظر تمامی ناخن های کاشته شده، ناخن ها کوتاه و بی شکل هستند. به همین دلیل نوعی زیبایی محسوب می شود و باید از دید محرم پوشانده شود.

کاشت ناخن با فرض صحت زینت باید توسط نامحرم استفاده شود. تشخیص زینت بودن یا نبودن آن طبق عرف جامعه موکول است. ( استفتاء کتبی از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای)

قوانین کاشت ناخن

2- آیا وضو و غسل و نماز با ناخن جاسازی شده صحیح است یا باطل؟

از نظر اکثر فقها کاشتن ناخن یا چسباندن مژه و ناخن عمداً مانعی برای وضو و غسل ایجاد می کند که مانع از رسیدن آب به ناخن و مژه می شود، پس باید در اول وقت نماز برداشته شود. غسل و نماز باطل است. وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند نزدیک بودن وقت نماز یا در مسافرت و یا در شب و سحر که دسترسی به آرایشگاه و رفع مانع ممکن نباشد صحیح است. غیر از این موارد، غسل جبیره نادرست و باطل است. پس سعی کنید هر چه زودتر ناخن و مژه را بردارید وگرنه وضو یا غسل باطل می شود و در نتیجه نماز نیز باطل می شود.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

برخی از علما در مورد عدم امکان کندن ناخن و مژه بحث کرده اند و باید نظر مرجع تقلید خود را کاملاً بررسی کرد تا در وضو گرفتن یا غسل و نماز شکی نباشد. متأسفانه عده ای با ساده سازی مسائل، نظر مراجع را دارند که چون کندن ناخن مشکل است و خود علما برای این امر وضو و غسل جبیره را آموزش داده اند پس با گذاشتن ناخن و غسل وضو گرفتن آسان است. و نماز که در این صورت عده ای به اشتباه و برداشت نادرست از احکام الهی دلیل بر لغو وضو و غسل و نماز دیگران می کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *