مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

احضار سفیر ترکیه در وزارت خارجه قرقیزستان – اخبار ترکی-اوراسیا – اخبار بین المللی تسنیم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیمبه دنبال ربودن اورهان اینندی در قرقیزستان توسط سازمان اطلاعات ترکیه ، وزارت امور خارجه ترکیه سفیر ترکیه را احضار و اعتراض كرد و خواستار بازگشت شهروند وی به قزاقستان شد.

به دنبال ربودن اورهان اینندی ، رسانه های ترکیه گزارش دادند که وی مسئول جنبش فتح الله گولن در آسیای میانه است.

این اقدام ترکیه واکنش اعضای پارلمان قرقیزستان را نیز برانگیخت و یکی از آنها خواستار “کشتن داستان” در این زمینه شد: “این واقعیت که یک سازمان اطلاعاتی کشور دیگری به کشور ما آمد ، شهروند ما را عملیاتی و ربود. سرویس. “که این فرصت را به آنها داد.

نایب رئیس پارلمان قرقیزستان همچنین گفت که این رسوایی برای قرقیزستان یک امر حیثیتی و حقوقی است. این در روابط بین ترکیه و قرقیزستان بسیار ناراحت کننده و تأسف آور است. وزارت امور خارجه نباید سکوت کند. اورهان اینندی شهروند قرقیزستان است. دولت مسئول همه شهروندان است و باید از آنها محافظت کند.

اورهان ایناندی ، شهروند قرقیزستان ، در تاریخ 31 ماه مه خانه خود را ترک کرد و از آن زمان خبری از او نیست. روز بعد ، اتومبیل او در جاده نزدیک محل زندگی او پیدا شد. هزاران نفر پس از این حادثه در مقابل سفارت ترکیه در قرقیزستان تجمع کرده و خواستار یافتن آن شدند. اما تا 5 ژوئن که اطلاعات ترکیه اعلام کرد وی استرداد شده است ، خبری از او نبود.

اردوغان همچنین با اعلام این خبر گفت: “در نتیجه عملیات کشته شده ، یک هندی در یک کشور خارجی به کشور آورده شد.”

بیشتر بخوانید  وضعیت زندان‌های آذربایجان‌غربی نیازمند توجه ویژه است- اخبار آذربایجان غربی - اخبار استانها تسنیم

به گفته رسانه های ترکیه ، اورهان اینندی در سال 1995 در قرقیزستان اقامت گزید ، در سال 2010 شهروند شد و تا سال 2017 به عنوان رهبر جنبش فتح الله گولن در قرقیزستان فعالیت کرد.

به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه در سال 2016 ، که به گفته حزب حاکم توسط جنبش فتح الله گولن سازماندهی شده است ، درگیری با آن در دستور کار دولت قرار دارد. از آن زمان صدها هزار نفر دستگیر یا اخراج شده اند.

همچنین در خارج از ترکیه ، نیروهای امنیتی ترکیه افراد مرتبط با این جنبش را دستگیر و بازداشت کرده اند.

انتهای پیام /

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *