احتمال رانش زمین در گلپایگان گلشهر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها گزارشگر بیشتر، رضا اسلامی دوشنبه شب در جلسه ای با مسئولان گلپایگان در مورد موضوع غرق شدن گفت: در حالی که میزان غرق شدن جهانی هفت میلی متر در سال است ، در گلپایگان 13 تا 19 سانتی متر در سال شاهد پدیده فرونشست هستیم ، t .е . در گلپایگان 25 برابر بیشتر از سرعت.

وی اظهار داشت: گلپایگان به دلیل قرارگیری در منطقه سیرجان دارای گسل های فعال مانند شازند ، موته گربی و شرق است که این گسل ها به دنبال نقاط ضعف برای آشکار کردن انرژی ذخیره شده در داخل هستند و خطر زمین لرزه وجود دارد که به کمک آنها پدیده فرونشست. “ارزش دارد.

مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان با بیان اینکه ترانه مربوط به غرق شدن زمین در گلشهر از توابع شهرستان گلپایگان به گوش می رسد ، توضیح داد: در مطالعات پدیده فروپاشی زمین در شهر گلشهر ، در علاوه بر زمین های کشاورزی ، شاهد انفجار واحدهای مسکونی به دلیل فرونشست زمین بودیم. اگر زمین لرزه ای به بزرگی 4.5 ریشتر رخ دهد ، یک بار مالی و انسانی به بار خواهد آمد

وی با انتقاد از وزارت نیرو برای اجازه استخراج 18 میلیون متر آب از چاه های شهر گلپایگان ، افزود: با این مقدار برداشت آب زیرزمینی با خشکی سفره های زیرزمینی روبرو خواهیم شد ، تغذیه سفره های زیرزمینی و آبیاری ضروری است. کشاورزی به مدرن می رود. “

مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان گفت: انتقال آب بین استانی منجر به خشک شدن آب های زیرزمینی می شود.

بیشتر بخوانید  همسر سابق ریحانه پارسا و امین حاجایی در ترکیه / عکس

در شعاع 50 کیلومتری گلپایگان دارای 27 گسل اصلی و فرعی است

مدیر مرکز مطالعات راه و شهرسازی استان اصفهان در ارتباط با مطالعات انجام شده در دشت گلپایگان گفت: در طرح مطالعاتی احداث راه آهن اراک – اصفهان به طول 310 کیلومتر با گسل مواجه شدیم بحران در گلپایگان.

حسین حاجتی گفت: دشت گلپایگان به مساحت 770 کیلومتر مربع یکی از 35 دشت استان اصفهان است که روند آن نشان می دهد از شمال شرقی به جنوب غربی فروکش کرده است.

وی با بیان اینکه حاصلخیزی دشت گلپایگان مانند دشت مغان در اردبیل است ، گفت: طبق مطالعات انجام شده در شعاع 50 کیلومتری گلپایگان 27 گسل اصلی و فرعی وجود دارد که بزرگترین آنها گسل شازند و گلپایگان ، کوچاری است. و گسلها به ترتیب موته و حسین آباد. و دشت دهق و علویجه.

مدیر مرکز تحقیقات راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در مطالعات غرق شدن زمین در این شهر به این نتیجه رسیده ایم که آبهای زیرزمینی گلپایگان آزاد است ، یعنی آب از جنوب غربی به مرکز دشت و از شرق به شمال شرقی جریان دارد. “گفته می شود که حرکت آب عمدتا به دلیل ضعف گسل است که بیشتر آن در گلشهر ، فیلهاس ، واداغ و سد آسمان وجود دارد و خطرناک است.

وی گفت: در سالهای آینده با بحران غرق شدن در این شهر روبرو خواهیم شد ، عمق چاههای 130 متری فیلهاس و آسمان خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید