اجرای 96 پروژه سرمایه گذاری گردشگری با حجم 10 میلیارد تن در آذربایجان شرقی


ایسنا / آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه های سرمایه گذاری 96 میلیارد دلاری در دست اجرا است ، گفت: آذربایجان شرقی پس از استانهای تهران و خراسان رضوی در بحث جذب سرمایه گذاری در جایگاه سوم و تا جایی که بتوانیم زیرساخت های گردشگری را تقویت کنیم ، در جذب گردشگر موفق خواهیم بود ، زیرا هر چقدر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری داشته باشیم ، اما زیرساخت های لازم را برای گردشگران فراهم نکنیم ، در جذب گردشگر کوتاهی خواهیم کرد.

احمد حمزه زاده به خبرگزاری ایسنا گفت: رسانه ها مشاور ما هستند و ما باید به جای محافظت از رسانه ها ، از تحلیل ها و نظرات آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات وزارتخانه ، به طور کلی ، نتایج سال 1999 ، بیشتر اخبار مربوط به میراث فرهنگی در استان مربوط به خبرگزاری ایسنا است که باید از همه کارمندان و خبرنگاران این مجموعه تشکر کنیم و به ترتیب در سال 1999. در سه ماهه اول سال جاری ، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

حمزه زاده یادآور شد: این رتبه نه تنها به روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بلکه به نمایندگی کلیه خبرگزاری ها و رسانه ها در زمینه میراث فرهنگی مربوط است. سهم ایسنا در کسب این رتبه بسیار بالاتر و ما مخصوصاً از آن سپاسگزاریم. “

وی افزود: آذربایجان شرقی یکی از استانهایی است که در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت بالایی دارد بنابراین هر اقلیم آذربایجان شرقی دارای اقلیم متفاوت است.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری است و برای ارائه این ظرفیت به کل کشور نیاز به همکاری بیشتر رسانه ها داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان گفت: در این بازدید چندین پروژه با وام 500 میلیارد تنی سرمایه گذاری در زمینه های مختلف افتتاح شد میراث فرهنگی و گردشگری. “علیرغم سایر بخشها و بخشهای متأثر از وضعیت تاج ، موضوع جذب سرمایه گذاران در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری خوشبختانه چنین تأثیر منفی را مشاهده نکرده است.

وی ادامه داد: همچنین در سفر آقای وزیر ، دستور آغاز مطالعه ثبت جهانی مقبره شیخ شهاب الدین اهاری صادر شد و طبق قراردادی که با پژوهشگاه منعقد کردیم ، اکنون تعیین می کنیم منطقه حریم خصوصی و چینه شناسی. “

بیشتر بخوانید  اروپا هواپیما‌های آب‌پاش فرستاد

ثبت جهانی پله های عبادت با همکاری جمهوری آذربایجان

وی افزود: یکی دیگر از دستورات خوب وزیر بحث در مورد ثبت جهانی پل های خلق شده بود که حتی رئیس جمهور آذربایجان نیز هنگام بازدید از این پل ها اعلام کرد که می خواهد پل ها را به همراه ایران ثبت کند ، در حالی که اینها پل ها یکی از قدیمی ترین و اولین ها هستند. “این پل های ایران است که پایه های آنها به دوران ساسانیان برمی گردد و اعتبار خوبی برای ثبت این پل ها محسوب می شود که به طور مشترک با همکاری آذربایجان ثبت خواهد شد.

حمزه زاده خاطرنشان کرد: در سال 1999 میزان توافق نامه های منعقد شده 25٪ نسبت به سال 1998 افزایش یافت به طوری که در سال های 1998 ، 76 و 1999 ، 100 توافق نامه اصولی صادر شد.

وی زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری را مکمل عنوان کرد و گفت: هر جا زیرساخت های مناسب فراهم شود ، گردشگران با علاقه زیادی به آنجا سفر می کنند و مطمئناً مسئله جذب گردشگر و سرمایه گذاران خصوصی در سالهای آینده شاید از این بهتر باشد.جلب گردشگران پایدار “به ما کمک کن

صرفه جویی در فرصت های تاریخی و فرهنگی

وی صرفه جویی در فرصت های تاریخی و فرهنگی را یکی از موضوعات اصلی و اولویت دار عنوان کرد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی در زمان خود کاربرد اقتصادی داشته اند و اکنون برای حفظ این آثار تاریخی باید استفاده اقتصادی تعیین شود.

وی ادامه داد: بیشتر بناهای تاریخی که در اختیار داریم به صندوق حفاظت ، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی تحویل داده می شود و صندوق برای این اثر سرمایه گذار پیدا می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در مورد منطقه بافت تاریخی تبریز گفت: “طبق آخرین پایش که در بررسی بافت تاریخی تبریز انجام دادیم و وزیر این منطقه را به استاندار ، این منطقه تقریباً دو برابر شده است. به طوری که آخرین منطقه تاریخی تبریز بیش از 460 هکتار بود که اکنون به 1000 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: وجود بسیاری از بناهای تاریخی در استان نشانگر غنای بافت تاریخی تبریز است که ما فقط یک دیدگاه فیزیکی نداریم و می توانیم از طریق طراحی شماتیک تاریخی ، تاریخچه این مکانها-وقایع تاریخی را به گردشگران بگوییم. مکانها- رویدادهایی که برای گردشگران بسیار جذاب هستند. “

وی با بیان اینکه منطقه بافت تاریخی تبریز تعریف شده و در مرحله تعیین معیارها است ، گفت: در این معیارها همچنین کاربردهای مختلفی را تعریف خواهیم کرد به طوری که در یک بنای تاریخی که اتاق های زیادی دارد ، ما می توانیم بوتیک هتل بسازیم و یک ساختمان دیگر در جاده فروشگاه صنایع دستی است.

بیشتر بخوانید  سکه دوباره تغییر کانال داد !

حمزه زاده در بخشی دیگر از سخنان خود به مصوبه شورای شهرداری تبریز در مورد عوارض محلی اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه ، در صورت تغییر کاربری بناهای تاریخی برای فروشگاه های صنایع دستی و میراث فرهنگی ، مالکان می توانند این کار را انجام دهند. بدون پرداخت عوارض محلی تغییر کنید. “در این راستا ، تعدادی از مالکان خصوصی مجوزهای لازم را از ما دریافت کرده اند و با هزینه شخصی خود این آثار تاریخی را مرمت می کنند.

وی بر نقش رسانه ها در ترغیب مالکان بخش خصوصی برای ترمیم بناهای تاریخی تأکید کرد و گفت: “مسئولان و مردم نباید بناهای تاریخی را نه به عنوان ناراحتی بلکه به عنوان منبع درآمد که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و نقش رسانه ها در نظر بگیرند. معرفی این مکانها و برگزاری وبینارها و کنفرانس ها بسیار مثر است و بسیاری از دارندگان بناهای تاریخی ابتکار عمل را برای تغییر کاربری این مکانها در هتل های بوتیک ، فروشگاه های صنایع دستی و رستوران های سنتی به عهده گرفته اند.

ثبت اسکو و آچار به عنوان شهرهای ملی

وی در مورد ثبت شهرهای ملی استان گفت: “در سال 1999 ما دو شهر اسكو و اهر را به ترتیب به عنوان شهر ورنی و چاپ كلاغ ها ثبت كردیم كه این برای اولین بار در استان “همچنین برای سال 1400 ، شهرهای سردرود ، كوزه كنان ، ممقان و روستای نجف تركمانی به ترتیب به عنوان شهر فرش دستبافت ، سفال و كوزه ، بافندگی ممقان و لاك بافی نامزد ثبت ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در خصوص ثبت آثار جهانی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل های یونسکو ، هر کشور می تواند هر سال فقط یک اثر جهانی ثبت کند ، اما کارهای مشترک بین کشورها خارج از سهمیه و وزارت استفاده بهینه. از این سهمیه ، رویکردی تحت عنوان ثبت مجموعه ای از آثار اتخاذ شده است ، به عنوان مثال تاکنون مجموعه ای از کلیساها و مجموعه ای از قنات ها به ثبت رسیده است و امسال مجموعه ای از کاروان ها شامل 42 کاروانسرا در حال انجام است. در سراسر کشور. ، جمال آباد میانه ، گوجبول و حاج نظر جلفا به آذربایجان شرقی تعلق دارند.

بیشتر بخوانید  خودروی زائران ایرانی اربعین در عراق واژگون شد/ 8 نفر کشته و زخمی شدند.

وی با تشریح مشکلات مربوط به ثبت جهانی جنگل های ارسباران خاطرنشان کرد: یونسکو در ابتدا این پرونده را رد کرد اما پس از مشاوره پرونده به حالت پیش فرض رفت و خوشبختانه به دلیل ثبت جنگل های هیرکان در سراسر جهان ، به پیشنهاد وزارت جنگلداری ، ارسباران الحاق جنگل های هیرکانی صورت گرفت.

وی افزود: دلایل رد پرونده این بود که کارشناسان یونسکو منحصر به فرد بودن این جنگل ها را نپذیرفتند و همچنین مشکل چرای بیش از حد در جنگل ها و وجود بیش از 1500 هکتار زمین کشاورزی را مشکلی قرار دادند که خوشبختانه این مسئله حل می شود مسئله. “هزار هکتار زمین در پایین سد هودآفرین زمین مبادله ای محسوب می شود. مشکل دیگر نبود ایستگاه آتش نشانی در جنگل های ارسباران بود که خوشبختانه اخیراً دو ایستگاه آتش نشانی در نظر گرفته شده است.

بزرگترین مشکل کندوان ساخت و سازهای غیرقانونی است

حمزه زاده در مورد مشکلات و موانع ثبت جهانی روستای کندوان گفت: بزرگترین مشکل کندوان مربوط به ساخت و سازهای غیرقانونی است و من مطمئن هستم که اگر ساخت و سازهای غیرمجاز در کندوان جمع شود ، این روستا می تواند خارج از پیچ به ثبت جهانی برسد . “

وی ادامه داد: کندوان می تواند مقصدی برای اپراتورهای تور بین المللی باشد ، یعنی. مقصد کندوان در قرارداد تورهای کشورهای دیگر باید مورد تأکید قرار گیرد ، زیرا دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران خارجی به ایران ، رفتن به روستای کندوان است و این مقصد بی نظیر از ویژگی های یونسکو است.

حدود 1900 اثر به ثبت ملی در استان رسیده است

وی در بخشی دیگر از این گفتگو در مورد تعداد آثار تاریخی استان گفت: حدود 1900 اثر در سطح ملی در استان ثبت شده است كه از این تعداد 1800 اثر به عنوان آثار تاریخی شامل حمام و خانه های تاریخی و غیره است.

سرانجام مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: “با توجه به ساخت و سازهای غیرقانونی در خانه های تاریخی ، ما مصوبه ای را درباره هفت شهر در تبریز ، مراژ ، مرند ، اسکو ، اهر ، شبستر و تسوج و بخشی از بناب. این شهر شناسایی و معیارهای این سازه ها مشخص شده و طبق دستورالعمل شورای عالی شهرسازی ، شهرداری ها موظفند از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این سازه های تاریخی جلوگیری کنند که خوشبختانه در سال های اخیر حدود 90٪ موارد غیرمجاز از ساخت و ساز جلوگیری شده است

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید