اجرای شعار سال؛ برنامه عملیاتی معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان



مصیب فروغی معاون خریدار شرکت فولاد هرمزگان در گفت و گوی زیر به مناسبت یازدهمین سالگرد افتتاح شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به سوالات خبرنگار روابط عمومی به تشریح دستاوردها و رویه های این شرکت در حوزه تدارکات پرداخت. بومی سازی و پشتیبانی از تولیدکنندگان و شرکت های داخلی بر اساس دانش.

معاون رئیس جمهور چه راهکارهایی را برای خرید فولاد هرمزگان در راستای اهداف این شرکت در نظر دارد؟

مدیریت زنجیره تامین کالا و خدمات جریانی پویا است که دارای مولفه های ثابت ثابتی مانند گردش اطلاعات، کالاها، خدمات و منابع مالی بین واحدهای خرید و تامین کنندگان اعم از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان است و کارایی آن از طریق سودآوری یا سودآوری حاصل می شود. ارزش زنجیره تامین ناشی از تفاوت در ارزش هزینه های محصول و عرضه را می توان تخمین زد.

شرکت فولاد هرمزگان با هدف تامین پایدار، اقتصادی، به موقع و با کیفیت در ساختار سازمانی خود دارای بخش های مختلف مدیریتی از جمله تهیه مواد اولیه و مواد مصرفی، تهیه تجهیزات و قطعات یدکی برق و مکانیکال، قراردادی است. امور، مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی تدارکات و در سال 1401 با راه اندازی سامانه گزارش دهی آنلاین و شناسایی عوارض فرآیند، رفع موانع در مسیر شعار سال و توجه به ایده های مبتنی بر دانش حرکت کرد. این شرکت با رفع تنگناها اقدام به خرید اقتصادی کالاهای استراتژیک کرد تا بتواند بهای تمام شده کالا را کاهش دهد و در اصل ارزش زنجیره تامین را بهبود بخشد.

لازم به ذکر است با توجه به شرایط رکود بازار، اداره تدارکات شرکت فولاد هرمزگان سیاست ها و اقداماتی را جهت کاهش هزینه های تدارکات به منظور افزایش سودآوری در سال 1401 انجام داد که عمده آنها عبارتند از: انعقاد قراردادهای بلندمدت; ایجاد تغییرات بهینه در برخی از قراردادهای منعقد شده برای کالاهای استراتژیک؛ به منظور کاهش متوسط ​​هزینه ها؛ توسعه و تعمیق روابط بلندمدت با تامین کنندگان کالاهای استراتژیک به منظور استفاده از تخفیف. تقویت بانک اطلاعاتی تامین کنندگان به منظور افزایش قدرت چانه زنی در قیمت.

بومی سازی یکی از موضوعاتی است که می تواند متناسب با اقتصاد مقاومتی و به ویژه در شرایط تحریم به اقتصاد کشور کمک کند. در بخش تدارکات در این زمینه چه اقداماتی انجام می دهید و عملکرد شرکت را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

بیشتر بخوانید  عکس‌های زیرخاکی از مرحوم آتیلا پسیانی و مادرش جمیله شیخی

از آنجایی که ارائه کالا و خدمات دارای مدل چند منظوره است، نقش آن در دستیابی به سودآوری و موفقیت یک سازمان چند وجهی خواهد بود. بنابراین امروزه تامین کالا و خدمات مهمترین و پیچیده ترین فرآیند در سازمان است. به طوری که بیش از 90 درصد هزینه های سازمان در این فرآیند متحمل می شود و کوچکترین اشتباه در این امر می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر سود و ارزش سهام و … داشته باشد.

در این میان معنای عملی بومی سازی در ایران اصلاح زنجیره تامین با تغییر استراتژی خرید قطعات و مواد مصرفی با هدف اصلی ایجاد شرایط تامین پایدار در زنجیره تامین و هدف فرعی کمک به صنایع تولید کننده قطعات و خام داخلی است. مواد. مواد (حمایت از تولید و صنعت داخلی) دانش بنیان زیر نظر اقتصاد مقاومتی است.

علاوه بر اینکه می تواند صنایع بالادستی و واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه کوچک خود را از طریق خرید موثر تقویت کند، فرآیند خرید داخلی را نیز تقویت کند. همچنین می تواند به رشد اقتصاد ملی و محلی منجر شود. شرکت فولاد هرمزگان با الگوبرداری از شرکت فولاد مبارکه در شرایط تحریم، با توسعه و تعمیق دانش بومی‌سازی و عملیاتی‌سازی آن از طریق ایجاد واحد بومی‌سازی و برگزاری جلسات مستمر با تولیدکنندگان استانی و کشوری، موفق به ایجاد تفاهم متقابل شد. نیاز به تولیدکنندگان داخلی که در سال های اخیر منجر به بومی سازی بسیاری از تجهیزات مهم و حساس شده است که افق روشنی را برای بومی سازی صنعت در کشور و استقلال و ثبات تولید ترسیم کرده است.

شایان ذکر است که صرفه جویی ارزی در بخش داخلی سازی در سال 1401 و بر اساس گزارش منتشر شده به سازمان تجارت و معدن بالغ بر 418 هزار دلار بوده است که میزان صرفه جویی مربوط به 26 خط کالا توسط 19 خط کالای داخلی است. واحدهای کارگاهی و یک واحد آموزشی.

در خصوص نامگذاری سال و توجه ویژه به تولید دانش بنیان توضیحاتی در خصوص حرکت فولاد هرمزگان در این مسیر ارائه دهید.

بیشتر بخوانید  ۲۰ گردنبند زنانه مدل جای عطر | با این گردنبندهای شیک همیشه خوش عطر باشید

شرکت فولاد هرمزگان از طریق واحد تحقیق و توسعه در مجتمع معاونت فناوری، جلسات مختلفی را با واحد عملیاتی برگزار کرد تا نیازهای شناسایی شده را از طریق برگزاری جلسات مستمر با پارک های علم و فناوری استان و کشور و این نیازهای فناورانه در قالب ایده، ابلاغ کند. seeds تعریف می شود تا شرکت ها، موسسات، پارک های علم و فناوری و دانش رویکرد هدفمندتری در خلق ایده و تجاری سازی آنها داشته باشند.

از جمله این اقدامات در استان و کشور می توان به ایجاد مرکز فناوری در پارک علم و فناوری استان هرمزگان اشاره کرد. ایجاد هنرستان در کنار فولاد برای جذب و معرفی دانش آموزان نخبه استان به صنعت. طرح ارتقای دانشجوی کارشناسی ارشد؛ راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان با هدف گسترش بازار محصولات دانش محور. تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی با ایجاد زمینه ای برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی؛ حمایت کمی و کیفی از تولیدکنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان؛ عقد قرارداد با بیش از 20 دانشگاه و پژوهشکده معتبر در قالب قراردادهای تحقیقاتی و اجرایی. وی خاطرنشان می کند: شرکت فولاد هرمزگان با طرح های حمایتی و توسعه ای توانست جریان اطلاعات و فعالیت های اجرایی بین دانشگاه و صنعت را تسهیل و استاندارد کند.

با توجه به فعالیت های ذکر شده، شرکت فولاد هرمزگان 1894 شرکت داخلی از جمله پارک علم و فناوری، دانشبانیان و … را در سیستم مدیریت ارتباط با تامین کنندگان خود دارد. همچنین فرآیندهای پشتیبانی از جمله ارزیابی دانش محور در ارزیابی ورودی ها می تواند نقش مهمی در پذیرش این گونه شرکت ها برای ورود تامین کنندگان داشته باشد.

در شرایط تحریم چه اقداماتی برای ایمن سازی و بومی سازی مواد و تجهیزات انجام دادید؟

بومی سازی به معنای عام یک استراتژی و به معنای جزئی وسیله توسعه صنعتی تلقی می شود و محدود به شرایط تحریم نیست. تجربه رشد کشورهای صنعتی نوظهور نشان می دهد که استراتژی توسعه صنعتی یا کاملاً مبتنی بر بومی سازی است و یا بخشی از آن در ترکیب با ابزارهای دیگر توسعه یافته است.

دسترسی به شناسایی، ارزیابی، امکان سنجی و انتخاب این کالاها و تولیدکنندگان آن از مهم ترین اقداماتی است که در جلسات هفتگی بومی سازی شرکت فولاد هرمزگان مطرح شد. همچنین برگزاری جلسات مذاکره و مشاوره از فولاد مبارکه در خصوص کالاهای بومی سازی شده از دیگر رویکردهای اهرمی است که به یک بسته دانش ارزشمند تبدیل شده است. ایجاد دسترسی به خریداران برای تفکیک و مشخص کردن خریدهای بومی‌سازی رویکرد دیگری است که روند گردش اطلاعات بین عملیات و واحدهای خرید را تسهیل کرده است. همچنین روند تهیه قطعات یدکی، ماشین آلات و تجهیزات در این شرکت به گونه ای است که کلیه درخواست ها به منظور اقدام تجاری پس از بررسی واحد بومی سازی و امکان سنجی تولید داخلی به واحد تدارکات ارسال می شود که منجر به شناسایی می شود. بومی سازی موفق تولیدکننده در کشور، شرکت فولاد هرمزگان در راستای حمایت از داخلی سازی و تولیدکنندگان داخلی، 60 درصد پیش پرداخت پرداخت و تسهیل در اخذ تضمین برای داخلی سازی خرید را در دستور کار قرار داد.

بیشتر بخوانید  پژمان بازغی و نفسش | عکس جدید دختر پژمان بازغی

لطفا سهم هزینه و تعداد تولید و عرضه داخلی در شرکت فولاد هرمزگان را توضیح دهید؟

از ابتدای تولید شرکت فولاد هرمزگان تاکنون سهم هزینه و تعداد تولید و عرضه از داخل افزایش یافته است و این روند از نظر تعداد سفارشات در سال 1401 حدود 75 درصد از کل سفارشات بوده است. و 52 درصد از هزینه های تامین مربوط به سفارشات تامین داخلی بوده است.

تعامل شما با فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت مادر چگونه تعریف شده است و چگونه از تجربه فولاد مبارکه بهره برده اید؟

در راستای یکپارچگی، هماهنگی و همسویی با فعالیت‌های گروه فولاد مبارکه، اساس و مبنای فرآیند خرید و ساخت شرکت فولاد هرمزگان بر اساس فرآیندها و ساختارهای شرکت فولاد مبارکه شکل می‌گیرد و بیشتر بهسازی‌ها و تغییرات به موازات مدیریت تغییر شرکت فولاد مبارکه به روز می شود.

حرف آخر؟

اینجانب در پایان یازدهمین سالگرد تاسیس شرکت فولاد هرمزگان را به تمامی همکاران ارجمند خود در این شرکت، هرمزگانی و صنعتگران عزیز کشور تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم در سایه تلاش، عزم و اعتماد به نفس، ما می توانیم سربلند و در مسیر رشد و توسعه از این جهاد اقتصادی بیرون بیاییم. گام های بلندی برای صنعت کشور برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید