اثرات تورمی قطع برق – ایسنا



مطالعات تخصصی نشان می دهد که ادامه قطع منبع تغذیه تأثیر منفی بر نرخ ارز ، بورس و تولید کالاهای میانی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “دستور کاهش مصرف برق در صنایع صادر شده است.” مدیر عامل شرکت توانیر می گوید: صنایع انرژی باید مصرف را کاهش دهند. این به معنای کاهش فعالیت های صنعتی در ایران است ، اما این چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟ مطالعات تخصصی نشان می دهد که ادامه قطع برق می تواند چالشی جدی برای اقتصاد ایران باشد ، حداقل در زمینه تورم.

به دنبال بحران در صنعت برق ، شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد ، دادستان کل وارد عمل شد و دولت دستور داد صنعت انرژی خاموش شود. محمد حسن متوسلی زاده ، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: شورای عالی امنیت ملی طرحی را برای محدود کردن مصرف صنایعی که صنعت غذا از آنها مستثنی است تصویب کرده است ، اما صنایع انرژی از جمله فولاد باید مصرف آنها را کاهش دهند. ایشاک جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور نیز موضوع را تأیید کرد و پیش بینی کرد که قطعی برق فعلی تا اوایل ماه اوت ادامه داشته باشد. با این حال ، برخی تخمین می زنند که مدت زمان بحران قطع برق بیشتر باشد. جهانگیری به ویژه تأکید کرد: افزایش تولید برق تقریباً غیرممکن است و همه نیروگاه ها با ظرفیت کامل تولید می کنند. اخبار نشان می دهد که تمرکز فعلی دولت عمدتا بر کاهش مصرف صنایع پر انرژی است. حال س Theال این است که محدودیت مصرف برق در این صنایع در ماههای آینده چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

افزایش قیمت کالاهای واسطه ای

در حال حاضر ، وزارت نیرو بر مدیریت مصرف برق در صنایعی مانند فولاد ، سیمان ، آلومینیوم ، فروآلیاژها ، مس و برخی دیگر از واحدهای متالورژی تمرکز دارد. با توجه به عرضه محدود محصولات از گروه ورق گرم ، ورق نورد سرد ، آلومینیوم و برخی کالاهای دیگر ، انتظار می رود تولید و عرضه این محصولات کاهش یافته و قیمت ها به دلیل کاهش عرضه افزایش یابد.

همچنین اگر برخلاف گفته کارمندان دولت بیش از دو هفته قطعی برق طول بکشد ، شرایطی برای تخلیه انبارها و ورود تقاضای میانجیگری و سرمایه گذاری در این کالاها ایجاد می شود. آمار نشان می دهد قیمت های فولاد و آلومینیوم از قبل تحت تأثیر قرار گرفته است. بنابراین دیروز عرضه آرماتور و تیرآهن کاهش یافته و منجر به افزایش قیمت های بازار شد. تخمین زده می شود که در صورت قطعی برق در صنعت ، عرضه پروفیل های فلزی دیگر از جمله بلوک ، محصولات فولادی و آلومینیوم نیز کاهش یابد. این امر می تواند منجر به افزایش قیمت این محصولات شود. پیش بینی می شود با افزایش قیمت این محصولات ، هزینه های تولید در سایر صنایع افزایش یافته و منجر به افزایش قیمت سایر کالاهایی شود که از این محصولات در محصولات نهایی خود استفاده می کنند. بر این اساس ، روز گذشته علی نیکزاد ، نایب رئیس مجلس ، با انتقاد از قطعی برق در صنایع گفت: قطعی برق در این صنعت جبران کمبود برق غیر تخصصی است.

بیشتر بخوانید  زمین لرزه ای به بزرگی 4 ریشتر ریواش را لرزاند - اخبار خراسان رضوی - اخبار استانهای تسنیم

افزایش نرخ دلار

تأثیر قطعی برق در صنعت محدود به افزایش قیمت کالاهای واسطه ای نیست. برخی داده ها حاکی از آن است که قطع برق ، حتی در کوتاه مدت ، ممکن است بر قیمت ارز خارجی یا تأمین ارز خارجی مورد نیاز کالاهای اساسی تأثیر بگذارد.

دولت می گوید که وضعیت اضطراری در صنعت انرژی طی دو هفته پایان می یابد. حتی اگر این قول را بپذیریم ، محاسبات نشان می دهد که درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت حداقل 350 میلیون دلار کاهش می یابد و هرچه قطع برق بیشتر شود ، کاهش درآمدهای غیرنفتی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ، آمارها نشان می دهد که صادرات شرکت های معدنی و متالورژی به 700 میلیون دلار در ماه می رسد ، به این معنی که کاهش تولید آنها به معنای کاهش ارز است.

این می تواند تأثیر منفی در تأمین نیازهای ارزی داشته باشد. درآمدهای نفتی طی سه سال گذشته به دلیل تحریم ها به شدت سقوط کرده و صنایعی که اکنون با مصرف برق روبرو هستند همان صنایعی هستند که بیشتر درآمد ارزی ایران در سه سال گذشته را به خود اختصاص داده اند. این شرکت ها با تأمین ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را تأمین می کنند و هر نوع اختلال در صادرات محصولات این کارخانه ها می تواند منجر به کاهش عرضه ارز شود. بنابراین ، با کاهش صادرات صنعت فلزکاری ، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی ، انتظار می رود صادرات و درآمد ارزی آنها کاهش یابد.

اثرات قطع برق در بازار سهام

هنوز نمی توان به طور دقیق میزان قطعی برق بر شاخص بورس تأثیرگذار بود ، اما با توجه به اینکه محدودیت هایی در مصرف برق در صنایع متالورژی ، معدن و پتروشیمی اعمال می شود ، اعتقاد بر این است که این رویداد بسیار چشمگیر خواهد بود. تأثیر بر بورس اوراق بهادار زیرا این شرکتها قسمت قابل توجهی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و کاهش تولید در این شرکتها می تواند منجر به کاهش درآمد این شرکتها شود.

بیشتر بخوانید  واکنش سریع‌ترین مرد المپیک به شایعه دوپینگ

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولادسازان ایران گفت: قطع برق کل زنجیره فولاد را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور حتم درآمد شرکت های فولادی را کاهش می دهد. “بعد از 2 تا 3 هفته ، همه شرکتهای فولادی باید 90٪ از تجارت خود را داشته باشند” خود را کاهش دهید. با استفاده از این راه حل فقط شرکت هایی مانند فولاد مبارکه که دارای یک نیروگاه 400 مگاواتی است می توانند به کار خود ادامه دهند. سیدرضا شهرستانی افزود: فولاد مبارکه اصفهان به 2000 مگاوات برق نیاز دارد و در 2 هفته آینده با 400 مگاوات برق می تواند فقط یک چهارم ظرفیت تولید کند.

وی با ابراز نگرانی از تصمیم اخیر گفت: البته این شرایط مشکلات و پیامدهای بسیار بدی را در کشور به دنبال خواهد داشت. یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولادسازان ایران گفت: تصمیمات اتخاذ شده علاوه بر کاهش سود شرکت ، زمینه افزایش قیمت فولاد را فراهم می کند.

علی پیروی ، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تکتاز موتور ، تولید کننده موتورسیکلت نیز گفت: قطع مکرر برق منجر به افت 25 تا 30 درصدی تولید کارخانه شده است. پیش از این ، عباس جبالبارزی ، نایب رئیس کمیته صنعت اتاق بازرگانی ایران ، در مورد تأثیر قطعی برق در صنایع گفته بود: یک شرکت 50 عضوی با 150 ساعت قطعی برق 150 ساعت کار را از دست می دهد ، بنابراین برای این سه ساعت ، 15 تا 20 میلیون تن این باعث آسیب به شرکت می شود.

ایمنی محل کار برای کارگران

مطالعات نشان می دهد که قطع برق نه تنها صنایع و شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، بلکه می تواند امنیت شغلی کارگران را نیز به خطر بیندازد. بر اساس گزارش ها ، برخی از کارفرمایان در چنین شرایطی کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده اند. فتح الله بیات ، رئیس اتحادیه کارگران پیمانکاری ، در مورد مشکلات کارگران پس از قطع برق گفت: کارگران در کارگاه های کوچک قرارداد موقت دارند یا بسیاری از آنها قرارداد سفید امضا کرده اند. بنابراین ، از نظر ایمنی در محیط کار وضعیت خوبی ندارند. در صورت قطع برق ، امنیت شغلی به طور فزاینده ای به خطر می افتد.

وی ادامه داد: وقتی کارفرمایان در کارگاه های کوچک به دلیل قطع برق ضرر می کنند ، معمولاً نیروی کار خود را کاهش می دهند و منجر به بیکاری کارگران می شوند.

بیشتر بخوانید  روند واکسیناسیون هنوز آهسته است / فقط 50،000 تزریق در روز

وی افزود: حتی اگر برخی از کارفرمایان کارگری را اخراج نکنند ، به احتمال زیاد باعث کاهش ساعات کار و دستمزد کارگران و یا پرداخت نکردن حق بیمه کارگران به طور کامل می شود.

مشکل سرمایه گذاری در صنعت برق

اقتصاددانان معتقدند مهمترین مشکل فعلی در صنعت برق عدم سرمایه گذاری در ساخت نیروگاههای جدید است. در طول سالها ، دولت از طریق درآمدهای نفتی از طریق ساخت نیروگاههای جدید ، مشكل كمبود در صنعت برق را حل كرد ، اما پس از اعمال تحریمها و كاهش درآمدهای ارزی ، حجم سرمایه گذاری در ساخت نیروگاههای جدید نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است. دیروز حسن روحانی رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل صنعت برق سرمایه گذاری است ، گفت: بدون سرمایه و دست خالی ، هیچ کاری نمی توان انجام داد. ما باید به مردم بگوییم مشکل چیست و چرا نمی توانیم سرمایه کافی در بازار ایجاد کنیم.

وی با اشاره به حساب های شورای نگهبان FATF گفت: “تا زمانی که این مسئله حل نشود ، روابط بانکی ما با جهان حل نخواهد شد و هیچ سرمایه گذاری داخلی یا خارجی حاضر به شرکت در برنامه ها و پروژه ها نخواهد بود.”

رئیس جمهور افزود: اگر پول نداشته باشیم و به دلیل FATF نتوانیم با بانک های جهانی ارتباط برقرار کنیم ، در این صورت سرمایه کافی نخواهیم داشت و نمی توانیم پروژه های بزرگ را نهایی کنیم.

اثر مثبت قطع برق؛ تعطیلات 2 روز بود

علاوه بر معایب و اثرات مضر قطع برق در صنایع ، این رویداد نیز تأثیر مثبتی داشت و منجر به افزایش تعطیلات هفتگی شد. روز گذشته کابینه خدمات و سازمانهای دولتی در تهران و سراسر کشور را تصویب کرد که به دلیل کمبود برق از روز پنجشنبه تا پایان ماه اوت بسته شوند.

معاون مدیریت و توسعه منابع استاندار تهران نیز گفت: طبق گفته هیئت دولت ، به دلیل کمبود برق ، ساعت کار ادارات در استان تهران به 6.30 به 13.30 تغییر کرده است.

برای بیش از دو دهه ، برخی از اقتصاددانان پیشنهاد کرده اند تعطیلات هفتگی را به دو روز افزایش دهند تا بهره وری در اقتصاد افزایش یابد ، اما تاکنون این ایده مقاومت کرده است. حتی لایحه ارسال شده در این زمینه به مجلس نیز مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفت. “به نظر می رسد اجرای این مصوبه در طولانی مدت زمینه را برای رسمی شدن تعطیلات دو روزه فراهم می کند و این می تواند به افزایش درآمد صنعت گردشگری منجر شود.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید