اثرات تغذیه سالم بر سلامت + معرفی گروه های غذایی برای برنامه غذایی صحیح


در این مقاله درباره تاثیرات مثبت رژیم غذایی و تغذیه سالم بر سلامت جسم و روح مطالبی را بیان کرده ایم و سپس گروه های مفیدی از مواد غذایی را برای داشتن برنامه غذایی مناسب برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها معرفی کرده ایم.

اثر مثبت رژیم غذایی سالم و مناسب برای سلامت جسم و روح

تغذیه مناسب و رژیم غذایی مناسب همیشه می تواند شما را از بسیاری از بیماری ها محافظت کند. هر عضوی در بدن برای اینکه بتواند به خوبی کار کند و سلامت خود را تضمین کند به یک رژیم غذایی سالم نیاز دارد. باید گفت سلامتی بزرگترین ثروت هر فرد است به طوری که تحصیل به دلیل زندگی پر مشغله، عادات بد غذایی نادیده گرفته می شود و بسیاری از افراد تغذیه سالم را فراموش کرده اند.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای همه مهم است. فواید یک رژیم غذایی سالم همیشه باید در نظر گرفته شود.

رژیم غذایی و تغذیه سالم به چه معناست؟

رژیم غذایی سالم به معنای یک رژیم غذایی مناسب است که در رابطه با کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها متعادل باشد. غذای خوب بدن را قوی نگه می دارد و بیماری ها را از بدن دور می کند. با تغذیه خوب بدنی سالم و روحیه خوبی خواهید داشت. چربی های کافی نیز بخشی از یک رژیم غذایی سالم است که باید مصرف شود. خوردن غذای سالم به معنای پرهیز کامل از آن است پاستا، پیتزاسیب زمینی سرخ کرده و زیرا حاوی چربی های ناسالم و پر کالری است.

فواید رژیم غذایی سالم برای بدن

رژیم غذایی سالم فواید طولانی مدتی برای بدن دارد. استخوان ها، مغز، قلب، ذهن و کل سیستم به خوبی کار می کنند و سالم می مانند. در اینجا برخی از مزایای یک رژیم غذایی سالم آورده شده است.

رژیم غذایی سالم

انرژی

هر چیزی که وارد بدن می کنیم می سوزد و به انرژی و چربی تبدیل می شود. باید از غذاهای سرشار از چربی، قند و کربوهیدرات پرهیز کنید و از این غذاها برای کنترل نوسانات قند خون استفاده نکنید.

این به شما امکان می دهد همیشه قند خون ثابتی داشته باشید و انرژی خود را ثابت نگه دارید. وعده های غذایی مکرر و مکرر نیز به حفظ سطح انرژی در بدن و غذا خوردن کمک می کند صبحانه سالم بدن را در طول روز تقویت می کند.

استرس کمتر

یک رژیم غذایی خوب و سالم می تواند ذهن و بدن را پرورش دهد و وقتی ذهن و بدن به درستی کار کنند، فضای کمی برای آن باقی می ماند. فشار وجود دارد. حتی اگر استرس وجود داشته باشد، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند کمک کنند. این اسیدها از بدن در برابر نوسانات هورمون های استرس مانند کورتیزول محافظت می کنند. چای سیاه کورتیزول را پس از استرس کاهش می دهد و استرس را کاهش می دهد. منیزیم و ویتامین C موجود در اسفناج و مغزها می توانند این هورمون ها را کاهش دهند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. و استرس را در سطوح کنترل شده حفظ کنید.

بیشتر بخوانید  جهجه گل محمدی پس از پایان اعتصاب جنجالی / عکس

به تعویق انداختن علل پیری و پیری

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آب هستند، مانند سبزیجات و میوه ها، پوست را مرطوب، نرم و شاداب نگه می دارند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هستند و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و پوست را جوان نگه می دارند. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شود، پوست را تغذیه می کند و چین و چروک را کاهش می دهد.

سلامت عمومی بدن

یک رژیم غذایی سالم به کل بدن شما کمک می کند تا به درستی کار کند و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد تا در نهایت بیمار نشوید. با تغذیه خوب، همیشه قوی و پرانرژی خواهید بود.

زندگی طولانی

ذهن سال، قلب سالم، استرس کم، بیماری کمتر، تناسب اندام و همه این گزینه ها زندگی شما را سالم تر و شاداب تر می کند. یکی از فواید تغذیه خوب یکی است رژیم غذایی آن سالم هست.

قلب سالم

رژیم غذایی کم چرب، کم سدیم و کلسترول برای قلب مفید است. چربی های اشباع و ترانس، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، مارگارین و داری سرشار از چربی هستند و برای قلب مفید نیستند.

رژیم غذایی حاوی گوشت، سبزیجات، حبوبات و لبنیات کم چرب از قلب شما محافظت می کند.

استخوان ها و دندان های سالم

یک رژیم غذایی غنی از کلسیم می تواند به حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها کمک کند. ویتامین D به جذب ضعیف کلسیم کمک می کند، بنابراین جذب کافی ویتامین D نیز ضروری است. لبنیات کم چرب و غذاهای سالم مانند غلات کامل سرشار از کلسیم هستند.

مغز سالم

مغز تمام بدن را کنترل می کند. به همین دلیل تنظیم عملکرد مغز بسیار مهم است. تغذیه خوب می تواند جریان خون به مغز را بهبود بخشد، از سلول های مغز محافظت کند و در نهایت سلامت مغز را بهبود بخشد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک می کند تا انرژی کافی در مغز خود داشته باشید.

کنترل وزن

به جای خوردن چیپس، میوه ها و سبزیجاتی مانند هویج، خیار و چیپس می توانند به کاهش وزن و همچنین شکلات و نوشابه کمک کنند. رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به چاقی، اختلال عملکرد تیروئید و بیماری های مشابه را کاهش می دهد.

پس انداز کنید

غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل و باعث سلامت بدن می شوند و شما بیماری را تجربه نخواهید کرد. این غذاها به معنای هزینه کمتر است زیرا کمتر به پزشک مراجعه می کنید و می توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید  دادستان اصفهان پشت پرده ماجرای دختر دانش‌آموز اصفهانی را اعلام کرد

اشتهای کمتر

کاهش سطح قند خون می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم شود. پروتئین ها و کربوهیدرات ها سطح قند خون را برای کنترل تغییرات سریع تثبیت می کنند. هنگامی که رژیم غذایی سالمی داشته باشید، اشتهای شما برای غذاهای ناسالم مانند غذاهای ناسالم به تدریج کاهش می یابد. این به شما کمک می کند سبک زندگی سالمی داشته باشید.

غذای بد

خوردن غذاهای سالم در ابتدا برای کودک شما کمی دشوار است. بزرگسالان ممکن است در ابتدا فکر کنند که رژیم غذایی سالم سخت است، اما وقتی به این شیوه غذا خوردن عادت کنید، به سبزیجات و میوه ها علاقه مند می شوید و مثل قبل بد غذا نمی خورید.

لبخند سالم

وقتی غذای سالم می خورید دیگر مشکلی مانند دندان، بوی بد دهان ندارید و بیماری لثه هم نخواهید داشت. بدن برای حفظ، التیام و التیام به یک رژیم غذایی سالم نیاز دارد. اگر غذای شما خوب است، فقط راهی برای آسیب رساندن به خود شخص است، نتایج ممکن است فوری نباشد، اما در دراز مدت بسیار آشکار است.

تغذیه خوب به افراد کمک می کند احساس بهتری داشته باشند، سالم بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند. تغییر رژیم غذایی خود را شروع کنید، پس از مدت کوتاهی می توانید اثرات آن را بر روی جسم و روح خود مشاهده کنید.

رژیم غذایی سالم

سایر فواید تغذیه مناسب

اما یک رژیم غذایی و تغذیه خوب می تواند موارد زیر را نیز برای شما به ارمغان بیاورد:

انرژی مورد نیاز برای فعال ماندن در طول روز

برای رشد و ترمیم بدن خود به غذاهای متنوعی نیاز دارید که به شما کمک می کند سالم و قوی بمانید و از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان جلوگیری کنید. یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به شما در حفظ وزن ایده آل کمک کند. کمبود مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین ها، روی، آهن و سلنیوم می تواند بخش هایی از سیستم ایمنی را ضعیف کند.

دیابت نوع 2

داشتن وزن مناسب و رژیم غذایی متعادل، مصرف چربی های غیراشباع و فیبر می تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

سلامت قلب

یک رژیم غذایی سالم که در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی یافت می شود می تواند به حفظ فشار خون و کاهش سطح کلسترول خون کمک کند، که در نهایت به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند. فشار خون و کلسترول بالا می تواند نشانه نمک زیاد و چربی اشباع شده در رژیم غذایی شما باشد. خوردن یک وعده ماهی مانند سالمون و قزل آلا در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های چرب برای سلامت قلب مفید است.

بیشتر بخوانید  سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با کرونا تخصیص داد

خواب راحت

تغذیه خوب می تواند به خواب بهتر کمک کند.

اصول یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نگاه اول

اما برای داشتن یک برنامه غذایی سالم و سالم، باید این سه نکته را در نظر داشته باشید:

  • رژیم غذایی باید متعادل باشد: در هر گروه غذایی تا حد امکان واحدهای بیشتری بخورید.
  • رژیم غذایی باید متنوع باشد: غذاهای متنوعی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • رژیم غذایی باید متوسط ​​باشد: با مصرف متوسط ​​شیرینی ها، چربی ها و نمک می توانید از غذای مورد علاقه خود لذت ببرید.

رژیم متعادل چیست؟

رژیم غذایی متعادل به برنامه و رژیمی گفته می شود که تمام نیازهای موجود در شرایط مختلف فیزیولوژیکی را نام می برد. این بدان معناست که رژیم غذایی حاوی انواع غذاها از همه گروه ها است و باید در مقادیر مناسب مصرف شود. مردم برای سلامتی خود به همه گروه های غذایی نیاز دارند. غذاها به 5 گروه اصلی تقسیم می شوند که همه آنها در رژیم غذایی توصیه شده و باید مصرف شوند و عبارتند از:

  • گروه نان و غلات: که شامل انواع نان، نان سبوس دار، نان سنتی، برنج، ماکارونی و رشته، مواد و فرآورده های آماده به ویژه محصولات غلات کامل که دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی می باشد.
  • گروه سبزیجات: اینها شامل سبزیجات، کلم، هویج، نخود فرنگی، بادمجان، لوبیا سبز، قارچ، کاهو، کدو سبز و فلفل است. این گروه حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی مانند پتاسیم و مقدار فیبر غذایی و آب است.
  • گروه میوه: که شامل میوه ها، آب میوه های تازه و طبیعی، کمپوت میوه و میوه های خشک می شود. از غذاهای مهم این گروه می توان به ویتامین A، فیبر غذایی، مواد معدنی و آب اشاره کرد.
  • گروه شیر و فرآورده های شیر: این گروه شامل پنیر، ماست، پنیر و دوغ است. این گروه دارای مقدار زیادی کلسیم، پروتئین با کیفیت بالا، فسفر و مواد مغذی است.
  • گروه گوشت و جایگزین های آن: این گروه شامل گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گاو، گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، حبوبات مانند نخود و لوبیا و مغزها مانند بادام و فندق است که حاوی پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین های B6، B12 و نیاسین است.روی و منیزیم

مشاوره: در هر وعده غذایی باید حداقل از سه گروه غذایی استفاده کنید. بهتر است بین وعده های غذایی از میوه ها و مغزها مانند گردو، پسته و بادام استفاده کنید.

توجه: چربی ها، روغن ها، قندهای ساده و شیرینی ها در هیچ یک از گروه های غذایی اصلی وجود ندارند و ارزش غذایی ندارند. این غذاها می توانند انرژی زیادی تولید کنند، اما ویتامین ها و مواد مغذی قابل توجهی را در اختیار بدن قرار نمی دهند. تا جایی که می توانید نباید این غذاها را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید