اتیوپی پایان مرحله دوم طغیان سد Enahda را اعلام کرد / آیا تنش آبی در راه است؟ – اخبار آفریقا – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیموزیر آبیاری اتیوپی گفت که مرحله دوم آبگیری در سد النهدا امروز به پایان رسید.

شبکه الجزیره قطر روز دوشنبه با استناد به وزیر گفت: “ورودی دوم به معنای دریافت مقدار آب مورد نیاز برای تأمین انرژی توربین های سد است.”

همزمان با اعلام این خبر ، سرویس پایش سد اعلام کرد که تخلیه تدریجی آب از این سد آغاز شده است ، به طوری که سد آماده ذخیره آب باران های بالادست است.

مدیر پایش سد النهدا به الجزیره گفت که او اطلاعات کافی در مورد مسیر سد ندارد و کمبود اطلاعات در مورد آبگیری دوم این بخش را به اقدامات لازم سوق داد.

وی گفت: “بسیار مهم است که ما در مورد فرآیند آبگیری و راه اندازی این سد اطلاعات را رد و بدل کنیم.”

هنوز مشخص نیست که آیا این اظهارات و تخلیه تدریجی آب پشت سد به واقعیت بارندگی و پر شدن سد مربوط است یا این به دلیل نگرانی های روزافزون مصر و سودان در مورد ادامه کار است. سد.

تنش های آبی بین مصر به عنوان یک کشور پایین دست در رود نیل و تمدن های نوظهور در این کشور باستان به آب این رودخانه ، همراه با سودان بر سر سد اِناهدا در اتیوپی و دو دور مذاکره برای دستیابی به سازوکار قانونی بستگی دارد. منجر به تعیین حقوق آب و آبگیری سد می شود.

اختلاف سد النهدا از آنجا آغاز شد که دولت اتیوپی در سال 2011 طرحی را برای ساخت سد النهدا در یکی از شاخه های رود نیل و کشیدن آب سد آغاز کرد. رود نیل پس از عبور از سودان وارد مصر می شود و پس از طی مسافت طولانی به مدیترانه می ریزد و نقش بسیار مهمی در توسعه این کشورها به ویژه مصر دارد.

بیشتر بخوانید  پوتین بر آمادگی روسیه برای حمایت کامل از تاجیکستان تأکید می کند - اخبار اروپا - اخبار بین المللی تسنیم

بر اساس توافق نامه 1959 ، میزان تأمین آب مصر و سودان از رود نیل به ترتیب 55.5 و 18.5 میلیارد متر مکعب در سال است ، اما اکنون مصر برای آبیاری اراضی و مزایای خود به 80 میلیارد متر مکعب آب نیل نیاز دارد که بیشتر آنها برای کاشت و تولید است. این محصول به برنج تعلق دارد و مصر سالانه 4.5 میلیون تن برنج تولید می کند.

اختلاف حقوق آب نیل از آنجا آغاز شد که شش کشور عضو نیز خواستار افزایش حقوق آب نیل خود در سال 2010 شدند ، معروف به توافق نامه آنتیب. اما مصر و سودان با این توافق مخالفت کردند.

یک سال پس از اعلام توافق اولیه ، اتیوپی اعلام کرد که کار بر روی سد النهدا برای تولید برق را آغاز کرده است ، که سال گذشته تقریبا 70 درصد آن را تکمیل کرد و قصد دارد منابع آب خود را از ماه های آینده از سر بگیرد.

اتیوپی اصرار دارد این سد عظیم را در طول سال پر کند ، که در صورت اجرای آن ، مصر 27 میلیارد متر مربع از سهم سالانه خود یعنی نیمی از کل سهم رود نیل را از دست خواهد داد.

اگر اتیوپی بخواهد این سد را ظرف سه سال پر کند ، مصر 67٪ از زمین های قابل کشت خود را از دست می دهد و منجر به از دست دادن 21٪ نیروی کار مصر می شود. مصر پیشنهاد کرده است که سد النهدا برای مدت 21 سال پر شود که در صورت اجرای آن ، میزان تأمین آب مصر به میزان 3 میلیارد متر مکعب در سال کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  این شاسی‌بلند اتوماتیک ۶۰۰ میلیون تومان شد+ قیمت جدید انواع لیفان

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید