«ابهام» پاشنه آشیل تولیدات رسانه‌های ضدایرانی/ منبع موثق کجاست؟



آنچه دیگران می خوانند:



به گزارش خبر24 به نقل از مرکز شایعه شکن سایبری سراج. احتمالا در برخورد با اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه ها با ابهامات زیادی مواجه شده اید. ابهاماتی مانند نامشخص بودن زمان و مکان موضوع خبر، عدم اطلاع از منبعی که خبر از آن نقل شده و ….

رسانه‌های ضدایرانی به رهبری تلویزیون بین‌الملل سعودی-صهیونیستی از نظر سرعت و جامعیت اخبار پیشتاز هستند، این رسانه‌ها از جمله رسانه‌هایی هستند که اخبار جعلی را با تمرکز بر موضوعاتی که ابهام در آنها زیاد است منتشر می‌کنند. در واقع وجود ابهام در عناصر اخبار منتشر شده توسط رسانه های فارسی جرقه ای برای انتشار اخبار جعلی است.

روش های انتشار اخبار جعلی

با توجه به اینکه موضوعات مطرح شده در اخبار رسانه معاند عموماً دارای ابهامات خاصی است، یکی از راه های انتقال خبر به مخاطب در این رسانه ها استفاده از عبارت «نقل از منبع موثق» است; منبعی که هرگز ذکر نشده است. در حالی که هر رسانه ای می تواند اخباری منتشر کند و هر ادعایی داشته باشد; ممکن است به دلیل ابهام در ابعاد مختلف این اخبار، احتمال جعلی بودن آنها بسیار زیاد باشد.

رسانه های ضد ایرانی

استفاده از فیلم شهروند خبرنگار نیز از دیگر راهکارهای رسانه فارسی زبان است. استفاده از تکنیک های ویرایش، تبلیغات و استراتژی تعمیم یکی از مواردی است که در رابطه با ویدئوهای دریافتی انجام می شود. در هنگام انتشار این خبر از کلیدواژه های «ایراد شما» و «صدای شما» نیز برای جلب توجه مخاطب استفاده می شود. مثلاً ویدیویی را در نظر بگیرید که بدون مشخص کردن زمان و مکان خبر و فقط با اطلاعات محدود ادعا می‌کند و یا با ویرایش ویدیوهای منتشر شده در زمان‌ها یا مکان‌های مختلف اخباری را منتشر کنید.

بیشتر بخوانید  گزارش پلیس فدرال آلمان از وضعیت چشمگیر سیلاب - اخبار اروپا - اخبار بین المللی تسنیم

تیمی که تنها ماموریتش اخبار ویروسی است

پس از پرداختن به موضوعات مبهم خبری، نوبت به تیم انتشار اخبار رسید که فعالیت اصلی آنها در بستر شبکه اجتماعی توییتر است. مسیح علی نژاد که چند سالی در شبکه های مجازی به نام حمایت از زنان در کنار افرادی چون سیما ثابت، سینا ولی الله، پوریا زارعدی، فرداد فرحزاد، علی جوامناردی و … پیشتاز بوده است.

رسانه های ضد ایرانی

نکته قابل توجه در روند انتشار و خط کشی این افراد این است که مسئولیت انتشار تنها بر عهده تیم انتشارات است و زمانی که تکذیب یا خبر موثقی مبنی بر انتشار آن خبر منتشر می شود، هیچ واکنشی از سوی آنها مشاهده نمی شود. !

من در حال بررسی شایعات روزنامه هستم

در جدیدترین شایعات، موضوع اعتصاب کامیون داران مانور داده شده است. در متن این خبر هنگام انتشار فیلم شهروندخبرنگار آمده است: «اعتصاب کامیون داران در مرز مهران». این فیلم توسط فردی گرفته شده است که با نشان دادن چند کامیون در جاده مدعی است رانندگان کامیون دو روز است در مرز مهران اعتصاب کرده اند.

رسانه های ضد ایرانی

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد پس از 20 روز تعطیلی پیاده روی اربعین، صادرات از سر گرفته شده و مشکلی برای تردد کامیون ها از مرز مهران وجود ندارد.

رسانه های ضد ایرانی

در این شایعه اعتصاب کامیون داران در مرز مهران تنها با استناد به فیلمی به دست آمده از شهروندخبرنگار مطرح شد و موضوع را به اتفاقات اخیر کشور نسبت داد.

صید ماهی از آب گل آلود مخاطب را خسته می کند

به گزارش مرکز شایعه گویی سایبری سراج، از آنجایی که تاثیر رسانه بر مخاطب بین سه تا پنج ثانیه تخمین زده می شود، پوشش موضوعات مبهم و نادرست در رسانه های فارسی زبان بهترین راه برای رسیدن به اهداف آن است. این رسانه ها با توجه به اینکه اکثریت مخاطبان خود را مردم عادی تشکیل می دهند و با علم به اینکه مخاطب در فضای مجازی حوصله سر رفته، عجله دارد و وقت ندارد، از روش انتشار اخبار جعلی استفاده می کنند و از این طریق به نتیجه می رسند. اهداف مورد نظر تعیین شده توسط اتاق های کنترل.

بیشتر بخوانید  طرح جدید فروش لاماری ایما / عرضه تا 5 درصد طرح های قبلی

دیدگاهتان را بنویسید