اساسنامه فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران توسط هیئت امنا تصویب شده است ، در حالی که مطالعه دقیق مواد و بندهای مختلف آن ابهامات ، موضوعات و چالش های مختلفی را در قلب آن قرار می دهد و در صورت اثبات مشکلات موجود ، مسیر قانونی باید اصلاح شود.
به گزارش ایسنا ، شورای وزیران اساسنامه فدراسیون های ورزش آماتوری جمهوری اسلامی ایران را در جلسه ای در 5 اکتبر 1998 به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با استناد به ماده 11 (11) قانون تصویب کرد. در فهرست مitutionsسسات عمومی غیردولتی مصوب 1373
اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییر در کمیته اجتماعی کابینه و طرح کمیته اجرای قانون مجلس در اکتبر 1998 تصویب شد و در دسامبر همان سال برای اظهار نظر نهایی به هیئت امنا ارجاع شد و تصویب. برای اطلاع از اجرای این امر به دولت ، اما حدود 20 ماه طول کشید تا سرانجام در روز شنبه 3 ژوئیه ، سخنگوی هیئت امنا اعلام کرد که در روز چهارشنبه ، 30 ژوئیه 1400 ، اساسنامه فدراسیون های ورزش آماتور جمهوری اسلامی ایران مورد بازنگری قرار گرفت و برخلاف قانون و قانون مقدس بود. دلیل مشخصی برای تأیید این مورد در هیئت امنا وجود ندارد.
طبق این اساسنامه ، فدراسیون های ورزش آماتور جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیردولتی عمومی با شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری برای یک دوره نامحدود فعالیت و به عنوان بالاترین نهاد ذی صلاح مسئول ورزش / ورزش شناخته شده توسط وزارت ورزش و جوانان. کمیته المپیک و کمیته ملی پارالمپیک (فقط در رشته های مرتبط) برای کار مطابق با منشور المپیک و مطابقت با قوانین و مقررات مربوطه تحت این اساسنامه.
با توجه به اساسنامه فدراسیون های ورزش آماتور جمهوری اسلامی ایران که اخیراً در هیئت امنا تصویب شده است ، اما ابهامات و چالش های مختلفی وجود دارد که باید صریح و واضح برطرف شوند و در صورت شناسایی مشکلات ، اصلاح شوند و تغییر کرد تغییرات – در اسرع وقت پس از طی مراحل قانونی تصویب شد.
ابهامات زیر در مواد و بندهای مختلف این اساسنامه آورده شده و ذکر شده است:
ماده 13 بحث برانگیزترین و چالش برانگیزترین قسمت اساسنامه
ماده 13 اساسنامه فدراسیون های ورزش آماتور جمهوری اسلامی ایران یکی از بحث برانگیزترین مواد این اساسنامه است که ابهامات بسیاری را در دل خود جای داده است. در رابطه با این مقاله اعلام شد که مجمع عمومی عالی ترین نهاد تصمیم گیرنده فدراسیون است.
ریاست مجمع عمومی فدراسیون مشخص نیست!
در این مقاله به صراحت مشخص نشده است که چه کسی مسئول مجمع عمومی فدراسیون ورزش است؟ در تبصره 1 ماده 13 آمده است كه اگر رئیس فدراسیون بركنار یا استعفا داده شود ، یا بیش از سه ماه غایب باشد یا طبق آرای مقامات ذی صلاح به كار خود ادامه دهد ، رئیس مجمع می تواند رئیس را تعیین كند. فدراسیون تا زمان تشکیل. (حداکثر ظرف شش ماه)
اساسنامه درمورد اینکه چه کسی رئیس مجمع است و نحوه انتخاب وی سکوت کرده و این مسئله می تواند به تفسیرهای مختلف منجر شود و چالش برانگیز باشد!
رئیس شورای ولایتی حق رأی گرفت!
در بند 5 این ماده ، رئیس شورای استان حق شرکت در جلسه را دارد و حق رأی دارد ، مسئله ای که قبلاً وجود نداشت! بنابراین ، طبق اساسنامه جدید ، رئیس شورای ولایتی حق رأی دارد و می تواند بر سرنوشت انتخابات فدراسیون ورزش تأثیر بگذارد.
ابهامات عجیب درباره تعداد مدیران اجرایی باشگاه ها!
در بند 6 آمده است که مدیران اجرایی باشگاه های شرکت کننده در بالاترین سطح مسابقات باشگاه های مردان کشور و در غیاب هیچ یک از اعضای هیئت مدیره به عنوان نماینده مدیر اجرایی ، و بند 7 بیان می کند که مدیران اجرایی پنج باشگاه برتر دارای بالاترین سطح مسابقات باشگاهی هستند. زنان در کشور و در صورت عدم حضور هر یک از اعضای هیئت مدیره توسط مدیر عامل معرفی می شوند و در میان زنان عضو جلسه خواهند بود.
موضوعی که در این زمینه باید به آن توجه شود تعیین نکردن سقف و تعداد سران باشگاه مردان است. س Anotherال دیگر این است که چرا هیچ محدودیتی برای مردان وجود ندارد ، اما برای زنان؟
شمشیری دو لبه برای حق رای شهرداری!
در بند 12 این ماده ، شهردار شهر فدراسیون یا نماینده مجاز وی حق رأی دارد و می تواند در مجمع رأی دهد. این مانند یک شمشیر دو لبه است که از طرف مثبت باعث جلب مشارکت شهرداری ها می شود و از طرف منفی می تواند نقطه عطفی ایجاد کند و در حالی که ماموریت شهرداری ها ورزش های همگانی و مدنی است ، آنها را در مسیر درست قرار می دهد . ورزش های قهرمان باید هدایت کنند زیرا آنها در جلسات بیش از 40 فدراسیون ورزشی در زمینه قهرمانی رای خواهند داشت.
فرصت ترتیب افراد در 3 کمیته برای دریافت 12 رای از رئیس فعلی!
بند 13 ماده 13 بیان می کند که سه ورزشکار مرد و سه ورزشکار زن توسط کمیته ورزشکاران فدرال مربوطه انتخاب می شوند ، در بند 14 دو مربی مرد فعال و دو مربی زن فعال توسط کمیته مربیان فدرال مربوطه انتخاب می شوند. و در بند 15 قاضی مرد فعال و یک قاضی زن فعال توسط هیئت داوران فدراسیون مربوطه در جلسه انتخاب می شوند.
بنابراین ، در مورد بندهای 13 ، 14 و 15 ، در مجموع 12 رأی وجود دارد که طبق تبصره 2 ماده 13 دستورالعمل نحوه ایجاد کمیته های موضوع بندهای 14 ، 15 و 16 این ماده مطابق با قوانین و مقررات مربوط به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی. به آنها اطلاع داده خواهد شد. مشکلی که می تواند آرا relevant مربوطه را در سبد رئیس فعلی فدراسیون قرار دهد ، زیرا کمیسیون های مربوطه براساس نظر رئیس فعلی فدراسیون قابل انتخاب هستند.
بنابراین بندهای مربوط تحت اختیار رئیس فعلی فدراسیون های ورزشی توازن قوا را بر هم می زند و ممکن است در تعیین آرا votes مثر باشد.
ماده 14 و ابهام درمورد مقامات مربوطه
در این مقاله وظایف و اختیارات مجمع عمومی مطرح شده است. در بند 3 ماده 14 آمده است: پیشنهاد اصلاح اساسنامه ارگانهای مربوطه برای تصویب قانونی. بندي كه مقامات مربوطه در آن روشن نيستند.
در بند 4 این ماده همچنین آمده است که تصویب آیین نامه ، دستورالعمل ها و مقررات مربوط به اعمال اساسنامه مطابق با قوانین و مقررات مربوطه است.
طبق قانون اهداف ، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان ، یکی از وظایف این وزارتخانه نظارت بر کار فدراسیون های ورزشی است ، سوالی که در رابطه با این بند مطرح می شود این است که اگر مجمع عمومی از فدراسیون می خواست مشکل مختلفی را در نظر بگیرد. اینکه براساس چه مکانیسمی از وزارت ورزش و جوانان تأیید شود؟
بنابراین بند مربوط ممکن است چالش برانگیز باشد و فدراسیون ها می توانند آیین نامه ها و دستورالعمل هایی را خلاف نظر وزارت ورزش و جوانان تصویب کنند.
ماده 19 و ابهام در مورد اصطلاح “تمام وقت” به جای “کار”
در ماده 19 اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتور آمده است که عضویت در هیئت مدیره و مجمع فدراسیون تمام وقت نیست و فقط حق حضور در جلسات و حق مأموریت مطابق با بودجه و مالی است. مفاد
در تفسیر این ماده همچنین آمده است که رئیس ، دبیرکل و خزانه دار فدراسیون دارای وظایف و مسئولیت های اجرایی تمام وقت در مفاد این اساسنامه هستند و از شمول این ماده مستثنی هستند.
در رابطه با این بند ، صراحتاً بیان نشده است که آیا کار تمام وقت کار است؟ موضوعی که ممکن است با توجه به فعالیت بازنشستگان و کارکنان مبهم باشد ، در حالی که این موضوع به صراحت قابل شناسایی است و اعلام می شود که رئیس جمهور ، دبیرکل و خزانه دار شغل محسوب می شوند.
ماده 22 و ابهامات مربوط به 5 سال تجربه مدیریتی و اجرایی مربوط به ورزش
در ماده 22 كه به شرايط داوطلبان رياست فدراسيون پرداخته شده است ، عنوان شده است كه آنها حداقل داراي مدرك ليسانس و 5 سال سابقه مديريتي و اجرايي مربوط به ورزش و تربيت بدني هستند.
اول از همه ، درجه در اساسنامه جدید از کارشناسی ارشد به لیسانس تغییر کرده است و ابهامات مختلفی در مورد 5 سال تجربه مدیریتی وجود دارد. دوم اینکه ملاک سابقه مدیریت چیست؟ زیرا از کار در کمیته شهر تا سمت وزیر ورزش و جوانان را می توان رهبری اجرایی دانست.
بنابراین ، در مورد پیشینه مدیریتی و اجرایی مربوط به ورزش ابهام وجود دارد و به صراحت روشن نیست.
فرصت استفاده از بازنشستگان و دو شغل در شورای ورزش استان ها!
نکته بسیار مهم دیگر به ماده 34 اساسنامه فدراسیون های ورزش آماتور جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که می گوید هیئت های ورزشی استان های کشور ، یک سازمان غیردولتی با یک دوره فعالیت نامحدود به عنوان استان و توسط فدراسیون شناخته شده یا شناخته شده است که طبق قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می کند.
این ماده از اصطلاح “سازمان غیردولتی” استفاده می کند و از کلمه “عمومی” استفاده نمی کند ، بر اساس آن شوراهای استانی می توانند قانون منع بکارگیری دو شغل غیر از مستمری بگیران را ترک کنند. همچنین استفاده کنید.
همچنین نحوه برخورد اساسنامه های مربوطه با فدراسیون های ورزشی به عنوان “یک سازمان عمومی غیردولتی” بسیار جالب توجه است ، اما هیئت های ورزشی استان های کشور شخصیت متفاوتی دارند و خود را “یک سازمان غیردولتی” معرفی می کنند.
اخرین حرف
اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتور جمهوری اسلامی ایران علیرغم ابهامات فراوان زمینه های مداخله تفسیری و سلیقه ای در ورزش کشور را فراهم می کند و از طرف دیگر فدراسیون های ورزشی اجازه می دهد که فعالیت های رئیس جمهور و برخی از اعضا را ادامه داده و ادامه دهند فدراسیون ، شیطنت ها و اقداماتی در حال انجام است که منجر به ایجاد چالش های زیادی در زمینه ورزش در کشور می شود و احتمال ایجاد مشکلات زیادی در عرصه بین المللی در آینده دور از انتظار نیست.
انتهای پیام