آینده خودروهای خارجی در دولت اصلی ؛ آیا واردات رایگان خواهد بود؟


به گفته یک کارشناس صنعت خودرو ، اگر واردات خودرو آزاد شود ، درآمد دولت از مالیات و عوارض بسیار چشمگیر خواهد بود.

طبق گزارش ها صبحگاه به گزارش فرارو ، مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، با تأکید بر اینکه واردات خودروهای خارجی در دولت آینده آزاد می شود ، گفت: به احتمال زیاد پس از تشکیل دولت جدید امکان واردات خودرو وجود دارد به دو دلیل “اول ، دولت بعدی به دنبال افزایش رضایت عمومی و جلب این خواهد بود كه آزادسازی واردات خودرو می تواند گام بسیار مهمی باشد و این منجر به رفع ممنوعیت واردات خواهد شد.

وی افزود: دوم اینکه ، برای ساماندهی بازار خودرو ، باید واردات آزاد باشد ، زیرا صنعت خودروی ایران در حال حاضر انحصاری و غیرقابل رقابت است ، در چنین فضایی در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو هستیم. “

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه آزادسازی واردات این کار را نمی کند ، گفت: “وقتی می خواهیم خودرو وارد کنیم ، باید هزینه های زیادی ، 40٪ عوارض و مالیات ، 80٪ حقوق ورودی ، 10٪ هزینه پرداخت کنیم”. قیمت های پایین تر. این شماره گذاری 5 درصد هزینه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش است در حالی که اگر 10 درصد سود وارد کننده را در نظر بگیریم می بینیم که قیمت خودرو حداقل به قیمت حداقل 22 هزار تن کاهش نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید: قیمت مسکن کجا می رود؟

جهت قیمت در بازار خودروهای وارداتی

فربد زاوه ، متخصص صنعت خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودروهای وارداتی در کما است ، گفت: در سه هفته گذشته ، نمایشگاه های اتومبیل به دلیل شرایط تاج تعطیل شده اند و عملا خرید و فروش در این کشور انجام نشده است. بازار. به دلیل افزایش قیمت خیره کننده خودروهای وارداتی به پایین ترین سطح در سال گذشته رسیده است.

بیشتر بخوانید  دوازده زنگ‌ خطر میگرن | علت میگرن چیست؟

وی افزود: در حال حاضر خریداران بالقوه خودروهای وارداتی در بازار زیاد نیستند. از طرف دیگر فروشندگان عجله ای برای فروش خودروهای خود مانند چند ماه گذشته ندارند. آنها منتظر احیای برجام هستند ، نرخ ها و سیاست های اقتصادی دولت آینده. “آنها باید تصمیم بگیرند که آیا زمان مناسب برای فروش اتومبیل خود است یا تا زمانی که قیمت ها دوباره افزایش یابد ، دست به دست هم می دهند.

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی از سال 1996 حداقل 12 برابر افزایش یافته است خاطرنشان کرد: نرخ رشد قیمت برخی از مدل های بنز ، ب ام و ، لامبورگینی و 4 به 20 برابر رسیده است ، در حالی که برای خودروهای دارای تولید داخلی ، رشد قیمت حدود 6 تا 7 برابر بود. در این راستا ممنوعیت واردات خودرو و کمبود عرضه در بازار همراه با افزایش چشمگیر قیمت دلار ، دو دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی است.

تکلیف بازار خودروهای وارداتی با برجام تعیین می شود

زاوه با تأکید بر اینکه احیای برجام یا سقوط بازار خودروهای وارداتی تعیین تکلیف می کند ، اظهار داشت: کشور در این وضعیت قرار دارد. “این کشور می تواند به دارایی های ارزی مسدود شده خود در سایر کشورها دسترسی پیدا کند که این باعث افزایش درآمد ارزی کشور می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی اگر واردات خودرو آزاد شود ، درآمد دولت از مالیات و عوارض بسیار چشمگیر خواهد بود. اما اگر برجام به هر دلیلی شکست بخورد و مذاکرات فرسایش یابد ، واردات به دلیل کمبود ارز و محدودیت های مالی ممنوع خواهد بود ، در این صورت قیمت خودروهای وارداتی به طور حتم با شوک و افزایش جدیدی روبرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید  سامان قدوس با دمپایی پلاستیکی در جشن خداحافظی باشکوه! + ویدیو

این کارشناس خودرو ادامه داد: در این شرایط دولت برای جلوگیری از افزایش تورم و قیمت کالاهای مختلف در بازار باید سیاست های قراردادی را در دستور کار خود قرار دهد ، اشتباهی که دولت روحانی در این زمینه مرتکب شد این بود که پس از خروج ترامپ از برجام “به جای سیاست های قراردادی ، دولت سیاست های گسترده ای را در زمینه بودجه و بودجه دنبال می کند و نتیجه چنین اشتباهی وضعیتی است که امروز می بینید.

وی گفت: دولت ابراهیم رئیسی اما اگر نتیجه ای برای كنترل تورم حاصل نشود ، باید سیاست های سختگیرانه و سختگیرانه ای را اتخاذ كند ، در چنین شرایطی البته تولید خودرو كاهش می یابد و با كاهش عرضه ، قیمت خودرو نیز كاهش می یابد . “اما تورم اصلی ، به ویژه غذا و نیازهای اجتماعی ، کنترل خواهد شد. باید دید دولت سیزدهم در این معضل به کدام سمت پیش می رود.

دیدگاهتان را بنویسید