آیا ۵ خرداد سال ۱۳۹۸ تعطیل است یا ۶ خرداد ؟



5 خرداد تعطیل است یا 6 خرداد ؟


امسال به علت اینکه شروع ماه رمضان در تقویم اشتباه تخمین زده شده بود، مناسبت های رسمی یک روز جابه جا خواهند شد. برای مثال، روز شهادت حضرت علی (ع) که برابر با 21 رمضان است در تقویم، روز یکشنبه 5 خرداد مشخص شده بود اما یک روز جابه جا شد و الان 6 خرداد تعطیل است.


« 6 خرداد 98 به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) تعطیل رسمی است»


تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) در تقویم 98


دوشنبه، ۶ خرداد


۱۳۹۸/۰۳/۰۶


تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) به قمری


الاثنین‬، ٢١ رمضان


۱۴۴۰/۰۹/۲۱


تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) به میلادی


Monday, May 27


2019/05/27


6 خرداد تعطیل است


چرا تاریخ شهادت حضرت علی در تقویم شمسی جا به جا شد ؟


براساس تقویم سال ۱۳۹۸ شروع ماه مبارک رمضان روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه بود، اما با توجه به اینکه هلال ماه در روز ۲۹ ماه شعبان مطابق با ۱۵ اردیبهشت‌ماه رویت نشد، از سوی ستاد استهلال اعلام شد که شروع ماه مبارک رمضان از روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت خواهد بود و ماه شعبان نیز ۳۰ روز کامل است.


بر اساس این اعلام ماه مبارک رمضان از روز ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز شد، اما با توجه به تاخیر در شروع این ماه مبارک تغییراتی در تقویم شمسی ایجاد شد و تاریخ قمری در تقویم یک روز جابجا شد، برهمین اساس نیز زمان شب‌های قدر و شب شهادت امام علی(ع) نیز تغییر کرده و یک روز جابجا شده است، از همین‌رو روز شهادت امام علی (ع) که در تقویم تعطیل رسمی است از یکشنبه ۵ خرداد به روز دوشنبه ۶ خرداد موکول شده است.

بیشتر بخوانید  اریترونیوم


حجت‌الاسلام علیرضا موحدی‌نژاد (رئیس ستاد استهلال دفتر رهبری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعطیلی روز شهادت امام علی (ع) که مصادف با بیست و یکم ماه رمضان است، گفت: مرکز تقویم در خصوص تغییر تعطیلی روز ۵ خرداد که مصادف با شهادت امام علی (ع) بود، اطلاعیه‌ای را صادر کرده است.


وی ادامه داد: قطعا وقتی در اعلام رسمی تغییر در اول ماه رمضان اعلام می‌شود، یعنی ماه قمری تغییر کرده است و طبیعتا زمان ۲۱ ماه مبارک رمضان نیز تغییر می‌کند و تعطیلی رسمی که به مناسب شهادت حضرت علی (ع) نیز در تقویم مشخص شده است با توجه به تغییر ماه قمری تغییر خواهد کرد و این حتی نیازی به اعلام ندارد.


گفتنی است مرکز تقویم در اطلاعیه‌ای تغییرات ایجاد شده در ماه مبارک رمضان را اعلام کرده است، که به شرح زیر است:


تغییر ماه مبارک رمضان ١٤٤٠ هجری قمری در تقویم سال ١٣٩٨ هجری شمسی با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان، یک روز دیرتر نسبت به استخراج مرکز تقویم آغاز شد، روز سه شنبه ١٧ اردیبهشت ١٣٩٨ هجری شمسی مطابق ١ رمضان ١٤٤٠ هجری قمری است.


بنابراین، روز دوشنبه ٦خرداد ١٣٩٨ هجری شمسی مطابق با ٢١رمضان ١٤٤٠ هجری قمری است که مصادف با شهادت حضرت امام علی علیه السلام و تعطیل است. شایان ذکر است که تعطیلات دیگر سال تغییر نمی‌کند. برای مشاهده تقویم اصلاح شده به پیوند زیر مراجعه کنید.


تقویم قمری چیست ؟


گاه‌شماری هجری قمری، گاه‌شماری براساس چرخش ماه است که توسط مسلمانان و نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی به عنوان سالنمای مذهبی یا در مواردی سال نمای مدنی استفاده می‌شود. از این سال نما در بسیاری از آیین‌های اسلامی، از قبیل روزه، حج، تعیین ماه‌های حرام، و عزاداری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  خواص دارویی عقیق یمن


در زمان خلافت عمر بن خطاب، خلیفه دوم برای اداره ممالک مفتوحه با کمک دبیران ایرانی اقدام به تأسیس دیوانخانه به سبک ساسانی نمود از اولین اقدامات دبیران ایجاد مبدأ گاه شماری برای سررسید باژ و گزیه (بعدها باج و خراج و جزینه) به تقلید از مبدأ تاریخ یزدجردی بود برای همین تاریخ هجرت پیامبر اسلام جایگزین تاریخ تاجگذاری شاه ساسانی شد که ۱۶ سال با هم اختلاف داشتند. گاه اجمالاً از آن به عنوان تقویم قمری نیز یاد می‌شود.


قبل از جهانی شدن گاه‌ شماری میلادی در بسیاری از کشورهای اسلامی و رسمی شدن گاه‌ شماری هجری خورشیدی در ایران و افغانستان، سالنمای هجری قمری سالنمای اصلی سرزمین‌های اسلامی بود و وقایع تاریخی در اکثر قریب به اتفاق موارد با این گاه‌ شماری ثبت می‌شد.


جا به جا شدن تاریخ شهادت حضرت علی در تقویم 98


در این گاه‌ شماری هر سال ۱۲ ماه دارد که هر کدام با توجه به ماه هلالی ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه هستند. ماه هلالی یک دور چرخش کره ماه بر مدار خود مابین فاصله زمانی مشاهده دو هلال ماه است که طول متوسط آن ۲۹٬۵۳۰۵۹ روز (۲۹روز و ۱۲ساعت و ۴۴دقیقه و ۲٬۷۸ثانیه) می‌باشد.


با توجه به طول سال قمری حقیقی (مجموع ۱۲ماه هلالی) برابر ۳۵۴٬۳۶۷۰۸ روز (۳۵۴روز و ۸ساعت و ۳۵٬۷۱۲ثانیه)، سال تقویمی آن ۳۵۴ روزه (در سال‌های عادی) یا ۳۵۵ روزه (در سال‌های کبیسه) است.


ماه‌های این گاه‌شماری به‌ ترتیب عبارتند از: محرم، صفر، ربیع‌الاول، ربیع‌الثانی، جمادی‌الاول، جمادی‌الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده، و ذیحجه.

بیشتر بخوانید  لیست شعب نوین چرم در تهران به همراه آدرس و تلفن


روز اول هر ماه در این گاه‌شماری معمولاً بر اساس مشاهده یا پیش‌بینی مشاهده‌پذیری هلال ماه نو در شامگاه روز ۲۹ یا ۳۰ ماه قبل، که آن را استهلال می‌نامند، تعیین می‌شود. این گاه‌شماری با توجه به شیوه‌های مختلف تعیین اول ماه و تعداد روزهای ماه هر سال با عناوین گاه‌شماری هجری قمری هلالی، قراردادی و ام‌القری شناخته می‌شود.


«بنابراین اگر هلال ماه دیرتر یا زودتر دیده شود شروع ماه جابه جا خواهد شد و تطابق تخمین زده شده خود را با تقویم شمسی از دست می دهد. به همین علت هم شهادت حضرت علی در تقویم امسال جا به جا شد»


6 خرداد تعطیل است یا 5 خرداد


بیشتر بخوانید:


تاریخ دقیق شب های قدر در تقویم ۹۸ چه روزهایی است ؟


تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) در تقویم سال ۹۸ چه روزی است ؟


تاریخ دقیق ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام در تقویم ۹۸


دیدگاهتان را بنویسید