مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا گل رز همان گل محمدی است یا متفاوت است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گل رز از خانواده روزاسه است و بیش از هزار گونه مختلف دارد که ۱۳ گونه آن در ایران کاشته و برداشت می شود. اولین گل رز در زمان جنگ های صلیبی توسط جنگجویی به نام رابرت دی بری از شهر شام سوریه به اروپا آورده شد، بنابراین در اروپا گل محمدی را به گل رز دمشق می شناسند. نام دیگر گل رز رز دمشق است و قدمتی طولانی دارد.
در قرن هجدهم در زمان ناپلئون بناپارت و لویی چهاردهم، این گل جایگاه ویژه ای در طبقه اشراف پیدا کرد و گل سلطنتی نامیده شد. در آن زمان، ژوزفین، همسر ناپلئون، علاقه زیادی به گل و باغبانی پیدا کرد و با کمک لقاح مصنوعی، انواع گل رز را پرورش داد و به همین دلیل به او لقب نگهبان گل رز را دادند.


پروفایل رز

گل رز مانند درختچه رشد می کند و دارای برگ های کوچک تا ارتفاع 2 متر است. شاخه های این گل زیبا پوشیده از خارهای زیادی است. این درختچه از اردیبهشت تا اوایل تیر شروع به شکوفه دادن می کند و رنگ های متفاوتی از روشن تا قرمز دارد. گل رز در مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک. بهتر رشد می کند. کاشت گل رز در ایران به دوره هخامنشیان و صفویان برمی گردد. استان های فارس و کرمان از اولین استان هایی بودند که در آن زمان گل رز کشت کردند. اما امروزه مزارع گل رز در استان های اصفهان، مرکزی، سمنان و آذربایجان شرقی وجود دارد و شهر کاشان یکی از بزرگ ترین مناطق کاشت و برداشت گل رز و تهیه محصولات این گل معطر در ایران است.


تفاوت گل رز و گل محمدی

تفاوت گل رز و گل محمدی

آیا گل رز همان گل محمدی است؟! این یک سوال رایج است که برای دانستن تفاوت بین گل رز و گل رز پرسیده می شود. برخی فکر می کنند که گل رز با گل محمدی فرق دارد. این یک تصور غلط است; گل رز گل سرخی است که در ایران به گل محمدی معروف است.


ترکیبات گل رز

خواص گل رز منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، پلی فنول ها و ویتامین هایی مانند A، B، C و K است!


محصولات گل رز

برای بهره مندی از خواص رزماری، محصولات زیادی از رزماری قرمز یا رزماری تهیه می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • آفرین
  • مربای گل رز
  • شربت گل رز
  • اسانس گل رز
  • روغن گل رز
  • چای گل رز و چای گل رز
  • گل رز خشک شده

از جمله فعالان عرصه عطر گل رز می توان به ایران، افغانستان، ترکیه و عربستان اشاره کرد و سالانه چندین لیتر اسانس گلاب و گل رز از ایران به کشورهای عربی، فرانسه و انگلیس صادر می شود.

خواص گل رز برای پوست و مو

گل رز گل محمدی است که خواص درمانی و زیبایی بی شماری دارد که دانشمندان و پزشکان طب سنتی از دیرباز به آن توجه داشته اند. در این مطلب شما را با خواص گل رز آشنا می کنیم.

از خواص بی نظیر گل رز برای درمان شوره سر و درماتیت استفاده کنید و این مشکل را برای همیشه حل کنید. گل محمدی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود خشکی پوست سر را درمان کرده و شوره سر را از بین می برد.

باید بخوانید:


  • مومیایی موی طبیعی

برای داشتن موهایی نرم، ملایم و در عین حال خوشبو از ترکیب رزماری با روغن نارگیل استفاده کنید و به عنوان ماسک مو استفاده کنید.


  • کنترل چربی پوست سر

از دیگر خواص گل رز یا رزماری برای مو می توان به کنترل چربی پوست سر و مو اشاره کرد. از خواص گل رز برای از بین بردن چربی موها و داشتن موهایی سالم با رشد بالا غافل نشوید.


  • تونیک طبیعی پوست

گل سرخ دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که به پاکسازی پوست از تمام میکروب ها و آلودگی ها کمک می کند، چربی های اضافی پوست را از بین می برد و یک پاک کننده یا مقوی طبیعی برای پوست است.


  • مرطوب کننده پوست

گلاب به حفظ رطوبت و آبرسانی پوست کمک می کند و با آبرسانی به پوست خشکی را از بین می برد. برای استفاده از این خاصیت شگفت انگیز می توانید از روغن گل رز یا چای گل رز استفاده کنید.


  • لایه بردار پوست

گلبرگ های زیبا و معطر گل رز سلول های مرده پوست را از بین می برند و می توان از آنها به عنوان لایه بردار طبیعی و لایه بردار در خانه استفاده کرد.


آیا گل رز همان گل محمدی است؟

گل رز منبعی غنی از ویتامین های ضروری برای پوست مانند ویتامین A و ویتامین E است. آنتی اکسیدان های موجود در رزماری با آبرسانی به پوست و ساخت کلاژن به جوانسازی پوست و رفع چین و چروک کمک می کند. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، چای رزماری بنوشید یا از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.


  • درمان جوش و آکنه

یکی از دلایل ایجاد جوش و آکنه روی پوست منافذ باز پوست است. اگر منافذ پوست باز باشد؛ عفونت به سلول ها نفوذ می کند و باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. برای از بین بردن جوش ها و پوست چرب می توانید از چای گل رز یا گلاب برای پوست خود استفاده کنید.


  • التهاب پوست را از بین می برد

برای رفع التهاب روی پوست و التیام هر چه سریعتر زخم ها از دمنوش گل محمدی استفاده کنید و صورت خود را روزانه با آن بشویید. می توانید از گلاب برای شستشو نیز استفاده کنید.


  • مرطوب کننده لب ها و رفع سیاهی دور چشم

یک ماسک طبیعی در خانه درست کنید تا لب هایتان را نرم کرده و از لایه برداری آن ها جلوگیری کنید. مخلوط پودر گل رز و عسل را به عنوان ماسک روی لب ها بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید. از چای گل رز برای روشن کردن پوست و رفع سیاهی دور چشم نیز استفاده می شود.

خواص گل رز برای خانم ها


قاعدگی زنان

مصرف دمنوش گل رز یا دمنوش گل رز برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار مناسب است. نوشیدن چای گل رز قبل از قاعدگی به کاهش گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی و بهبود خلق و خوی زنان کمک می کند.


یائسگی

زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند علائمی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و بسیاری از علائم دیگر را تجربه می کنند. چای گل رز و دمنوش گل رز به کاهش این علائم کمک می کند و این دوره را برای خانم ها قابل تحمل تر می کند.


بارداری

گل رز سرشار از ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های گروه B، منگنز و پتاسیم است. همه این مواد معدنی و ویتامین ها برای سیستم ایمنی مادر بسیار مفید هستند و به جذب بیشتر آهن و کلسیم کمک می کنند. همچنین از بیماری های مادر و جنین جلوگیری می کند.


عفونت مثانه

از دیگر خواص گل رز رفع التهاب و عفونت است. گل سرخ حاوی بتاکاروتن، بیوفلاونوئید، تانن و پکتین است که برای درمان عفونت مثانه و مجاری ادراری بسیار مفید است.

خواص گل رز برای اندام های داخلی

مصرف دمنوش گل رز، گلاب و گلاب برای پاکسازی کبد و دفع صفرا از بدن بسیار موثر است. از این چای برای سم زدایی بدن استفاده کنید.

گلاب خاصیت ضد میکروبی دارد، باکتری های روده را از بین می برد و التهاب روده را از بین می برد. گلاب ملین است و به درمان یبوست و هموروئید کمک می کند.

رزماری یک ادرارآور طبیعی است و به دفع سموم بدن از طریق کلیه ها کمک می کند. عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند.


 رز سرخ ایاگل محمدی

خواص گل رز برای درمان بیماری ها


تب

از گلاب برای کاهش دمای بدن و جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن استفاده کنید. گل محمدی خاصیت ضد التهابی دارد و می توان از آن برای تب استفاده کرد.


سرد

ویتامین C موجود در گل رز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این خاصیت باعث شده است که مصرف گل رز به صورت چای یا چای در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و از بین بردن عفونت های بدن موثر باشد. مصرف جوشانده رزماری برای رفع سرفه خشک و تسکین درد سینه مفید است.


آرتریت و آرتریت

گلاب برای رفع التهاب مفاصل، درمان آرتروز و آرتروز بسیار مفید است. برای درمان این بیماری و کاهش درد مفاصل روزانه از دمنوش گل رز استفاده کنید.

باید بخوانید:

فواید گل رز میل جنسی را کاهش می دهد

فواید گل رز میل جنسی را کاهش می دهد

گلاب با اثرات مثبتی که بر مغز دارد، اثر آرام بخشی بر مغز دارد. اسانس گل رز همچنین اثر محرکی بر مغز انسان دارد.


آره

برای درمان قرمزی و سوزش چشم از جوشانده گل رز به عنوان قطره استفاده کنید. عصاره گل سرخ در رفع عفونت چشم بسیار موثر است.


ناتوانی جنسی

مصرف همه فرآورده ها و فرآورده های گل رز باعث افزایش انرژی و میل جنسی بدن می شود و برای کاهش ناتوانی جنسی به ویژه در مردان استفاده می شود.


سرطان

گل رز سرشار از آنتی اکسیدان و کاتچین است. مصرف آن باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن شده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. چای دارچین و گل رز برای از بین بردن تومورهای سرطانی بسیار مفید است.


افسردگی

از خواص گل رز برای رفع افسردگی و شادابی غافل نشوید. چای گل رز استرس را کاهش می دهد و تنش عصبی را کنترل می کند. برای داشتن خوابی آرام و با کیفیت از چای گل رز و گل گاوزبان استفاده کنید.


بیشتر بخوانید  ۸ روش ساده برای اینکه به کتاب خواندن عادت کنید!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *