آیا گفتگوی عسگر فرهادی با ورایتی / شبکه های اجتماعی سینما را از بین می برد؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عسگر فرهادی ، کارگردان برنده اسکار فیلم فروشنده و جدایی نادر از سیمین ، با قهرمان به کن بازگشت. او قبلاً کن را برای اولین نمایش فیلم گذشته ، فروشنده و همه می دانند انتخاب کرده بود.

«قهرمان» که بازگشت فرهادی به تولید فیلم در ایران است ، داستان شخصی به نام رحیم را روایت می کند که به جرم بدهی در زندان به سر می برد. او و زنی که دوستش دارد در تلاشند تا 2 روز مرخصی از این بدهی خلاص شوند. اما رویدادها از کنترل خارج می شوند و نقش رسانه های اجتماعی قابل توجه است. گزیده ای از گفتگوهای فرهادی با مجله تنوع بیایید به “قهرمان” نگاه کنیم.

در این گفتگو ، فرهادی درباره شکل گیری “قهرمان” توضیح داد: “هر از گاهی در اخبار ایران داستان هایی را در مورد مردم عادی می خوانیم که در زندگی روزمره خود کارهای نوع دوستی زیادی انجام می دهند و کارهای انسانی آنها را برای چند روز در کانون توجه قرار می دهد و سپس فراموش می شوند. داستان ظهور و ناپدید شدن این افراد چیزی بود که من را مجذوب خود کرد.»

نقش فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی ، به ویژه دستکاری “تقلب” رسانه ها در تاریخ “قهرمان” چیست؟ فرهادی گفت: “وقتی شروع به ساخت فیلم کردم ، با شبکه های اجتماعی خیلی آشنا نبودم.” وقتی متوجه شدم که این گستردگی در جهان گسترده است ، این جنبه را شکل دادم. شبکه های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط در همه جوامع تبدیل شده و مرزها را محو کرده اند. در ایران ، مانند سایر نقاط جهان ، این تاریخ است. از آنجا که در ایران بین گروه ها ، عقاید و ایدئولوژی های مختلف تنش وجود دارد ، شبکه های اجتماعی به ابزاری برای ایستادگی گروهی از مردم در برابر دیگران تبدیل شده اند. “به همین دلیل آنها نقش مهمی در شکل دادن به داستان دارند.”

آیا گفتگوی عسگر فرهادی با ورایتی / شبکه های اجتماعی سینما را از بین می برد؟

عسگر فرهادی و دیگر بازیگران فیلم “قهرمان” در جشنواره کن

ما در مورد دونالد ترامپ ، یکی از بزرگترین کلاهبرداران شبکه های اجتماعی در دنیای سیاست صحبت می کنیم که عملا مانع از حضور فرهادی در اسکار شد. وی همچنین در مورد ورود دونالد ترامپ و بایدن صحبت کرد“من فکر می کنم افراط گرایان شباهت زیادی به یکدیگر دارند و فرقی نمی کند که به کدام کشور یا سیستم سیاسی تعلق داشته باشند. البته رفتن ترامپ و آمدن بایدن باعث می شود همه دنیا به جای بهتری تبدیل شود. در این شک ندارم. اما در مورد ایران و پیش بینی اینکه آیا ورود بایدن به حل مشکلات کمک می کند ، افراد تندرو در ایران وجود دارند و آنها باید تغییر کنند.»

فرهادی نسبت به تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی در سینما بدبین نیست. او می گوید: “چندی پیش در مورد این موضوع با یکی از دوستانم بحث و گفتگو کردم.” وی گفت: جریان تصاویر ، اطلاعات و صداهایی که از طریق شبکه های اجتماعی به گوش مردم می رسد ، سینما را از بین می برد ، زیرا سینما نمی تواند راه آنها را دنبال کند. اما فکر می کنم عکس این قضیه صادق است. “در شبکه های اجتماعی ، برخلاف سینما ، دیگر فرصتی برای تفکر و دیدن جنبه ها و ابعاد مختلف وجود ندارد.”

۵۸۵۸

بیشتر بخوانید  خزانه جواهرات ملی برای بازید عموم بازگشایی می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید