مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا کانال بورس در روز سوم هفته شکسته خواهد شد / آیا روند صعودی بورس ادامه خواهد داشت؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پس از ماه ها تجربه سقوط و سقوط بازار سرمایه ، بورس اوراق بهادار تهران این روزها به تدریج رشد کرده است. آهنگی که در آخرین ماه بهار شروع به پخش کرد و در اولین ماه تابستان به اوج خود رسید.

304 هزار واحد رشد در حدود 50 روز

با شاخص کل بازار ، که در روز سوم ژوئن به 1.96 میلیون واحد کاهش یافت و رکورد قابل توجهی در افت یک ساله خود ثبت کرد ، به تدریج بهبود یافت ، به طوری که در اولین روز تابستان در محدوده 1.186 میلیون بود واحد سه هفته ، در 12 ژوئیه ، در محدوده یک میلیون و 304 هزار واحد بود. روند صعودی که طی 49 روز 208 هزار واحد به شاخص کل افزود.

1.521 میلیارد تن نقدینگی واقعی در ماه جولای

این روند رشد در ورود سهامداران واقعی به بازار نیز منعکس می شود که از نظر برخی تفسیر می شود بازگشت نسبی اعتماد به نفس در بازار. البته این اتفاق در ژوئیه رخ داد ، اندکی پس از شروع روند مثبت شاخص. در آخرین ماه بهار ، فقط دو روز از 21 روز معاملات خرداد ماه ، شاهد ورود پول واقعی به بازار بودیم ، اما از طرف دیگر ، و در هفته سوم جولای ، در 15 روز معاملاتی ، 11 روز پول واقعی وارد شد بازار. بر این اساس ، تا هفته سوم ژوئیه ، ارزش تغییر مالکیت قانونی بورس واقعی 1.521 میلیارد تن بود ، به این معنی که روزانه به طور متوسط ​​101 میلیارد تن نقدینگی واقعی وارد بورس سهام می شود.

بیشتر بخوانید  زمان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری مشخص شد

چرا بازار سرمایه در حال افزایش است

برای درک اینکه چرا روند بورس در حال افزایش است ، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شوند. اما قبل از آن بد نیست که به ارتباط این روند با مذاکرات برجام فکر کنیم.

اگرچه روند مذاکرات در برجام طی ماه های اخیر بسیار زیاد و کم بوده است ، اما این دوره در ماه گذشته به گونه ای بوده است که نتیجه مذاکرات فعلی اکنون کمی مشکوک است. برخی بر این باورند که این مشکل خطر اصلاح بازار و دستیابی به موفقیت روند صعودی را افزایش می دهد ، اما در مقابل ، به نظر می رسد اکنون وزن روندهای صعودی بازار بیشتر باشد.

یکی از این عوامل قابل توجه برگزاری جلسات و توزیع سود معقول است که منجر به پاسخ مثبت بازار به صورتهای مالی می شود. پس از انتشار صورت های مالی سه ماهه شرکت ها ، روند قیمت سهام شرکت ها با گزارش های مثبت افزایش یافت و در نتیجه گروه هایی مانند پتروشیمی ها و بانک ها روند صعودی را در بازار تشدید کردند. صورت های مالی سه ماهه منتشر شده توسط برخی شرکت ها نیز نشان می دهد که تورم نزدیک به 50٪ در سال گذشته فروش محصولات و خدمات به شرکت های ثبت شده و متعاقباً سود این شرکت ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

روند صعودی دیگر بازار ، مشکلات گاه به گاه دولت در تنظیم قیمت ها است. موضوع در مثال آخر با آزادسازی قیمت شکر برای نمادهای شکر به پایان رسید و نشانه خوبی وجود داشت که احتمال مداخله دولت در بازار کاهش یافته است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند عدم مداخله دولت در بازار و حذف موضوع قیمت گذاری اجباری ، در صورت اجرا ، با افزایش علاقه به صنایع ، روند صعودی در بازار سرمایه را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید  حمله مهاجران به مواضع ایران در برابر تهاجم نظامی روسیه

به طور کلی می توان گفت که مازاد تعداد نمادها در صف های خرید که با آزاد شدن صف های فروش همراه بود و بازار را در تیرماه هموارتر می کند ، فعالان عمده بازار سرمایه را به علائم بازار امیدوار می کند. این در حالی است که تحلیلگران همچنین تکنسین ها با شکستن سطح مقاومت و رسیدن به کانال 1.3 میلیون واحدی ابراز امیدواری می کنند که حداقل در کوتاه مدت گرایش به سمت یک بازار صعودی وجود داشته باشد.

ارزیابی ثبات روند صعودی بازار خیلی زود است

با وجود همه این سیگنالهای امیدوار کننده ، هنوز تأیید ثبات وضعیت بازار خیلی زود است. اگرچه مبانی بازار سهام در شرایط فعلی به خوبی انجام می شود ، اما همه ارزیابی های مربوط به ثبات وضعیت موجود را باید به هفته ها و ماه های آینده سپرد.

شاید یکی از دلایل ارزیابی نکردن ثبات روند صعودی در بازار سرمایه از دیدگاه یک اقتصاددان. جایی که علی سعدوندی ، اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی ، روز دوشنبه 22 تیر در صفحه توئیتر خود نوشت: “با این رشد مداوم نقدینگی ، ورود پول واقعی به بورس ممکن است ماهها طول بکشد تا حباب دیگری ایجاد شود. “بگذارید ما باور کنیم که تورم یک راه حل برای درد در اقتصاد ایران نیست ، بلکه یک فال شر است.”

۲۲۲۲۲۹

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *