آیا وزارت مسکن مستقلی تأسیس می شود؟


طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی از اواسط سال 2017 آغاز شد ، در آن زمان کمیته های بودجه و توسعه به تصویب این طرح رأی دادند و کمیته صنعتی با آن مخالفت کرد. این مسئله با مخالفت عباس آهوندی ، وزیر وقت راه و شهرسازی ، سکوت کرد تا اینکه در تابستان گذشته در بهارست دوباره روی میز قرار گرفت.

در اوایل سال جاری ، طرح تولید و عرضه مسکن در مجلس برای ساخت یک میلیون خانه در سال تصویب شد. متعاقباً ، سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم ، قول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال را داد. سپس ، در 13 ژوئیه 1400 ، اقبال شاکری ، عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس ، اظهار داشت که حداقل باید یک میلیون واحد مسکونی سالانه طی هشت سال آینده ساخته شود. مسکن ، برنامه ریزی شهری ، حمل و نقل و تدارکات.

موضوع ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن در جریان استیضاح در سال 2010 در دولت احمدی نژاد آغاز شد. وقتی مجلس خواستار استیضاح حمید بهبهانی شد ، در مجلس حاضر نشد. سپس مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری رأی داد و رئیس دولت قبلی در پاسخ به این س bodyال ، نهادی نظارتی را به هر دو وزارت راه ، ترانسپورت و مسکن معرفی کرد و دو وزارتخانه ادغام شدند. سپس عنوان “وزارت راه و شهرسازی” را بدست آورد ، روندی که تا امروز ادامه دارد.

طبق برنامه جامع مسکن ، سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می شود ، اما در سال های اخیر این میزان از 300 تا 400 هزار واحد فراتر نرفته است. برخی از کارشناسان معتقدند که دلایل کاهش ساخت و ساز ، سهل انگاری وزارت راه و شهرسازی ، مسئولیتهای فراوان در زمینه راهها و تأثیر بخش مسکن در این روند است. وزارت راه و شهرسازی دارای 15 معاون و زیرمجموعه است که فقط یکی از آنها تحت عنوان “معاون مسکن” مستقیماً در زمینه مسکن فعالیت می کند. سایر شرکت های تابعه یا به طور خاص به بخش جاده و حمل و نقل مربوط می شوند یا مانند شرکت توسعه شهر جدید در هر دو بخش جاده و مسکن فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید  افزایش جزئی قیمت طلا و سکه/ رکود در صنعت طلا ادامه دارد

اما محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی ، مانند عباس اهوندی ، با تقسیم مسکن مخالف است. در 18 ژوئیه 1400 ، وی در این رابطه گفت: “افرادی که جداگانه تحریک کنند ، خدمت وزارت نخواهند کرد.” در حال حاضر ، زیرساخت های حمل و نقل ، توسعه و برنامه ریزی شهری به هم پیوند خورده اند و آنها در حال انجام طرحی متناسب با وظایف خود هستند. تفکیک وزارتخانه ها باعث کندی تمام وظایف این ادارات می شود. همچنین ، همه زیرساخت های شهری در حال حاضر سازگار هستند ، بنابراین من 100٪ مخالف وظیفه وزارت هستم.

آیا وزارت مسکن مستقلی تأسیس می شود؟

اگرچه گفته می شود برخی از افراد در دولت به طور جدی بدنبال راهی برای خروج از ركود مسكن به عنوان یك بخش پیشرو و اشتغال زا هستند و بنابراین با بحث انتزاع موافق هستند ، اما همچنین راهی برای جدا كردن بدنه از مخالفت وجود دارد. مخالفان معتقدند با توجه به دیدگاه این جزیره از دو منطقه جاده ای و مسکونی موجود ، جاده ها و راه آهن گاهی دهها کیلومتر از شهر فاصله داشته اند و در این مدت رویکرد اصلاح شده است.

برخی از انبوه سازان طرفداران سرسخت قرص های انتزاعی وزارت راه و شهرسازی هستند. فرشید پورهاجات ، دبیر انجمن انبوه سازان گفت: “وزارت راه و شهرسازی در این سالها ادغام نتوانسته است به عنوان یک نهاد مدیریت ساخت و ساز نقش خود را ایفا کند و مشکل بی خانمانی و گرانی مسکن به این مسئله بازمی گردد. سوال “

به گفته وی ، بهترین پیشنهاد در شرایط فعلی تقسیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری است تا با توجه به این تقسیم بندی مردم بتوانند مسکن داشته باشند.

بیشتر بخوانید  ما سعی کردیم عکس ها ، پوسترها و بازاریابی را به عنوان یک مسئله فرعی در نظر نگیریم

حال باید دید که در آستانه تغییر دولت و آمدن سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ، آیا آزار و اذیت چهار ساله نمایندگان و برخی از فعالان بخش مسکن پایان می یابد یا دوباره از دستور کار خارج می شود؟

222322

دیدگاهتان را بنویسید