مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا واکسن آسترازنکا خطرناک است؟ افراد زیر 50 سال از واکسن ضد آسترازنکا اجتناب کنند! / فیلم سینما

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، روز گذشته یعقوب مظفری مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران در پیامی از فوت دختر 24 ساله اش بر اثر واکسن آسترازنکا خبر داد و نوشت: در بیمارستان قائم مشهد جان خود را از دست دادند. “

واکسن آسم در برخی مراکز بهداشتی به حالت تعلیق درآمد. اگرچه طبق گزارش ها، تولید واکسن به دلیل کمبود واکسن های وارداتی متوقف شد، اما گزارش های غیر رسمی نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از این واکسن گزارش شده است که منجر به توقف تولید واکسن شده است.

ماجرای عوارض تزریق آسترازکا چیز جدیدی نیست. این شرکت قبلاً در سطح جهانی گفته بود که تعداد زیادی از عوارض در هر میلیون نفر وجود دارد، از جمله لخته شدن در اندام ها و بافت ها که منجر به سکته مغزی یا آمبولی قلب و برخی مشکلات خود ایمنی می شود. به همین دلیل آسترازنکا از همان ابتدا سهم زیادی در سبد واکسن ایران نداشت. اما از آنجایی که برخی کشورها صدور ویزا را منوط به معرفی چندین واکسن از جمله Astraznka کرده اند، تقاضا برای این واکسن افزایش یافته و با وجود عوارض احتمالی، برخی مجبور به تزریق واکسن برای سفر خود شده اند. با این حال، بسیاری دیگر در صف های طولانی برای دریافت واکسن منتظر بوده اند، زیرا گزارش هایی مبنی بر اینکه این واکسن در پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب بسیار موثر است.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که از بیش از 131 میلیون واکسن تزریقی، 11 میلیون دوز آسترازنکا و تاکنون 16 میلیون و 754 هزار و 610 دوز از این واکسن به ایران وارد شده است. این واکسن تا چند ماه پیش برای زنان زیر 50 سال توصیه نمی شد، اما با باز شدن مرزها و آغاز سفرهای خارجی، تقاضا برای این واکسن نیز افزایش یافته است. همزمان همشهری گزارشی مبنی بر دستکاری اطلاعات تزریق واکسن در سامانه وزارت بهداشت برای مسافران خارج از کشور منتشر کرد که نشان می داد این گروه درخواست تغییر اطلاعات تزریق واکسن را از سینوفارم در آسترازنکو به منظور دستیابی به آن ارائه کرده است. ویزای مسافرتی

خبر مرگ سه نفر بر اثر تزریق آسترازنکا

اواسط هفته گذشته اخباری مبنی بر قطع تزریق آسترازنکا در برخی مراکز بهداشتی و درمانی شنیده شد که در اصل به دلیل کمبود ذخایر این واکسن بود اما پیامی منتسب به جقوب مظفری مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران خراسان رضوی بود. ، دیروز وارد فضای مجازی شد و حواشی دیگر ماجرای توقف تزریق این واکسن است. مظفری در این پیام از فوت دختر 24 ساله خود بر اثر تزریق واکسن آسترازنکو خبر داد و نوشت: علاوه بر فرزندش، دو دختر 19 و 22 ساله دیگر نیز جان باختند. تزریق همان واکسن آسترازنکا در بیمارستان قائم مشهد.

بیشتر بخوانید  سرقت عجیب دوچرخه از پارکینگ / فیلم -

پایش ها نشان می دهد که نه تنها در مشهد، بلکه در اصفهان، تهران و چند شهر دیگر نیز مرگ و میر جوانان بر اثر سکته مغزی و آمبولی قلبی ناشی از تزریق این واکسن ثبت شده است. این در حالی است که هنوز وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی افزایش مرگ و میر ناشی از تزریق آسترازنکا را به صورت رسمی تایید نکرده اند و محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در دنیا استفاده می شود. البته وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که به دلیل برخی عوارض نادر، بهتر است گروه سنی تا 50 سال با سایر واکسن ها واکسینه شود.

مرگ ناشی از تزریق واکسن در دست بررسی است

پیگیری ها مرگ کودک مسئول شبکه بهداشت و درمان چناران در بیمارستان قائم مشهد را تایید کرد، اما به گفته مدیر روابط عمومی بیمارستان، علت فوت در دست بررسی است و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد: اعتصاب.

وی همچنین درباره ادعای این پزشک مبنی بر فوت دو دختر دیگر بر اثر تزریق واکسن گفت: این موضوع در نهایت تایید نشده است، اما اظهارنظر در این مورد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

جواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرگ ناشی از واکسن آسترازنکا در بیمارستان قائم (عج) را تایید نکرد و گفت: این موضوع هنوز تایید نشده است، اما سن واکسن آسترازنکا اعلام شده است. بخشنامه صادر شد: اولاً واکسن برای تمام گروه های سنی ممنوع است. دوز دوم برای افراد زیر 50 سال که اولین دوز آسترازنکا را مصرف کرده اند با احتیاط داده می شود. نوبت سوم نیز برای افراد کمتر از 50 سال که دوز اول و دوم آسترازنکا را مصرف نکرده اند ممنوع است و برای افراد بالای 50 سال با رضایت فرد انجام می شود.

عوارض آسترازنکا گزارش شده است

مقامات وزارت بهداشت می گویند که اثرات آسترازنکا از ابتدا گزارش شده است. با این حال، بسیاری از مردم می خواهند واکسینه شوند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: آسترازنکا دارای عارضه نادری است که می تواند باعث لخته شدن خون در برخی از رگ های حیاتی و مهم بدن مانند مغز، قلب و اندام ها شود. . تاج ها در ایران در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند و در صورت بروز عوارض بیشتر از حد انتظار کمیته ملی عوارض واکسن تصمیم می گیرد.

وی گفت: مشکلات این واکسن از ابتدا به وجود آمد که افراد در دوران باروری واکسینه نشوند و دلیل آن نیز همین عارضه احتمال لخته شدن خون است. این موضوع از سوی معاون وقت وزیر بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت ابلاغ شد. همچنین توصیه می شود افراد زیر 50 سال تا حد امکان از سایر واکسن ها استفاده کنند و دلیل آن نیز توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید  یک موتورسوار را با خودروی لوکس سرنگون کنید / فیلم

قله ها با تزریق واکسن عبور کردند

این مقام سابق بهداشتی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت: الزام داشتن کارت واکسن ضد آسترازنکا در ویزای شینگن باعث شده است که جوانان تمایل بیشتری به تزریق واکسن به ویژه در دوز داشته باشند. وی ادامه داد: البته از همان ماه‌های اول صدور پروتکل تزریق واکسن، وزارت بهداشت در قالب توصیه‌ای اعلام کرد که واکسن‌هایی مانند سینوفارم بر آستراژنکا ترجیح داده می‌شود و این واکسن به جوانان هم داده نمی‌شود.

وی رکورد مرگ و میر ناشی از واکسن آسترازنکا در بین جوانان را تایید می کند اما معتقد است که این به معنای افزایش مرگ و میر ناشی از واکسن نیست: ‌ در سال های بالاتر این عوارض کمتر دیده می شود. در حال حاضر مواردی از عوارض به دلیل استقبال بیشتر جوانان گزارش شده است که مورد توجه قرار گرفته است. البته واکسن ها عموماً عوارض حادی ندارند، اما در مورد نادر آسترازنکا به نظر می رسد که عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر واکسن ها داشته باشد، بنابراین در صورت وجود واکسن های دیگر، تزریق آن منطقی نیست. این نه تنها در مورد Astrazenko، بلکه در مورد سایر واکسن‌های دارای پلتفرم آدنوویروس، از جمله واکسن‌های چینی جانسون-جانسون و کانوزینو نیز صدق می‌کند. «در مورد مدرنیته هم همین مشکلات مطرح شده و تزریق آن محدود است.

وی گفت: واکسن ها به طور کلی منجر به کاهش مرگ و میر و عوارض شدید شده است و ایران در تزریق تابستانی اوج دلتا و اوج بیماری را پشت سر گذاشته است. واکسن هایی در دسترس است که بیشتر آنها سینوفارم و تعدادی از واکسن های تولید داخل هستند. واکسن هایی با پلت فرم های ویروسی ضعیف یا نوترکیب ها اکنون گزینه بهتری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اثرات این واکسن تا چه زمانی مردم را تهدید می کند، گفت: علائم در روزها و هفته های اول تزریق واکسن ظاهر می شود و تاخیر در تشخیص عوارض نادر است. «حتی اگر حدود یک ماه از تزریق واکسن بگذرد، بعید است که فرد دچار عارضه شود.

ثبت کمتر از 10 مورد عوارض جانبی واکسن از 130 میلیون دوز تزریقی

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح عوارض و مرگ و میر ناشی از واکسن آسترازنکا می گوید: می توان بررسی ها و نظارت های لازم را انجام داد. پرونده های ثبت شده نیز برای تایید به کمیته علمی وزارت بهداشت ارسال می شود. «مطالعات ما روی همه واکسن‌ها افزایش عوارض یا مرگ پس از واکسیناسیون را نشان نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید  کمک 40 میلیون تومانی دولتی به مستاجران طرح ملی مسکن

به گفته حیدری، تاکنون بیش از 130 میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است. از جمله موارد تایید شده عوارض و مرگ و میر که تعداد آنها بسیار کم است: «طبق آخرین آمار، بالغ بر 115 میلیون دوز تزریق، صدها مورد به کمیته علمی ارجاع شده است، اما کمتر از 10 مورد مرتبط است. به واکسن.” عوارض جانبی تایید شده است.”

وی گفت: گزارش شده که وی بر اثر تزریق واکسن فوت کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا او بر اثر تزریق واکسن فوت کرده است یا خیر. «پرونده این فرد در دست بررسی است.

معاون وزیر بهداشت توضیح می دهد: هر واکسنی در هر مدلی در دنیا عوارض دارد اما عوارض جدی از جمله مرگ و انسفالیت دارد که از قدیم و یک در میلیون وجود داشته است. و خیلی به ندرت. نگرانی مردم در مورد واکسیناسیون بر اساس شایعات منتشر شده در فضای مجازی غیرقابل قبول است. در دنیا نسبت به واکسن حساسیت وجود دارد و تمام اطلاعات آن بین کشورها رد و بدل می شود. سلامت انسان برای تمام دنیا مهم است و اگر عارضه جدی مربوط به واکسن ها باشد، مطمئناً اطلاعات بین المللی وجود خواهد داشت. وی افزود: به ویژه واکسیناسیون در ایران همواره با ملاحظات زیادی همراه بوده است، بنابراین هیچ مشکلی در بهداشت عمومی وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا واکسن آسترازنکا در کشور قابل تغییر است، گفت: دستورالعمل تزریق این واکسن همان است که از ابتدا بوده است. ممنوعیت تزریق اولین دوز به دلیل نبود این واکسن بود و اخیراً به دانشگاه ها اعلام کردیم که به جز افراد زیر 50 سال که باید به خارج از کشور سفر کنند و به دلیل سیاست اشتباه برخی کشورها باید آسترازنکا را تزریق کنند. اما اولین دوز این واکسن دیگر تزریق نمی شود.

وی گفت: این فرضیه که Astrazenka عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر واکسن ها دارد اشتباه است و هیچ مرجع علمی آن را تایید نکرده است. از ابتدا توصیه می شد افراد زیر 50 سال واکسینه نشوند و در صورت اصرار به تزریق قانع شوند اما اخباری که در فضای مجازی منتشر شد تا آنجا پیش رفت که آستراژنکا بسیار موثرتر و ارزشمندتر شناخته شد. نسبت به سایر واکسن ها… این سوال تمایل افراد را برای تزریق این واکسن افزایش داده است. از ابتدا تزریق این واکسن برای این گروه های سنی منوط به رضایت خودشان بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *