آیا هپاتیت A خطرناک است؟


هپاتیت A؛ علائم، پیشگیری و درمان

هپاتیت A معمولا به عنوان زردی شناخته می شود. بیماری هپاتیت A شروع ناگهانی با علائم تب، بی حالی، بی اشتهایی، حالت تهوع و سوزش سر دل و پس از چند روز علائم زردی ظاهر می شود. شروع هپاتیت A با اشکال بدون علامت و نهفته مشخص می شود. هپاتیت A از نظر اپیدمیولوژیکی مشابه هپاتیت E است. است.

توجه »HAV یک بیماری بومی در تمام نقاط جهان است. تعیین ظاهر واقعی آن دشوار است زیرا بیشتر آن بدون علامت است.با دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که از هپاتیت A سرچشمه می گیرند، آشنا شوید.

هپاتیت A؛  علائم، پیشگیری و درمان

هپاتیت A (که قبلا به عنوان هپاتیت عفونی شناخته می شد) یک بیماری عفونی حاد کبدی است که توسط ویروس هپاتیت A (HAV) ایجاد می شود. بسیاری از مبتلایان به این بیماری، به ویژه جوانان، علائم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند.فاصله بین شروع و شروع علائم در افرادی که علائم را نشان می دهند بین دو تا شش هفته است. اگر علائم تا هشت هفته ادامه یابد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: تهوع، استفراغ، اسهال، یرقان، تب و درد شکم بودن. حدود 10 تا 15 درصد از افراد در عرض شش ماه پس از شروع علائم بازگشتی را تجربه می کنند.نارسایی حاد کبد به ندرت ممکن است رخ دهد، اگرچه در افراد مسن شایع تر است.

این بیماری با خوردن یا آشامیدن غذا و آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا منتقل می شود. خرچنگ های بد پخته منبع نسبتاً شایع بیماری هستند. این بیماری می تواند از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا نیز منتقل شود. در حالی که کودکان اغلب در زمان عفونت هیچ علامتی ندارند، اما می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند. پس از آلوده شدن، فرد برای تمام عمر از آن محافظت می شود. تشخیص آزمایش خون ضروری است زیرا علائم آن شبیه علائم چندین بیماری دیگر است.این ویروس یکی از پنج ویروس شناخته شده هپاتیت است و عبارتند از: الف، ب، ج، د و ای.

واکسن هپاتیت A در پیشگیری از این بیماری موثر است. در برخی از کشورها، این واکسن معمولا برای کودکان و افراد در معرض خطر که قبلا واکسینه نشده اند توصیه می شود و به نظر می رسد برای مادام العمر موثر باشد. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن دست ها و پخت و پز مناسب است. درمان خاصی برای تهوع یا اسهال با دارو و استراحت وجود ندارد که در صورت لزوم توصیه شود.عفونت ها معمولاً بدون ایجاد بیماری مزمن کبدی کاملاً از بین می روند. پیوند کبد، در صورت وجود، برای درمان نارسایی حاد کبد مورد نیاز است.

سالانه حدود 1.5 میلیون مورد از این بیماری در سراسر جهان رخ می دهد و ده ها میلیون نفر احتمالاً به این بیماری مبتلا می شوند. در کشورهای در حال توسعه حدود 90 درصد کودکان تا سن 10 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند و به همین دلیل در بزرگسالی مصون هستند.این بیماری اغلب در کشورهای نسبتاً توسعه یافته رخ می دهد که کودکان در جوانی در معرض این بیماری قرار نمی گیرند و واکسیناسیون گسترده ای وجود ندارد. . در سال 2010، هپاتیت حاد A باعث مرگ 102000 نفر شد. 28 ژوئیه (6 اوت) روز جهانی هپاتیت برای افزایش آگاهی در مورد هپاتیت ویروسی است.

بیشتر بخوانید  درمان کمبود آهن در بدن

علل بیماری زا هپاتیت A

  1. هپاتیت A (هپاتیت A) مانند یک میدان جنگ است! آنتی ویروس نوع 72 از خانواده Picorna یک ویروس RNA مثبت 72 نانومتری است.
  2. دلیل اینکه ویروس HA بخشی از انترو ویروس است این است که شبیه ویروس های روده ای است.
  3. این بیماری عمدتاً عود کننده است و برای بزرگسالان در کشورهای در حال توسعه بی خطر است. به نظر می رسد اپیدمی ها در این دوره بدتر می شوند.
  4. هر گاه شرایط محیطی نامطلوب باشد، مانند وجود غذا و آب آلوده، باعث اپیدمی می شود.
  5. ویروس در عرض 5 دقیقه پس از جوشیدن ناپدید می شود.
  6. ضدعفونی کننده های اختیاری فرمالین و کلر هستند.

هپاتیت A؛  علائم، پیشگیری و درمان

مخزن بیماری هپاتیت A

انسان تنها مخزن بیماری است. بسیاری از عفونت ها به اشکال خفیف و بدون علامت رخ می دهند.

انتقال هپاتیت A

  • این بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق مدفوع-دهانی بروز می کند. بیشتر دفع 1-2 هفته قبل از شکایت است. با ظاهر شدن آنتی بادی ها در خون، دفع آن کاهش می یابد.
  • انتقال زنده در مردان همجنس گزارش شده است.
  • تشخیص ویروس در مدفوع نشانه عفونت فعلی است.

دوره کمون هپاتیت A

50-15 روز و به طور متوسط ​​30-28 روز است، اما به طور کلی به میزان آلودگی ویروس بستگی دارد.

دوره عفونت

عفونت در نیمه دوم دوره کمون تا چند روز پس از شروع زردی ادامه دارد اکثر بیماران در عرض یک هفته پس از شروع زردی غیر عفونی می شوند.

عوامل میزبان

هپاتیت در افراد حساس در هر سنی شایع تر است. اما به طور کلی شدت هپاتیت با افزایش سن بیشتر می شود. به گزارش آسان طب، این بیماری بیشتر در سنین مدرسه و جوانان دیده می شود. البته باید توجه داشت که این بیماری به شدت تحت تاثیر شرایط زندگی است. لازم به ذکر است که هر دو جنس مستعد ابتلا به بیماری هستند.

امنیت

در مورد ایمنی، آنتی بادی های IgM در مراحل اولیه بیماری شناسایی می شوند. این یک آزمایش انتخابی در عرض 24 ساعت برای تشخیص بیماری است. IgM نشانه ای از مصونیت در برابر بیماری است که سال ها ادامه دارد.

فاکتورهای محیطی

بهداشت نامناسب و تراکم جمعیت از جمله عواملی است که گسترش آلودگی را تسهیل می کند.همانطور که قبلا ذکر شد اپیدمی ها به دلیل آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. در مناطق معتدل این بیماری در ماه های پایانی پاییز و زمستان بروز می کند.

  1. تشخیص در کودکان تنها با آزمایشات کبدی انجام می شود.
  2. بیشتر مرگ و میرها در سنین بالا با بیماری شدید اتفاق می افتد.
  3. تشخیص عمدتا بر اساس تشخیص آنتی بادی های ضد ویروسی در سرم بیمار در دوره حاد و دوره بهبود بیماری است.
  4. علیرغم موارد تشخیصی فوق، مشاهده ذرات HAV در مدفوع یا آنتی ژن هپاتیت A در مدفوع، تشخیص افزایش درجه anti-HAV نیز یکی از راه هایی است که می توان بیان کرد.
بیشتر بخوانید  بهترین بیسکویت ها برای رژیم های لاغری

راه های انتقال بیماری هپاتیت A

انتقال از راه های مدفوعی – دهانی و غیر روده ای صورت می گیرد، اگرچه نوع اول راه اصلی انتقال هپاتیت A است و به ندرت از طریق تزریق انجام می شود.

پیشگیری از هپاتیت A

کار بسیار دشواری است؛ زیرا بیشتر موارد عفونت در دوره نهفته رخ می دهد. این بیماری درمان خاصی ندارد. هپاتیت A بیشتر در طبقات پایین دیده می شود. استراحت در هنگام بیماری، اجابت مزاج و وسایل آلوده توصیه می شود.

هپاتیت A

در صورت ضدعفونی، هیپوکلریت سدیم 0.5% توصیه می شود.

با انتقال مبارزه کنید

آموزش جامعه رعایت بهداشت فردی، دفع بهداشتی پسماندهای انسانی، تامین آب آشامیدنی سالم، استفاده از سرنگ های یکبار مصرف توصیه می شود و توصیه می شود برای کودکان زیر 2 سال که در محیط آلوده هستند، گلوبولین انسانی ایمن تجویز شود. . تزریق ایمونوگلوبولین برای مسافرانی که قصد سفر به مناطق آندمیک را دارند نیز توصیه می شود. تزریق ایمونوگلوبولین ممکن است همراه با هپاتیت نهفته یا بدون علامت باشد که ایمنی فعال- غیرفعال ایجاد می کند (تزریق عضلانی محلول 16 درصد به مقدار 0.2 میلی لیتر در واحد وزن بدن).

درمان واکسن هپاتیت A

هپاتیت A؛  علائم، پیشگیری و درمان

واکسن هپاتیت A موجود در حال حاضر یک نوع ویروس غیرفعال است که در سه دوز به صورت عضلانی تزریق می شود، اگرچه ایمنی زایی آن در حال آزمایش است. این کار باید تا 2 هفته پس از آخرین تماس انجام شود.هپاتیت A موضوع این بخش از آسان طب بود. در اینجا ما در مورد علت هپاتیت A و همچنین راه های درمان هپاتیت A صحبت می کنیم. ما امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

هپاتیت A معمولاً خود به خود برطرف می شود و نیازی به درمان ندارد. استراحت در خانه و درست غذا خوردن و نوشیدن آب فراوان می تواند به روند بهبودی شما کمک کند.ویروس هپاتیت A معمولاً آسیب طولانی مدت کبدی ایجاد نمی کند و بیش از 99 درصد بیماران بهبود می یابند. در موارد نادر، بیماری پیشرونده کبد منجر به نارسایی شدید کبدی می شود که می تواند منجر به مرگ یا نیاز به پیوند کبد شود.

مراقبت در منزل:

مراقبت در منزل در بهبود علائم و جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران موثر است:

فعالیت ها را کاهش دهید و آنها را با سطح قدرت خود تنظیم کنید

استراحت طولانی مدت در رختخواب نیز می تواند بهبودی شما را به تاخیر بیندازد. همیشه در رختخواب استراحت نکنید. فعالیت خود را با نیازها و قدرت بدنی خود تنظیم کنید. از حضور در محل کار یا مدرسه خودداری کنید مگر اینکه سطح کار شما با شرایط جسمانی شما متناسب باشد. از ورزش های شدید خودداری کنید. به تدریج که بهتر می شوید، به تدریج به روال معمول خود بازگردید، زیرا شروع سریع فعالیت های قبلی می تواند شما را دوباره بیمار کند.

تغذیه مناسب

با وجود بی اشتهایی عصبی، سعی کنید تغذیه کافی داشته باشید و وعده های غذایی بیشتری را در وعده های کوچکتر مصرف کنید. حالت تهوع معمولا در طول روز بدتر می شود. پس سعی کنید وعده غذایی اصلی را صبح میل کنید و بقیه غذا را سبکتر کنید. پزشکان معمولا رژیم غذایی پر پروتئین و کالری را توصیه می کنند. اما اگر حالت تهوع دارید سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل (با توجه به میل و اشتهای خود) حفظ کنید.

بیشتر بخوانید  پریندوپریل چیست و چرا مصرف می شود؟

از کم آبی بدن خودداری کنید

در صورت استفراغ، حفظ آب بدن بسیار مهم است. در صورت استفراغ بیش از دو بار در روز حتما به پزشک یا آمبولانس مراجعه کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب. اگر تحمل دارید می توانید از آب میوه و گوشت هم استفاده کنید (چون کالری هم دارند). می توانید از نوشیدنی های انرژی زا برای جبران مواد معدنی و الکترولیت های از دست رفته در هنگام استفراغ استفاده کنید. برخی از افراد مبتلا به هپاتیت A دچار استفراغ، حالت تهوع و کم آبی می شوند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دادن مایعات داخل وریدی و دارو برای کنترل علائم داشته باشند.

از الکل و مواد مخدر خودداری کنید

هپاتیت متابولیسم الکل و برخی داروها را مختل می کند و اثر آنها را بر بدن بدتر یا ضعیف می کند. الکل و برخی داروها نیز می توانند باعث آسیب کبد شوند. در صورت مصرف هر گونه دارو، از جمله داروهای گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید.

خارش بدن را کنترل کنید

اگر خارش دارید، با پزشک خود در مورد تجویز داروی خارش مشورت کنید.

از انتشار و انتقال ویروس ها جلوگیری کنید

مهم است که به افرادی که با شما زندگی کرده اند یا با شما رابطه جنسی داشته اند اطلاع دهید که مبتلا به هپاتیت A هستید، زیرا اگر در عرض 2 هفته پس از تماس با شما ایمونوگلوبولین دریافت کنند، در پیشگیری از هپاتیت A یا کاهش علائم آن موثر خواهد بود. بعد از اجابت مزاج و تعویض پوشک و قبل از تهیه غذا دست های خود را با آب و صابون بشویید.

درمان دارویی

هیچ درمانی برای هپاتیت A وجود ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از هپاتیت A واکسیناسیون است که بین 100 تا 94 درصد ایمنی ایجاد می کند (در صورت تزریق هر دو دوز). با این حال، واکسن در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف به اندازه افراد مبتلا به ایدز موثر نیست.

اگر نسبت به هپاتیت A (از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی) مصون نیستید و با بیمار مبتلا به هپاتیت A در تماس نزدیک هستید، باید دوز ایمونوگلوبولین دریافت کنید. اگر ایمونوگلوبولین ظرف 2 هفته پس از تماس دریافت شود، تا 85 درصد موثر خواهد بود.

درمان جراحی

هپاتیت A؛  علائم، پیشگیری و درمان

هپاتیت A یک بیماری ویروسی است و نیازی به درمان جراحی ندارد. تعداد کمی مردم (معمولا افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی یا افراد مسنآنها به دلیل عفونت با ویروس هپاتیت A دچار نارسایی کبدی می شوند که در این صورت به آن هپاتیت B تهدید کننده حیات گفته می شود و برخی افراد در این شرایط نیاز به پیوند کبد خواهند داشت.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید