آیا همه گیری کوید 19 موج دیابت به همراه خواهد داشت؟



براساس گزارش روز شنبه دانشگاه و آموزش و پرورش ایرنا از وب سایت سلامت نیوز ، بررسی بیماران شریان کرونر که در بیمارستان بستری شده اند باعث نگرانی شده و برخی از این بیماران از عوارض طولانی مدت رنج می برند.

آنچه اخیراً پزشکان را نگران کرده ، بالا بودن قند خون در جراحان پزشکی است که تا ماهها پس از عفونت ادامه داشت.
طبق مطالعه ای در ایتالیا ، حدود نیمی از بیماران بستری شده در Covid 19 دچار قند خون بالا هستند و این وضعیت برای مدت طولانی ادامه دارد. محققان بر این باورند که همه گیری طوقه می تواند موج گسترده ای از دیابت را ایجاد کند.

این مطالعه 551 بیمار را که از مارس تا مه 2020 در ایتالیا بستری بودند ، بررسی کرد و نشان داد که حدود 46 درصد آنها قند خون بالا داشتند. هیچ یک از این افراد به دیابت مبتلا نبودند. از طرف دیگر ، این وضعیت تا 6 ماه پس از عفونت ادامه دارد. در این مطالعه آمده است: “افرادی كه مدت بیشتری در بیمارستان می مانند ، به درمان فشرده تری نیاز دارند ، علائم بالینی شدیدتری دارند و به اکسیژن بیشتری نیاز دارند.”

عدم تعادل هورمونی یکی دیگر از عوارض Covid 19 است
این مطالعه نشان می دهد علت افزایش قند خون در بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب عدم تعادل هورمونی است. عملکرد پانکراس ، که باعث ترشح هورمون انسولین می شود ، مختل شده و این وضعیت برای مدت طولانی ادامه دارد.

التهاب ناشی از سایتوکاین های التهابی
مطالعات بیشتر نشان می دهد که سیتوکین های التهابی IL-6 بیشتر در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر با افت قند خون دیده می شود. سیتوکین ها پروتئین های محلول در آب هستند که توسط سلول های مختلف تولید می شوند و وظیفه انتقال پیام بین سلول ها را دارند. طوفان سیتوکین در بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب دیده می شود.

بیشتر بخوانید  دنیای بانکداری با ظهور فین تک تغییر کرده است

طوفان سیتوکین یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی است. این واکنش یک سندرم واکنش التهابی سیستمیک است و ممکن است با علائمی مانند تب ، خستگی ، بی اشتهایی ، درد مفصل ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، عوارض پوستی ، تنگی نفس ، تپش قلب ، افت فشار خون ، تشنج ، سردرد ، توهم و لرزش همراه باشد. .

آیا باید نگران موج شدید دیابت باشم؟
این مطالعه نشان می دهد که Qovid 19 تأثیر مستقیمی بر عملکرد پانکراس دارد و ویروس ها مستقیماً به این اندام حمله می کنند. اکنون ناهنجاری در متابولیسم گلوکز در حدود نیمی از بیماران دیده می شود و در برخی بعد از شش ماه برطرف می شود.

ویروس کرونا ویروس Covidenza 19 از اواخر سال 2019 در ووهان ، چین مشاهده شده و برای مدت کوتاهی در سراسر جهان گسترش یافته است. بنابراین سازمان بهداشت جهانی در مارس (فوریه 2020) شیوع همه گیری (همه گیر جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید