آیا همه افسانه های مربوط به واکسن های کرونا / عوارض جانبی واکسن واقعاً خطرناک هستند؟


آژانس فارس – گروه سلامت: اکنون حدود یک سال و نیم درگیری جهان با این ویروس است ویروس کرونا ویروسی که باعث کشته شدن بسیاری از انسانهای زمینی و آلودگی بیشتر شده است ، البته اخبار در ماه های اخیر حالت خوبه کشف واکسن این بیماری در سراسر جهان شنیده می شود و بسیاری از کشورها واکسیناسیون عمومی را شروع می کنند و به دلیل نیاز به تاج در جهان متاسفانه هر روز که می گذرد تعداد شایعات عجیب در مورد این بیماری افزایش می یابد.

شبکه های اجتماعی مختلف نقش بسزایی در انتشار این شایعات دارند و تعداد زیادی از مردم را از کشورهای فقیر و جهان سوم تا کشورهای ثروتمند و پیشرفته مجبور می کنند تا از واکسیناسیون خودداری کنند تا سلامت آنها به طور قابل توجهی بهبود یابد. علاوه بر این میزان را افزایش می دهد. در این راستا سعی کردیم با تماس با کارشناسان مختلف نظرات آنها را در مورد سوceptionsتفاهمات منتقل کنیم واکسن تاج بیایید مهمترین این شایعات و باورهای غلط را در زیر بررسی کنیم:

* آیا واکسن ها ایمن و م effectiveثر نیستند؟

مینو مهرز ، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا ، در مورد اینکه آیا افراد پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا احتمال ابتلا به این بیماری را دارند یا خیر. وی گفت: بله ، هیچ یک از واکسن های تولید شده در دنیا 100٪ ایمن نیستند و این چیزی است که مردم باید به آن توجه کنند. این امر نه تنها در مورد واکسنهای ایرانی صدق می کند ، بلکه مواردی نیز در کشور مشاهده شده است که افراد خارج از ایران واکسن مدرن یا Pfizer دریافت کرده و به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شده اند. با تاج دلتا ، دیگر هیچ کس در امان نیست و همه جهان در اوج جدید بیماری هستند ، اما این به معنای کنار گذاشتن واکسن نیست ، زیرا حتی ایمنی 70 تا 80 درصدی نیز نقش بسیار مهمی در این امر دارد. کاهش زنجیره انتقال بیماری ، بنابراین واکسیناسیون برای همه گروه ها توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  اولین چیزی که ببینی نشون میده قدرت رهبری داری یا روحیه تیمی!

* بعد از تزریق واکسن از ماسک استفاده نکنید؟

رکسانا باطبی ، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی با اشاره به این باور غلط توضیح می دهد: شواهد نشان می دهد خطر ابتلا و تشدید بیماری کووید 19 در افرادی که واکسینه شده اند اما به صفر نمی رسند کاهش می یابد. برای حفظ سلامتی خانواده خود واکسن ها و جامعه باید از کلیه پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کوید ، از جمله پوشاندن و حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از مکان های شلوغ پیروی کنند. تا زمانی که یک واکسیناسیون عمومی یا حداقل 70 تا 80 درصد انجام نشود ، نمی توان گفت که کسی ، حتی واکسینه شده ، در برابر بیماری کرونر قلب ایمن است.

* افرادی که سابقه بیماری کرونر قلب دارند نباید واکسینه شوند؟

ابراهیم گادری ، اپیدمیولوژیست در پاسخ به این تصور غلط گفت: افرادی که در سال گذشته سابقه بیماری کرونر قلب داشته اند ، می توانند واکسینه شوند ، واکسیناسیون کرونر برای همه افراد در گروه های اولویت دار اجباری نیست و نیازی به آن نیست.

آیا خود واکسن باعث بیماری عروق کرونر قلب می شود / آیا تست PCR بعد از تزریق مثبت است و آیا باید قرنطینه شویم؟

این تصور غلط دیگری است که امروزه توسط برخی افراد در جامعه گسترش یافته است. سید علیرضا ناجی ، مدیر مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ، توضیح می دهد: “سوالی که بسیاری از افراد جامعه امروز می پرسند این است که وقتی واکسن کرونر تزریق می کنیم ، آیا از شر ویروس و احتمال انتقال ویروس خلاص می شویم؟ نزول کردن. از طریق واکسن وارد بدن می شود ، آیا در دسترس دیگران است یا خیر؟ و آیا تست PCR بعد از تزریق واکسن مثبت خواهد بود و آیا باید قرنطینه شویم؟ وی تأکید می کند که پاسخ همه این سالات منفی است. تاکنون در تمام واکسن های کرونر مجاز در دنیا از ویروس های غیرفعال استفاده شده است.

بیشتر بخوانید  شهرداری تهران نباید سیاسی شود

این واکسن ها به چند دسته تقسیم می شوند. یک گروه واکسن های ژنومیک یا mRNA هستند که شامل واکسن های “Maderna” و “Pfizer” هستند. دسته دیگر واکسن های ناقل هستند که شامل Astraznka و Johnson & Johnson و همچنین واکسن Sputnik است که در ایران تزریق می شود. گروه دیگر واکسن های غیرفعال مانند Sinofarm و Synovox هستند و واکسن Barakat در آینده گنجانده خواهد شد. گروه دیگر واکسن های پروتئینی هستند که فقط شامل واکسن های مجاز Novox هستند و افراد می توانند مطمئن باشند که هیچ یک از این واکسن ها ویروس تولید نمی کنند یا ویروسی را در بدن آنها وارد نمی کنند.

آیا عوارض واکسن کرونر خطرناک است؟

فاطمه عابدینی ، متخصص ریه و رئیس بخش مراقبت های ویژه اورژانس تاج در بیمارستان مسیح دانشوری و دبیر کمیته علمی ملی کوید 19 ، دارای نشانه ای جزئی از مصونیت است. ما اخیراً در مورد عوارض جانبی خطرناک واکسن های مختلف کرونا مانند لخته خون ، گیوتین ، عوارض عصبی و غیره که از تزریق آن می ترسیم ، شنیده ایم. اما واقعیت این است که این عوارض بسیار بسیار نادر است ، اما آنقدر در رسانه ها گسترده است که مردم تصور می کنند هرکسی که واکسینه شود ، به آن مبتلا می شود. اگرچه تاکنون واکسن های کرونر عوارض جانبی را نشان داده اند ، اما اغلب بی خطر هستند و فواید آنها بسیار بیشتر از این است.

* افراد بیمار نباید واکسینه شوند؟

دیوید یادگاری ، متخصص بیماری های عفونی گفت: واکسن کرونا برای هیچ گروهی از افراد و بیماران منع مصرف ندارد و همه افراد از جمله بیماران خاص و مزمن باید در اسرع وقت واکسینه شوند. واکسن کرونا برای هیچ شخص یا بیمار منع مصرف ندارد ، مردم نباید نگران واکسیناسیون باشند ، همه واکسن های مورد استفاده در ایران و جهان ایمنی در برابر تاج را ایجاد می کنند ، اگرچه ممکن است درجه ایمن سازی برخی از واکسن ها بیشتر از بقیه باشد ، اما به دلیل به تعداد محدود واکسن ، آنها باید هر واکسنی را که در گروههای اولویت دار قرار دارد تزریق کنند و منتظر نمانند که واکسن خاصی در دسترس آنها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  بازنشستگان تامین اجتماعی این خبر را از دست ندهید

* مادران باردار و شیرده نباید واکسینه شوند؟

مسعود مردانی ، متخصص بیماری های عفونی گفت: “اطلاعات کافی در مورد ایمنی واکسن کرونر در زنان شیرده وجود ندارد. از آنجا که واکسن های کرونر زنده هستند ، به نظر نمی رسد برای کودک خطری داشته باشند.”

مطالعات محدودی در مورد ایمنی واکسن کرونر در زنان باردار انجام شده است. تصمیمات در این زمینه نیاز به هماهنگی بین پزشک معالج و زنان باردار دارد تا شیوع واکسن کرونر در معرض خطر بیماری و اطلاعات محدود در مورد واکسیناسیون زنان باردار در نظر گرفته شود.

آیا واکسن کرونر را قبل از بارداری دریافت نمی کنید؟

این خیال دیگری است که این روزها در بین زوج های جوان مطرح شده است. ماریام کوشاکی ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، درباره زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند ، می گوید: این واکسن نه تنها خطرناک نیست ، بلکه برای سلامتی و مصونیت مادران در برابر ویروس نیز بسیار خوب و مفید است. تمام واکسن های موجود در بازار بسیار ایمن هستند و اگر در مورد واکسن خاصی برای سلامت جنین یا مادر تردید وجود داشته باشد ، وزارت بهداشت از این نوع واکسن خاص برای مادران باردار استفاده نخواهد کرد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید