آیا «هزینه ثبت نام» مانع از «جهیزیه»های سخت می شود؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، فعال حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به احتمال فرار زوج های جوان از پرداخت «ثبت نام» برای مهریه های کلان در صورت تصویب مجلس، گفت: صدور قراردادهای عادی غیررسمی و تعیین تکلیف سایر دارایی ها یا اموال به جای مهریه که شرایط لازم برای انتقال رسمی را ندارد می تواند یکی از راه های اجتناب از پرداخت «حق الثبت» و ایجاد مزاحمت برای زن جوان باشد. حقوق در زندگی مشترک

مرضیه محبی با اشاره به اینکه ابهامات طرح «نحوه اجرای جزای نقدی و مهریه» در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی می تواند در آینده مشکلات زیادی ایجاد کند، گفت: از جمله ابهامات این طرح این است که به عنوان مثال تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کالاها ارزش متفاوتی دارند؟ این ابهام می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: از این پس در صورت تصویب این طرح در مجلس، می توان انتظار داشت خانواده ها و دختر و پسرهایی که قصد ازدواج دارند به دنبال راه هایی برای فرار از این قانون باشند. به عنوان مثال، افراد ممکن است برای اجتناب از پرداخت «هزینه ثبت» یک قرارداد عادی غیررسمی منعقد کنند و مهریه مورد نظر را تعیین کنند یا به جای سکه، مال یا اموال دیگری که انتقال رسمی لازم را ندارد، مهریه تعیین کنند و زن. در مشکل

وکیل پایه یک دادگستری معتقد است تعیین حق الزحمه ثبت مهریه بیش از 14 سکه به این معناست که قانونگذار نگاه جامعه شناختی به موضوع مهریه نداشته و قبل از اینکه اساساً این مشکل را حل کند، سعی در ایجاد موانع نفوذپذیر دارد. در راه جهیزیه های سنگین

بیشتر بخوانید  حمله مسلحانه به ۲ آمبولانس در جنوب استان کرمان با ۲ کشته + عکس

وی در عین حال تصور صحیح خانواده ها از اهمیت اقتصادی «سکه» را تنها قدرت تعیین «حق ثبت نام» برای مهریه 14 سکه و بیشتر دانست و افزود: تعیین حق ثبت نام. فقط یک جنبه صحیح دارد و آن ادراک معنای اقتصادی «سکه» است.

به گفته محبی، برخی افراد در بدترین شرایط اقتصادی ممکن و بدون توجه به تبعات قانونی پذیرش مهریه سخت، با تنبلی و بر خلاف دیگران اقدام به تعیین مهریه های سنگین می کنند و این نشان دهنده عدم درک معنای اقتصادی «سکه» است.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه چنین سیاست های متقاطع نمی تواند لزوم حل قطعی موضوع مهریه را فراموش کند، گفت: مهریه باید ماهیت اصلی خود را به عنوان هدیه ای داشته باشد که قبل از ازدواج مورد توافق و مالکیت زن بوده است. می آید پیدا کند.

وی در پایان با بیان اینکه مهریه باید از وضعیت الزام آور خارج شود که کانون خانواده را به عرصه مناقشه تبدیل می کند، خاطرنشان کرد: هر قانون مهریه باید رویکردی عادلانه داشته باشد و با در نظر گرفتن نبود مهریه، قوانین، سیاست گذاری شود. .

دیدگاهتان را بنویسید