آیا می دانید آرامگاه میرمحمد حنفیه خارگ در کجا قرار دارد؟



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، آرامگاه محمد حنفیه میر متعلق به قرن هشتم هجری قمری و در شهر بوشهر در جزیره کارگ واقع شده است. این بنا در تاریخ 16 آذر 1377 با شماره ثبت 2205 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بنا به گفته کارشناسان، بنای آرامگاه در سال 738 هجری قمری ساخته شده است. معماری جذاب آرامگاه در کنار اهمیت تاریخی آن، این مجموعه را به یک مقصد تاریخی و فرهنگی در هارگ تبدیل کرده است.

آرامگاه صلح محمد حنفیه یکی از بناهای تاریخی و دیدنی کرگه است که قدمت آن به قرن هشتم هجری می رسد. این دادگاه همواره شیعه و سنی را مورد علاقه خود قرار داده است. گفته می شود ملوانان خارجی به ویژه گردشگران هند و پاکستان به دلیل ارادت خود به محمد حنفیه به رفع نیازهای بقعه و ساماندهی آن پرداختند. در اطراف این بقعه قبرستان کوچکی مانند همیشه در زیارتگاه های ایرانی وجود دارد. به گفته باستان شناسان و مورخان و همچنین کتیبه داخل بنا، این امامزاده از فرزندان امام علی بوده که بر اثر ظلم بنی امیه و مروانیان در خاندان بنی هاشم از مدینه به بصره مهاجرت کرده و در . جاده جزیره هارک او رسید و جان سالم به در برد و احتمالا بعد از مدتی بر اثر مسمومیت جان باخت.

ویژگی های معماری

بنای امامزاده میرمحمد حنفیه معماری جالب و در عین حال ساده و زیبایی دارد. این بنا که در قرن هشتم هجری ساخته شده است، از نظر معماری متاثر از اقلیم است. «علی بن حسین بخارا» نام خالق این اثر تاریخی است. در این صحن دو گنبد هرمی شکل و یک گنبد کوچک مدور طراحی و ساخت. نمونه هایی از این بنا را می توان در بغداد و مناطق نزدیک به خلیج فارس مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید  "وضعیت زرد" به سریال شبکه 3 - صدا و سیما - اخبار فرهنگی تسنیم تبدیل شد

بنای این امامزاده در دو قسمت بقعه و مسجد ساخته شده است. بقعه مربعی شکل به مساحت 20 متر مربع است. در قسمتی از بقعه که به موصل منتهی می شود محراب زیبایی ساخته شده است. بنای مصلی احتمالاً حدود 200 سال پس از ساخت مقبره ساخته شده است. داخل آرامگاه با کاشی های ستاره ای هشت ضلعی متعلق به دوران مغول تزئین شده است. کاشی ها سال 738 هجری قمری را نشان می دهند. همچنین در قسمت هایی از داخل آرامگاه، کاشی هایی به رنگ آبی روشن، سفید تیره با لعاب سیاه دیده می شود که احتمالاً پس از نیمه اول قرن چهاردهم ساخته شده اند. کاشی کاری های زیبا و دیدنی در قسمت محراب بقعه تزئین شده است. برای ساخت آرامگاه از آجر، گچ و آهک و همچنین سنگ های محلی استفاده شده است.

مصلی بنایی است چهار ایوانی در ضلع هفت متری که ورودی آن در ضلع شرقی است. در داخل مسجد تزئینات زیبا و چشمگیری با هنر سنگفرش ساخته شده است. در این تزیینات از تزیینات ستاره ای متعلق به دوره ایلخانی استفاده شده است. تنوع جالبی از رنگ ها و نقش ها روی کاشی ها دیده می شود. اگرچه بسیاری از تزئینات کاشی از بین رفته است. اما هنوز هم زیبایی آن را می توان در کتیبه های حاشیه کاشی های ایجاد شده توسط حروف مشاهده کرد. اشعار سعدی بیشتر این نوشته ها را شامل می شود که از جمله آنها می توان به بیت زیر اشاره کرد:

ابر، باد، مه، خورشید و آسمان در کار هستند

بیشتر بخوانید  دولت در سال 99 فقط یک سوم ارز 4200 تومانی را تامین کرد/ تامین 7 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی

تا زمانی که نان کافی نداشته باشید و از آن غافل نشوید

دو مقبره نیز در این بقعه وجود دارد: مقبره اصلی با مشبکی از چوب مشبک و جعبه مقبره ای ساده که بنای یادبود در زیر تابوت دیده نمی شود. آرامگاه دوم در قسمت شمال غربی که به دیوار تکیه داده و طبق روایات محلی احتمالاً متعلق به معمار و استاد بقعه است.

گنبد

این بقعه دارای دو گنبد است: یک گنبد مدور، بر خلاف نمونه‌های دیگر از این نوع، و یک گنبد مخروطی یا صخره‌ای، با ساختار مقرنس (گام به گام) که محل استراحت پرندگان جزیره‌ای است که هر از گاهی به صورت گروهی یا زمینی پرواز می‌کنند. , جلوه ای زیبا .به این ساختمان بیشتر می دهند. چنین برداشت می شود که گنبد قبر حنفیه از خارکف شباهت زیادی به گنبد قبر دانیال نبی در شوش دارد. سطوح جانبی آرامگاه محمد حنفیه در جزیره هارک بیش از چهار متر ارتفاع دارد و در گوشه و کنار آن خمیدگی هایی ایجاد شده است. به این ترتیب طرح مربع را به صورت چندضلعی درآورده و گنبدی نوک تیز بر روی آن درست کردند. در قسمت بیرونی گنبد سه دوره و دو ردیف پلکانی دیده می شود که از منشورهای منظم ساخته شده اند و بر روی آنها گنبدی به شکل طاق گنبدی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید