مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا محدودیت های تاج بازگشته است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، آیا محدودیت های عروق کرونر برگشت داده شده است یا خیر؟ قرنطینه هوشمند در کدام شهرها اعمال می شود؟ آیا ترافیک رایگان است یا جریمه؟ با آزاد شدن وضعیت تاج ششم منجر به مرگ چند نفر می شود؟ این روزها در افکار عمومی سوالات بی پاسخی درباره محدودیت های کرونری وجود دارد.

همانطور که نقشه تاج ایران نشان می دهد حدود 360 شهر دارای تاج نارنجی و قرمز هستند. تعداد زیاد باعث شد تقریباً کل نقشه ایران با خطر تاج معرفی شود. در این شرایط چرا تکلیف محدودیت های ترافیکی کرونری یا سایر اقدامات جدی مشخص نشده و تنها تصمیمات فرابخشی مانند مرخصی 5 روزه برای بیماران آمیکرون انجام می شود.

در دولت دوازدهم با اوج گیری ویروس کرونا، ستاد مبارزه با مفاسد کشور قوانین سختگیرانه ای را برای محدودیت تردد بین شهری و حتی بین شهری در اواخر شب تصویب کرد، اما در دولت فعلی علیرغم گفته های برخی مسئولان، محدودیت های ترافیکی ناشی از کرونا ممنوع است. احتمال بازگشت وجود دارد، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

بلاتکلیفی در برخورد با تاج نه تنها در سطوح پایین تصمیم گیری، بلکه در بالاترین سطوح سلامت کشور نیز مشهود است و مسئولان می گویند رویه واحدی وجود ندارد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این خصوص گفت: ما به طور مرتب با توجه به شرایط شرایط پیشنهاداتی را به ستاد ملی ویروس کرونا ارائه می کنیم، اما یک قسمت تایید می شود و یک قسمت تایید نمی شود.

وزیر بهداشت گفت: وقتی شرایط به اوج خود می رسد قرنطینه هوشمند دیگر اعتبار ندارد و باید محدودیت کامل اعمال شود. ما با توجه به شرایط به طور مرتب پیشنهادهایی را به ستاد ملی ولیعهد ارائه می کنیم، اما یک قسمت تایید می شود و یک قسمت تایید نمی شود.

وی افزود: در حوزه قرنطینه نیز پیشنهاد می کنیم که ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور تصمیم گیری کند.

آیا محدودیت هوشمند داریم؟

یکی از مشکلاتی که وضعیت موجود را در هاله ای از ابهام قرار داده است اصرار مسئولان بهداشتی دولت سیزدهم بر راه اندازی سامانه کنترل هوشمند محدودیت هاست. دکتر کمال حیدری ماهوان از وزارت بهداشت در این خصوص گفت: بحث سیستم ایرانی من یکی از اقدامات ارزشمندی بود که پس از شکل گیری واکسیناسیون ایجاد شد. پس از واکسیناسیون، این سوال مطرح شد که آیا به دلیل محدودیت ها، واکسن باید همه جا قرمز باشد؟ دولت تاکید کرد که واکسیناسیون مبنای امنیت جامعه خواهد بود و افراد می توانند به امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود دسترسی داشته باشند. بنابراین ما نیاز به ابزاری داشتیم که بتوانیم در این زمینه هوشمندانه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم. بنابراین کسانی که واکسینه نشده اند برای ورود به مکان های مختلف محدودیت دارند. این سامانه با تلاش وزارت کشور به خوبی شکل گرفته است که در چهار فاز برنامه ریزی شده و هر هفته یک فاز آن کشف و اجرا می شود. با توجه به گستردگی این سامانه و عملیاتی که باید انجام می شد و دسته بندی های مختلفی از جمله اصناف، ادارات، حمل و نقل عمومی و … شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید  بهترین زمان برای شرکت در راهپیمایی اربعین

وی افزود: شدت انتقال آمیکرون بسیار زیاد است که آمار را به صورت آتشفشانی یا بالابر افزایش می دهد. عوارض آن نسبت به دلتا کمتر است، اما با افزایش جمعیت، کار بیمارستان نیز افزایش می یابد، اما اکثر افرادی که یک بیماری اساسی داشته اند یا واکسینه نشده اند، مجروح می شوند. قرنطینه در آمیکرون 5 روز است و اگر فردی بخواهد از خانه خارج شود باید ماسک داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در بحث تعطیلات بدترین راهکار اعلام تعطیلی ملی است. اماکن پرتردد مانند استادیوم ها، رستوران ها یا مکان های پرتردد مانند مدارس باید به شدت محدود شود که برخی از آنها اطلاع رسانی شده و برخی به فرمانداری ها داده شده است تا مثلاً برخی افراد در یک مدرسه، کلاس یا مدرسه به این بیماری مبتلا شوند. بسته خواهد شد

علیرغم تاکید مسئولان بر محدودیت های هوشمندانه، به نظر می رسد هنوز تکلیف تعیین کننده ای در این زمینه مشخص نشده است. با این حال، از راه دور به نظر می رسد که به دلیل محدودیت های هوشمند، اقداماتی برای محدود کردن ورود واکسن های واکسینه نشده به مترو انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این خصوص گفت: از ورود افراد بدون ماسک و واکسینه نشده به مترو جلوگیری می شود.

مهدی شایسته اصل با اشاره به تصمیم ستاد ملی ویروس کرونا و ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور مبنی بر محدودیت‌های ویژه برای پیشگیری و کنترل بیماری میکرون گفت:

شایسته اصل افزود: در آینده نزدیک با راه اندازی سامانه ایران من افراد واکسینه نشده از طریق بلیت های فروخته شده شناسایی و حتی برای خرید بلیت های معمولی آماده می شوند و از ورود آنها به ایستگاه و سکوها جلوگیری می شود. “

با وجود این مخالفت ها، هنوز راه حل های اجرایی درستی برای این گونه محدودیت ها مشخص نشده است و روال موجود در مترو نشان می دهد که هیچکس حاضر به شناسایی افراد واکسینه نشده نیست، زیرا عملاً بررسی و کنترل واکسن میلیون ها نفر غیرممکن است. مسافران مترو

تاب آوری اجتماعی در برابر محدودیت ها را کاهش دهید

واقعیت این است که تاب آوری اجتماعی و اقتصادی مردم در مقابل تاج و محدودیت های ناشی از آن به شدت کاهش یافته است و اعمال محدودیت های جدید و وارونه سازی گذشته چندان مناسب به نظر نمی رسد. در شرایط عدم تحمل اجتماعی، حتی اتحادیه‌های کارگری نیز به طور فزاینده‌ای برای اعمال محدودیت‌های عروق کرونر تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید  مجبور به دزدی از افرادی با لباس نجات غریق! + فیلم

در همین راستا اتاق اصناف ایران اخیرا از کاهش میزان رعایت پروتکل ها در شرکت ها زیر 50 درصد خبر داده و نانوایی ها، تالارهای پذیرایی، رستوران ها و پاساژهای سرپوشیده را در مضیقه قرار داده و هشدار داده است که در صورت ادامه این شرایط. دولت مجبور است محدودیت های شدیدی را برای فعالان اقتصادی اعمال کند. اما با وجود این هشدارها، دبیرکل اتاق اصناف ایران از تمرکز بر فرهنگ سازی واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین تشدید نظارت بر رعایت پروتکل ها خبر داد و گفت: خیر.

به عبارت دیگر، اصناف دیگر نمی خواهند اصناف را به دلیل شیوع روزافزون کرونا و سویه های آمیکرون تعطیل کنند. آنها به سادگی بیانیه ای صادر کردند و نوشتند: انتظار وی از خانواده بزرگ اصناف کشور این است که مسئولیت اجتماعی را در رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش دهند و آن را به بیش از 90 درصد برسانند و زنجیره انتقال این ویروس ناخوشایند را در جامعه بشکنند. . و برای خود و خانواده و همشهریان خود عزیز باشید.

عدم پاسخگویی به درخواست محدودیت

در زمینه ولیعهد و پیک ششم، بسیاری از خودی ها از دولت خواسته اند تا محدودیت های ولیعهد را لغو کند، اما دولت تاکنون به درخواست آنها پاسخی نداده است.

به عنوان مثال یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شورا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه گروهی که با واکسیناسیون مخالف هستند بیشترین خطر را دارند و می توانند بیماری را در جامعه گسترش دهند.

حسین محمد صالحی دارانی گفت: ستاد ملی ویروس کرونا هر چه سریعتر نسبت به فعالیت مراکز آموزشی، ادارات و سایر مراکز در موج ششم تصمیم گیری کند. هر چه در این زمینه تعلل کنیم، آسیب بیشتری به کشور وارد می شود. ما ظرفیت درمانی محدودی داریم و به تعداد فزاینده ای از بیماران پاسخ نمی دهیم.

وی افزود: تاخیر در تصمیم گیری فشار بر کادر درمانی را افزایش می دهد. فعالیت های آموزشی باید محدود شود. ما نباید کار را به امی بسپاریم اگر. برای جلوگیری از گسترش گسترده سویه های آمیکرون باید اقدامات جدی انجام شود.

مینا مرز، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی ویروس کرونا نیز نظر مشابهی دارد. دکتر محرز گفت: روز به روز میزان بروز کرونا در آمیکرون به سرعت در حال افزایش است و پیش‌بینی ما این بود که تا دو هفته دیگر به اوج وحشتناکی خواهیم رسید، اما به نظر می‌رسد این روند سریع‌تر پیش می‌رود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص لزوم افزایش محدودیت‌های عروق کرونر با توجه به شدت موج ششم این بیماری در کشور گفت: بازگشایی مدارس بسیاری از دانش آموزان را مبتلا به این بیماری کرده است که خوشبختانه این بیماری خاموش شده است و به طور کلی موضع ما در کمیته علمی جلوگیری از هرگونه تجمع، افزایش محدودیت ها، اعمال مجدد دورکاری و سرعت این گسترش مدارس و دانشگاه ها در حال حاضر به صورت مجازی کار می کنند تا ببینند اوضاع چگونه پیش می رود.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع سکه و طلا پنجشنبه 12 شهریور 1401

در پاسخ به چنین خواسته هایی، برخی از استان ها با اعمال محدودیت های بسیار اندک سعی کرده اند از تنش های کرونایی جدید جلوگیری کنند. به عنوان مثال، استاندار چهارمحال و بختیاری از غیبت مدارس «در محل» در برخی شهرهای با خطر ابتلا به کرونا خبر داد.

پیامدهای اعمال محدودیت های دولتی

واقعیت این است که اعمال محدودیت های قبلی برای دولت سیزدهم که 150 میلیون دوز واکسن را به جامعه تزریق کرده و تاج را کنترل کرده است، یک گام بزرگ به عقب است. به عبارت دیگر، در صورت بازگشت محدودیت های کرونری، مدارس و دانشگاه ها غایب، اکثر اصناف و مشاغل تعطیل، تردد در معابر برون شهری با محدودیت و جریمه یک میلیون تنی مواجه می شود و تردد در خیابان ها در ساعات پایانی صبح روبه رو می شود. جریمه های سنگین. پس اوضاع با گذشته چه تفاوتی داشت؟

در اینجا عدم وجود تفاوت های ضروری و گسترده در واکسیناسیون بین مردم در اعمال یا عدم اعمال محدودیت های عروق کرونر، چالش بزرگی برای دستاوردهای دولت سیزدهم خواهد بود.

شاید به همین دلیل بود که رئیس جمهور تصمیم گرفت مسئولیت اعمال محدودیت های کرونری را بر عهده مقامات منطقه ای و محلی بگذارد. در همین رابطه ابراهیم رئیسی در نشست ستاد ملی مقابله با انواع محدودیت های معرفی شده در صلیب سرخ گفت: هر شهر و منطقه ای که مشکل دارد، مسئولان استانی در همان حوزه باید تصمیم بگیرند که آیا محدودیت هایی را اعمال کنند یا خیر. ” یا تعطیل است و این موضوع نباید مانند گذشته جنبه عمومی و جهانی داشته باشد.

رئیس‌جمهور بر رعایت شئونات بهداشتی در مراسم تاکید کرد و گفت: مسئولان بهداشتی با جدیت نظارت کنند که اقدامات بهداشتی در جوامع به‌ویژه در اماکن زیارتی رعایت شود.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع سویه های omicron و شرایط متفاوت و ویژه ای که نسبت به سویه های قبلی دارد، می توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه کرد و البته تا زمانی که این تعریف انجام نشود، قوانین قبلی برای شهرهای قرمز ادامه خواهد داشت. بکار گرفتن.”

با این دستور مشخص نیست به عنوان مثال ترافیک درون شهری در محدوده قرمز و نارنجی که اکنون به بیش از 350 شهر رسیده است، قابل اجرا است یا خیر. در کدام شهرها محدودیت ترافیکی وجود دارد؟ رفتن از کدام شهر به کدام شهر جریمه میلیونی دارد؟

با این اوصاف می توان به بلاتکلیفی و ابهام در محدودیت های تاج رسید و معلوم نیست با این وضعیت و شلوغی بازارهای شب عید چه آینده ای برای تاج ششم رقم بخورد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *