آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟



حذف موهای زائد توسط لیزر که در مراکز لیزر مو انجام می شود یک شکل دائمی حذف مو است که باعث آسیب و یا تخریب فولیکول های مو می‌شود.هر چند که اگر در حین لیزر، فولیکول مو فقط آسیب ببیند ولی کاملا نابود نشود ممکن است که رویش مجدد مو انجام شود.


به همین دلیل بسیاری از پزشکان در حال حاضر به حذف موی لیزری به عنوان حذف موی بلند مدت به جای حذف موهای زائد به صورت دائمی اشاره می‌کنند.


مقاله زیر را بخوانید تا یاد بگیرید که:


  • چطور موهای زائد با لیزر از بین می روند؟

  • آیا درمان لیزر دایمی هستند؟

  • ماندگاری درمان لیزر چه مدت می باشد؟

  • تاثیر رنگ مو و پوست در لیزر چیست؟

  • عوارض جانبی لیزر چیست؟

  • مراقبت های قبل و بعد لیزر مو چگونه است؟


لیزر چگونه باعث حذف موی زائد می شود؟


در این روش لیزر از نور برای هدف قرار دادن پیگمنت پوست (رنگدانه‌های پوستی)فرد استفاده می‌کند. در واقع نور به فولیکول های مو وارد می شود.گرمای حاصل از نور لیزر فولیکول مو را از بین می برد و مو دیگر قادر به رشد کردن نمی باشد.


مو از یک چرخه رشد منحصر به فرد پیروی می‌کند که شامل استراحت، ریزش و رشد مجدد است. مویی که تازه افتاده و یا کنده شده که در فاز استراحت قرار دارد، برای تکنسین و یا لیزر قابل‌ رویت نخواهد بود، بنابراین فرد ممکن است نیاز داشته باشد تا قبل از حذف آن با لیزر، صبر کند.


برای اکثر مردم، حذف موی لیزری به چندین بار لیزر درمانی در طول ۲ تا ۳ ماه نیاز دارد.


آیا درمان لیزر دایمی هستند؟


وقتی فولیکول مو از بین می رود آن مو به صورت دائمی از بین رفته است.با این حال، افرادی که حذف مو با لیزر را انجام می‌دهند، می‌توانند انتظار داشته باشند که برخی از موهای منطقه مورد نظر، مجددا رشد کنند.


در طول زمان امکان آن وجود دارد که مجدداً این ناحیه را لیزر کنیم تا تعداد موهایی که رشد می‌کنند را کاهش دهیم. با این حال در برخی موارد، ممکن است استفاده از لیزر برای از بین بردن همیشگی تمام مو امکان پذیر باشد.این که آیا مو مجددا رویش دارد یا نه بستگی به عوامل متعدد دارد، از جمله نوع مو و همینطور مهارت تکنسین لیزر مو.


بیشتر افراد متوجه می‌شوند که وقتی مو مجددا رشد می کند، روشن‌تر و نازک تر از قبل دیده می‌شود. این به این دلیل است که لیزر ممکن است به فولیکول مو آسیب رسانده باشد، هر چند موفق به نابود کردن آن فولیکول نبوده است.اگر یک فولیکول مو آسیب‌دیده اما نابود نشود، مو در نهایت رشد خواهد کرد. از بین بردن تمام فولیکول مو مشکل است، بنابراین بسیاری از مردم پس از اولین جلسه لیزر با رشد مجدد برخی موها مواجه می شوند.زمانی که موهایتان مجددا رشد کرد وقت آن است که برای جلسه بعدی لیزر آماده شوید، بنابراین افرادی که می‌خواهند همه مو را از بین ببرند ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشند.


در برخی موارد، مو ممکن است بسیار روشن، یا بسیار کوتاه باشد و یا در برابر لیزر درمانی مقاوم باشد. در این موارد، فرد باید از دیگر روش های حذف موهای زائد استفاده کند.


مدت زمان ماندگاری لیزر


پس از انجام اولین جلسه لیزر،آن دسته از موهایی که فولیکولشان نابود شده دیگر رشد نخواهند کرد ولی آن دسته از موهایی که فولیکول آن فقط آسیب دیده مجددا پس از مدتی رشد می کنند.میزان زمان لازم برای رشد مجدد مو به چرخه رشد موی آن شخص بستگی دارد .رشد مو در بعضی از مردم سریع تر اتفاق می افتد. موهای در فاز استراحت رشد کندتری نسبت به موهای دیگر فازها دارند.


معمولا این رویش مجدد ۲ یا ۳ ماه زمان میبرد.پس از این زمان می توانید جلسه بعدی لیزر را برای از بین بردن فولیکولهای باقیمانده انجام داد.


آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟


آیا رنگ مو یا رنگ پوست در تاثیر لیزر تفاوت ایجاد می‌کند؟


باید بگوییم بله!!! لیزر درمانی روی افراد با پوست روشن و موهای تیره بهتر انجام می شود و نیاز به جلسات کمتر دارد.لیزر موهای زائد برای افراد با پوست رنگ تیره و یا موهای روشن دیرتر جواب می دهد و ممکن است موها پس از لیزر رویش مجدد داشته باشند.


برای حذف دائمی مو، تکنسین باید بداند چطور مو را هدف قرار داده و نوع مناسب لیزر را انتخاب کند. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که لیزرها که طول‌موج‌های بلندتر را تولید می‌کنند در پوست رنگ تیره بهتر عمل می‌کنند.


عوارض جانبی و خطرات


در طول درمان لیزر برخی افراد احساس سوزش و سوختن می کنند. به همین دلیل، بسیاری از تکنیسین های لیزر از کرم بی حس کننده استفاده می کنند. با این حال ممکن است برخی افراد آلرژیک یا سوزش پوست در واکنش به کرم بی حسی نیز داشته باشند.


عوارض جانبی لیزر شامل:


  • تغییرات در رنگ پوست، به ویژه در افراد با پوست تیره، که معمولا موقتی است.

  • قرمزی پوست

  • تاول یا پوسته پوسته شدن پوست


بعضی اوقات ، تحریکات مربوط به موهای زائد باعث ایجاد زخم می شود. پوست آسیب دیده نیز می تواند آلوده شود. اگرچه نادر است ، عفونت های پوستی می توانند گسترش یافته و تهدید کننده شوند.


نکته: ارائه یک تاریخچه پزشکی دقیق و بحث در مورد ریسک‌ها و فواید می‌تواند به تکنسین کمک کند تا درمان درست را تعیین کند، و خطر اثرات جانبی جدی را کاهش دهد.


مراقبت‌های قبل از انجام لیزر


  1. یک ماه قبل از انجام لیزر، نباید موهای خود را با روش‌هایی مثل موم ، اپیلاسیون، موچین یا مومک و… بردارید چرا که با استفاده از این روش‌‌ها ریشه‌ی مو کنده می‌شود. در صورت نیاز به اصلاح از تیغ برای ناحیه‌ی مورد نظر استفاده کنید.

  2. یک روز قبل از انجام لیزر، موهای زائد ناحیه‌ی مورد نظر را شیو کنید.

  3. در طول انجام لیرز از سولاریوم استفاده نکنید.

  4. قبل از انجام لیزر به منظور جلوگیری از آلودگی حمام بروید.


آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟


مراقبت‌های بعد از انجام لیزر


  1. برای تسکین درد پس از انجام لیزر باید از کیسه‌ی یخ بر روی ناحیه‌ی لیزر شده استفاده کنید.

  2. به منظور جلوگیری از قرمزی و تورم از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

  3. فرد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کند. خورشید می‌تواند پوست را تحریک کند، که خطر تاول‌ها و زخم‌ها را افزایش می‌دهد.

  4. تا 48 ساعت از دوش آب گرم، سونا استفاده نکنید.

  5. تا 48 ساعت از مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده نکنید زیرا منافذ پوست بسته و پوست تحریک می شود.

  6. بعد از انجام لیزر ، موهایی که به جا مانده‌اند را دست‌کاری نکنید چرا که ریشه‌ی آن‌ها کنده می‌شود. در صورت لزوم از تیغ برای رفع موهای زائد خود استفاده کنید.

  7. از مرطوب کننده‌ی پوست پس از انجام لیزر استفاده کنید.

  8. افرادی که در طول لیزر درد شدیدی را تجربه می‌کنند، تب، خارش، تاول‌ها و یا علائم دیگری از آسیب و یا عفونت پوست باید به توصیه های پزشکی کنند.


منبع: لیزر موهای زائد در آقایان و خانم ها به نقل از استایلی



بیشتر بخوانید:


کراتین مو چیست ؟ معرفی باید و نبایدهای بعد از کراتینه مو


لیست قیمت انواع فر کننده مو در بازار


فواید موهای بینی چیست؟


علل و راهکارهای درمان موهای چرب


بیشتر بخوانید  زیبایی چشم + نکات ویژه

دیدگاهتان را بنویسید