آیا لک شدن بین پریودها خطرناک است؟


آیا لک شدن بین پریودها خطرناک است؟
خونریزی خفیف قبل از قاعدگی ممکن است نگران کننده نباشد، اما لکه های مداوم می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

آیا لک شدن بین پریودها خطرناک است؟

خونریزی بین دوره های قاعدگی که لکه بینی نامیده می شود، یک مشکل رایج است. دکتر امی آتری، استاد بالینی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: «تقریباً همه زنان در مقطعی از زندگی خود این مشکل را تجربه می کنند.
لکه های قبل از قاعدگی اغلب نگران کننده نیستند. با این حال، در برخی موارد، می تواند نشانه ای از مشکلات دستگاه تناسلی یا حتی یک بیماری کشنده باشد.
چه نوع خونریزی لکه نامیده می شود؟
به گفته دکتر دهلیز، چرخه قاعدگی معمولا هر 28 روز اتفاق می افتد و حدود 4 تا 7 روز طول می کشد. با این حال، داشتن یک سیکل قاعدگی کامل 35 یا 28 روزه یا تا 8 روز قاعدگی برای یک زن غیرطبیعی نخواهد بود.
خونریزی واژینال، بعد از پایان یک قاعدگی یا قبل از شروع قاعدگی بعدی، لکه ای نامیده می شود. خونریزی می تواند بسیار خفیف باشد، بنابراین می توانید لکه های صورتی را روی لباس زیر خود ببینید و خونریزی می تواند چند قطره یا شدید باشد، شبیه به قاعدگی.
تفاوت در نوع ترشحات بین دو دوره
ترشحات طبیعی واژن بین دوره های قاعدگی تغییر می کند. در پایان دوره خونریزی، ممکن است ترشحات شفاف یا سفیدی داشته باشید. این ترشحات طبیعی هستند و به حفظ رطوبت بافت کمک می کنند. برخی تغییرات، مانند ترشحات زرد تیره یا بدبو، ممکن است نتیجه آسیب یا عفونت واژن باشد.
ترشحات خونی، گاهی قوی یا خفیف، نیز لکه محسوب می شود، با این تفاوت که این نوع خونریزی نتیجه آسیب یا عفونت واژن است نه قاعدگی.
مشاهده واقعی می تواند درجات زیادی داشته باشد. به این نوع خونریزی، خونریزی غیرمنتظره نیز گفته می شود و می تواند شدید یا خفیف باشد. خونریزی بین دوره های قبل از یائسگی می تواند بسیار نامنظم و غیرقابل پیش بینی باشد.
لکه بینی و سیکل قاعدگی
اگر قبل از قاعدگی یا در اواسط سیکل قاعدگی خونریزی کردید، نگران نباشید. به گفته دکتر دهلیز، مقدار کمی خونریزی بین قاعدگی یا لکه های غیر معمول نسبتا طبیعی است. برای اطمینان از خونریزی از واژن و نه از مقعد یا مجرای ادرار از تامپون استفاده کنید.
حدود 10 درصد از زنان در طول تخمک گذاری به دلیل کاهش استروژن در هنگام آزاد شدن تخمک لکه هایی را تجربه می کنند.
به گفته دکتر اتریوم، ترشحات واژن اغلب با خون کمی همراه است. همچنین ممکن است گرفتگی عضلات یا درد خفیف را تجربه کنید. نشانه مشاهده ایمن این است که این نوع خونریزی هر ماه حدود 10 تا 14 روز پس از پایان قاعدگی یا دو هفته قبل از شروع آن رخ می دهد. لکه ها همچنین می توانند نشانه شروع قاعدگی باشند.
اگر لکه ها 5 روز قبل از قاعدگی ظاهر شوند و نه 2 روز قبل یا 2 روز بعد از آن، مشکلی ایجاد نمی شود.
به گفته دکتر استفان وایس، متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه اموری، استرس و حتی برخی رویدادها می تواند باعث شود مغز مدیریت چرخه قاعدگی را متوقف کند. این می تواند باعث ایجاد لکه ها در نیمه اول چرخه قاعدگی شود. کاهش سطح پروژسترون که در نتیجه تخمک گذاری ناقص است، باعث ایجاد لکه هایی در نیمه دوم چرخه قاعدگی می شود.
بنابراین، اگر 3 یا 4 روز قبل از قاعدگی یا یک هفته بعد از آن لکه ها ظاهر شوند، نشان دهنده یک سیکل قاعدگی غیرعادی است.
به گفته دکتر ویس، پوشش داخلی رحم نیز باید طبیعی باشد. بافت اضافی و ناهنجاری های پوشش داخلی رحم می تواند آن را ضعیف کرده و باعث ایجاد لکه های مداوم شود. شایع‌ترین علل این مشکل پولیپ‌های خوش‌خیم و CFC روی دیواره رحم یا نزدیک آن است.

بیشتر بخوانید  نوزادان در چه ماه هایی در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند؟

اما دکتر ویس تاکید می کند که اگر خونریزی 7 روز قبل از قاعدگی اتفاق بیفتد و 3 روز قبل از آن اتفاق نیفتد، جای نگرانی نخواهد بود.
سایر شرایط مربوط به مشاهده
نباید فراموش کرد که لک ها جدا از اینکه نشانه تخمک گذاری یا شروع قاعدگی هستند، می توانند نشانه تغییرات مهم تری در زندگی زن مانند بارداری یا یائسگی باشند. لکه ها می توانند یکی از اولین علائم بارداری باشند و در مراحل اولیه بارداری ظاهر شوند. لکه ها در زنان میانسال نیز می تواند نشانه ای از پیش یائسگی باشد، زمانی که یائسگی تمام نشده است و باید از خونریزی واژن خودداری شود. .
لکه ها در دوران بارداری: بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری دچار لک می شوند. در واقع این خونریزی های خفیف یکی از نشانه های بارداری است.

لکه ها به خصوص در مراحل اولیه یا اواخر بارداری کاملا طبیعی هستند. لکه ها در 7 تا 10 روز اول بارداری که جنین به دیواره رحم می چسبد بسیار شایع است.
به گزارش اتریوم، بسیاری از زنان در این زمان از بارداری خود آگاه نیستند. لکه ها همچنین می توانند 2 یا 3 هفته قبل از تولد ظاهر شوند. به گزارش اتریوم، اکثر زنان با وجود این نقاط شروع، حتی متوجه بارداری نمی شوند. آنها همچنین می توانند دو تا سه هفته قبل از تولد به دلیل از بین رفتن ارتباط بین غشای مخاطی و دیواره رحم، لکه هایی ایجاد کنند. در دوران بارداری، این نوع لکه ها معمولاً ترشحات واژن هستند.
از سوی دیگر، در صورت احساس خونریزی زودرس یا درد شکم، سریعا با پزشک مشورت کنید. این می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.
لکه بینی چه ربطی به یائسگی دارد؟
در دوره قبل از یائسگی، خونریزی شدید یا لکه های بین دوره ها ممکن است رخ دهد. بین یائسگی بعد از یائسگی نباید خونریزی داشته باشید و هرگونه خونریزی رحمی در این دوران باید بررسی شود. یکی از شایع ترین علل خونریزی غیرطبیعی رحم، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است، اما لکه ها نشانه سرطان یا تغییرات آناتومیکی هستند که باید با پزشک خود مشورت کنید.
لکه های رنگی بین قاعدگی
لکه های خون در رنگ های مختلفی مانند قرمز تیره، صورتی، قهوه ای تیره یا قهوه ای مایل به قرمز وجود دارند. ویس می گوید رنگ خون تازه قرمز روشن، خون صورتی، خونی که چند روز در رحم می ماند قهوه ای است و خونی که مدت زیادی می ماند سیاه است.

بیشتر بخوانید  چگونه حافظه واژگانی خوبی داشته باشیم؟

رنگ لکه به میزان خونریزی و مدت زمانی که طول می کشد تا خون از دهانه رحم عبور کند بستگی دارد، اما به شناسایی علت اصلی این تفاوت رنگ کمکی نمی کند.
در صورت نیاز به گزارش جزئیات به پزشک به رنگ خون خود توجه کنید. با این حال، پزشک شما نمی تواند مشکل شما را تنها با دانستن رنگ لکه تشخیص دهد.
خونریزی شدید رحم
میزان خونریزی از رحم موضوع بسیار مهمی است. یک لکه خفیف بین پریودها دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر خونریزی آنقدر شدید شد که مجبورید هر ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
خونریزی بیش از حد رحم یا خونریزی بین قاعدگی که بیش از سه روز طول بکشد. لکه بینی هرگز نباید تا سه هفته طول بکشد.
لکه های کم رنگ در طول سه دوره قاعدگی.
– هر نقطه یا خونریزی غیرطبیعی رحمی که بر خلاف حالت طبیعی باشد.
خونریزی مکرر رحم به مدت سه هفته بین قاعدگی ها.
خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی
– هرگونه خونریزی بعد از یائسگی.
خونریزی غیرطبیعی رحم بین قاعدگی دلایل مختلفی دارد. اگرچه خونریزی بین قاعدگی ممکن است در نتیجه تخمک گذاری یا استفاده از روش های خاص پیشگیری از بارداری رخ دهد، بیمار و پزشک باید چندین عامل دیگر را در نظر بگیرند:
– فشار
شروع یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری
استفاده از IUD برای پیشگیری از بارداری
انواع خاصی از داروها، مانند کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد افسردگی
– عدم تعادل هورمونی
پولیپ رحم (بافت بدون درد در داخل یا روی سطح رحم)
– کیست های تخمدان
– اختلالات تیروئید
– دیابت
زخم های اندومتریوز (اختلالی که در آن بافتی مشابه مخاط رحم در مکان های غیرعادی از جمله قسمت پایین شکم ایجاد می شود) یا سایر تغییرات در مخاط رحم.
عفونت مثانه یا واژن
– بارداری
حاملگی خارج رحمی
– سقط جنین
سرطان آندومتر، سرطان رحم یا دهانه رحم
– استفاده از رقیق کننده خون
تحریک واژن به دلیل خشکی
– آزمایشاتی مانند تست پاپ انجام دهید
معاینه پزشک بهترین راه برای تشخیص بیماری است و حتی در صورت خونریزی حتما به پزشک مراجعه کنید و منتظر قطع شدن آن نباشید. به گزارش اتریوم، پزشک می تواند علاوه بر مشاهده یا حتی خونریزی شدید، معاینه نیز انجام دهد. تشخیص به موقع مهم است زیرا لکه یکی از علائم سرطان است.
برای درمان لکه های بین قاعدگی چه باید کرد؟
حتی اگر لکه ها مربوط به هیچ بیماری نباشد، دلیلی برای تحمل آنها قبل از هر قاعدگی وجود ندارد. لکه بینی در دوران قاعدگی جای نگرانی ندارد، اما به گفته ویس، اگر اخیراً با این مشکل مواجه شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.
با کمک پزشک می توانید از خونریزی قاعدگی جلوگیری کنید و همچنین می توانید با استفاده از روش های زیر خطر بروز لک را کاهش دهید.
قرص های ضد بارداری را طبق دستور پزشک مصرف کنید. استفاده نادرست از این قرص ها یکی از علل شایع ایجاد لک است. قطع قرص و شروع مجدد نیز باعث خونریزی می شود. برای جلوگیری از لک، سعی کنید قرص ها را به طور منظم و روزانه مصرف کنید.
– مصرف آسپرین را کاهش دهید. اگر لک دارید از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا این قرص خونریزی را افزایش می دهد. به گفته دکتر اتریوم، از آنجایی که آسپرین رقیق کننده خون است، استفاده از آن باعث افزایش شدت خونریزی بین قاعدگی می شود.
– به طور منظم آزمایش پاپ انجام دهید. با انجام این آزمایش می توانید سرطان دهانه رحم را قبل از مشاهده علائم تشخیص دهید. سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص زودهنگام کاملاً قابل درمان است. اگر پاپ اسمیر سالانه انجام شود، می توان تمام سلول های غیر طبیعی را در مراحل اولیه سرطان که قابل درمان هستند، شناسایی کرد.
– حفظ وزن مناسب بدن از آنجایی که چاقی یک عامل خطر بسیار بالا برای سرطان رحم است، حفظ وزن سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. این عارضه در زنان یائسه بسیار شایع است، بنابراین اگر بعد از یائسگی متوجه لکه هایی شدید، سریعا با پزشک مشورت کنید.
– تغییر در روش های کنترل بارداری. لکه بینی در زنانی که از دستگاه های داخل رحمی استفاده می کنند طبیعی است. این خونریزی معمولاً بی ضرر است، اما با تغییر روش پیشگیری از بارداری می توان از ایجاد لکه جلوگیری کرد.
– کنترل استرس هیجان و استرس نظم قاعدگی را به هم می زند و باعث ایجاد لکه یا قاعدگی نامنظم می شود. سعی کنید استرس خود را با انجام تمرینات آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک کنترل کنید.
– نوشتن تاریخ قاعدگی. قاعدگی و تمام لکه های دوران قاعدگی را ثبت کنید. به مدت و شدت خونریزی و همچنین وجود ترشحات رحمی همراه با خونریزی توجه کنید. با استفاده از این گزارش ها، پزشک می تواند علت خونریزی بین قاعدگی ها را تشخیص دهد.
به عنوان نکته پایانی باید به این نکته اشاره کرد که افراد باید شرایط و الگوهای خاص بدن خود را بشناسند. لکه ها ممکن است برای شما طبیعی باشند، با این حال، اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در چرخه قاعدگی شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
منبع: www.v.ir.

بیشتر بخوانید  تست ALT برای تشخیص نارسایی و مشکلات کبدی


دیدگاهتان را بنویسید